Jak jeździć samochodem w trudnym terenie, jak to zrobić

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Jak jeździć samochodem w trudnym
terenie?
Umiejętności jazdy w terenie choć nie są na co dzień
wykorzystywane, to mogą się przydać każdemu kierowcy.
Z jazdą samochodem w terenie jest trochę jak z … chodzeniem po
drzewach. Im wyżej tym trudniej, no i jeszcze trzeba jakoś zejść!
Wjechać samochodem w trudny teren może każdy, nie każdy tylko
potrafi po nim jeździć, a jeszcze mniej osób potrafi z niego
samodzielnie wyjechać.
Aby opanować trudną jazdę w terenie trzeba ćwiczyć i doskonalić
swoje umiejętności.
Na początek przyda się kilka informacji teoretycznych.
Zasady ogólne:
• w teren nie wybieraj się sam – w razie problemów druga osoba
może pomóc wydostać uwięzione auto; odnaleźć się w terenie czy też
wezwać pomoc;
• nie przeceniaj swoich umiejętności oraz możliwości swojego
samochodu;
• jeżdżąc w terenie pamiętaj by koło kierownicy trzymać mocno, z
kciukami zwróconymi na zewnątrz – wyboje mogą wyrwać Ci
kierownicę z rąk i połamać lub powybijać kciuki (a kciuki czasem się
przydają);
• przed wyjazdem w teren warto się zaopatrzyć w pomocny sprzęt:
szpadel, lina itp.
• z samochodu usuń zbędny bagaż, a resztę dobrze przymocuj – tak
by nie stanowił on zagrożenia w przypadku dużego przechyłu pojazdu
lub wywrotki;
• zapnij pasy bezpieczeństwa (chyba, że przeprawiasz się przez
wodę);
• przed wjazdem w teren wyłącz układ ABS; jeśli Twój samochód ma
napęd na cztery koła, reduktor, blokadę mechanizmu różnicowego –
nie zapomnij z nich korzystać;
• sprawdź prześwit swojego samochodu oraz kąt natarcia i zejścia;
producenci pojazdu podają również dopuszczalną głębokość
zanurzenia.
1
Przeszkody
Uważaj na leżące na drodze duże kamienie. Mogą one łatwo
uszkodzić najniżej zawieszone elementy samochodu (z reguły są to
miska olejowa lub obudowa przedniego/tylnego mostu). Tego typu
przeszkody staraj się omijać lub jeśli się nie da najeżdżać na nie
kołami jednego z boków pojazdu. Unikaj przejeżdżania przez nie
„okrakiem”.
Głębokie rowy lub też leżące konary drzew pokonuj najeżdżając na
nie pod dość dużym kątem. Tak by każde z kół pokonywała
przeszkodę po kolei. Pozwoli to uniknąć zarycia przodem i tyłem lub
zawiśnięcia.
W piasku i błocie
• aby zminimalizować zapadanie się samochodu zmniejsz ciśnienie w
kołach (nawet do 1 atmosfery);
• staraj się wjechać w przeszkodę z ustaloną prędkością, a następnie
utrzymuj ją; nie zwalniaj i nie przyspieszaj; nie zmieniaj biegów;
• nie zatrzymuj się, gdyż grozi to ugrzęźnięciem;
• jeśli ugrzęzłeś spróbuj ruszyć z drugiego biegu; pomóc może
również obracanie koła kierownicy w prawo i w lewo;
• jeśli ugrzęzłeś na dobre spróbuj coś podłożyć pod koła, mogą to
być kawałki deski, kamienie lub też dywaniki samochodowe.
Przez wodę
• dobrze zbadaj dno, po którym będziesz się poruszać; ważne
informacje to: maksymalna głębokość, twardość dna, brak przeszkód
znajdujących się pod wodą; prąd rzeki itp.; aby zebrać te informacje
najlepiej jest przeprawić się przez wodę pieszo dokładnie w linii, w
której będziemy później jechać;
• sprawdź na jakiej wysokości znajduje się w Twoim samochodzie
wlot powietrza by przypadkiem nie zalać go wodą;
• przed wjazdem zgaś światła, wyłącz klimatyzacje, wentylator;
otwórz okna na całą szerokość i nie zapinaj pasów bezpieczeństwa
(dzięki temu w razie konieczności szybciej wydostaniesz się z auta);
• do wody wjeżdżaj powoli, tak by nie zrobić wysokiej fali;
• jedź powoli, ale płynnie i ze stałą prędkością (równomiernie pchając
2
przed sobą pierwszą falę); nie hamuj i nie
przyspieszaj gwałtownie; nie zatrzymuj się w
wodzie;
• jeśli zatrzymałeś się to możesz spróbować
wyjechać używając rozrusznika;
Podjazdy
• sprawdź czy wjazd na górę jest bezpieczny (czy po drodze nie ma
większych dziur, które trzeba by omijać bokiem; czy jest możliwy
zjazd ze wzniesienia itp.)
• wzniesienia zawsze pokonuj w linii prostej i równolegle do stoku;
nie próbuj wjeżdżać pod skosem gdyż może się to skończyć
dachowaniem;
• na wzniesienie wjeżdżaj powoli na jednym biegu;
• jeśli koła zaczną się ślizgać spróbuj odjąć trochę gazu;
• jeśli musisz się zatrzymać (koła się kręcą w miejscu, zadławił się
silnik itp.) – jak najszybciej włącz wsteczny bieg, puść sprzęgło i
tyłem zjedź ze wzniesienia;
nie hamuj i nie próbuj zawracać na
stoku!!!
;
• przed wjechaniem na szczyt zwolnij by auto nie wyskoczyło w górę;
Zjazdy
• zawsze zjeżdżaj w linii prostej i równolegle do stoku; nie próbuj
zjeżdżać pod skosem gdyż może się to skończyć dachowaniem;
• podczas zjazdu nie używaj hamulców; nie zjeżdżaj na luzie; wybierz
możliwie najniższy bieg by samochód hamował „silnikiem” i zjeżdżaj
nie używając sprzęgła;
• w przypadku uślizgu kół – delikatnie dodaj gazu, by wyrównać tor
jazdy (nie wciskaj sprzęgła ani hamulca!!!)
3
  [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • mexxo.keep.pl