Jak kupić dobrego peceta do gier, Informatyka
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Jak kupi
ć
dobrego peceta do gier
Strona 1
drukuj
anuluj
Tanie granie - prawda i mity
2006-05-08
Artykuþpochodzi
z
CHIP-a nr
05/2006
Marcin Bieńkowski
Jak kupi
ć
dobrego peceta do gier
Ludzi korzystaj
ą
cych z pecetów mo
Ŝ
na podzieli
ć
na dwie grupy: graczy i pozostałych u
Ŝ
ytkowników komputerów. Ta
druga grupa te
Ŝ
grywa, tylko nie zawsze chce si
ę
do tego przyzna
ć
. Jedni i drudzy marz
ą
o porz
ą
dnym pececie do
gier!
To, czy lubimy grać w gry komputerowe, zaleŜy w duŜej mierze od sprzętu. Gdy
maszyna jest za słaba, rezygnujemy z grania, mówiąc: "To mnie nie interesuje, ja w
gry nie gram". Często stwierdzenie to nie do końca jest zgodne z prawdą. Jeśli pecet
jest zaś w stanie płynnie obsłuŜyć większość ciekawych, pojawiających się na rynku
tytułów, wówczas wcześniej czy później trafimy na "swoją grę". Od nas wtedy będzie
zaleŜało, czy staniemy się namiętnymi czy tylko zwykłymi graczami.
Kontrowersyjny temat
Niemal wszystko, co związane jest z grami komputerowymi, wywołuje emocje. Jeśli
chodzi o sprzęt, to znajdziemy tu gorących zwolenników konsoli i pecetów. Wśród
komputerowców z kolei znajdą się fani kart graficznych z chipami Nvidii i tych, co
dadzą się pokroić za ATI. Nie inaczej jest z procesorami - z jednej strony są intelowcy, a z drugiej miłośnicy AMD. Ci pierwsi
znajdują się ostatnio w defensywie, gdyŜ Athlony 64 i Semprony w grach sprawują się w zauwaŜalnym stopniu lepiej.
Rys. 1.
Benchmarki u
Ŝ
ywane do oceny komputera do gier
Benchmarki u
Ŝ
ywane do oceny komputera do gier
KaŜdy uŜytkownik peceta chciałby wiedzieć, jak wydajny jest jego pecet. Do
sprawdzenia jego mocy w róŜnych zastosowaniach słuŜą tzw. benchmarki. Najwięcej z
nich powstało po to, by sprawdzić zachowanie się peceta w grach. Benchmarki takie
podzielić moŜna na syntetyczne - bazujące na własnym engine'ie i opracowane z
myślą o kolejnych generacjach gier - oraz te, które wykorzystują autentyczne gry. Te
ostatnie z punktu widzenia gracza są bardziej istotne, bo pokazują, jak w
rzeczywistości zachowuje się komputer w danej grze przy róŜnych ustawieniach
rozdzielczości ekranu, szczegółach tekstur, poziomie antyaliasingu i filtrowania tekstur.
Wszystkie "giercowe" benchmarki sprawdzają przede wszystkim wydajność karty
graficznej i procesora - dwóch najwaŜniejszych z punktu widzenia gracza podzespołów.
Oczywiście programy do sprawdzania wydajności w grach zmieniają się z czasem. Pojawiają się bowiem coraz silniejsze
maszyny, na których wyniki testów przestają się róŜnicować, gdyŜ program osiągnął juŜ kres swoich moŜliwości. Inną
przyczyną ciagłych zmian wykorzystywanego wachlarza benchmarków są pojawiające się nowe, ciekawsze i bardziej
wymagające gry oraz biblioteki systemowe - np. nowa wersja DirectX.
Obecnie najpopularniejszych jest kilka benchmarków, z których korzystamy teŜ w naszym laboratorium. Oto ich lista wraz
z krótkim opisem właściwości:
3DMark05
- jeden z najwaŜniejszych benchmarków syntetycznych. Jest zgodny z DirectX 9.0c. Pozwala dokładnie oszacować
wydajność systemu graficznego komputera.
3DMark06
- nowa wersja 3DMarka 05. Dodano w niej kilka testów bardziej obciąŜających procesor i kartę graficzną oraz
Rys. 1.
2006-10-02 14:07:14
Jak kupi
ć
dobrego peceta do gier
Strona 2
pomiarów wykorzystujących Shader Model 3.0 i oświetlenie HDR.
F.E.A.R.
- gra z moŜliwością przeprowadzania pomiarów wydajności. Program bardzo mocno obciąŜa procesor komputera.
Karta graficzna musi się "napracować" przede wszystkim nad obliczeniami oświetlenia sceny i cieniami.
The Chronicles of Riddick
- Escape from Butcher Bay - gra intensywnie korzystająca z programów napisanych dla modułów
Vertex i Pixel Shader w wersji 2.0.
Quake 4
- jedna z niewielu gier bazujących na bibliotekach OpenGL. Właśnie z tego względu uŜywana jest niemal zawsze w
pomiarach wydajności komputerów. Znalazły się w niej rzadko gdzie indziej stosowane procedury, wykorzystujące cienie
szablonowe.
FarCry
- gra intensywnie uŜywająca biblioteki DirectX 9.0. Dzięki wiernemu odwzorowaniu licznych detali bardzo mocno
obciąŜa procesor i kartę graficzną.
Copyright © 2001-2002
Vogel Burda Communications Sp. z o.o.
drukuj
anuluj
2006-10-02 14:07:14
[ Pobierz całość w formacie PDF ]