Jaka przysłona najlepsza, FOTOGRAFIA, PORADY

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
JAKA PRZYSŁONA NAJLEPSZA
Przysłona, to liczba określająca stosunek średnicy aktualnej długości ogniskowej do otworu czynnego
obiektywu.
Otwór czynny obiektywu
, to część obiektywu otwarta dla wpadającego światła. Jeżeli ktoś ma w
domu "stary" aparat analogowy, z możliwością ręcznego ustawiania przysłony, to patrząc w obiektyw i
regulując wartość przysłony odpowiednim pierścieniem, zobaczy jak od zewnątrz "zamyka" się
pierścień zmniejszający otwór czynny.
Aktualny, czyli taki, jaki wynika z ustawionej przysłony i długości ogniskowej. Mówimy, bowiem o
aparatach z zoomem, czyli z regulowaną długością ogniskowej.
Liczbę określająca przysłonę zapisujemy zazwyczaj w formie fx.y. np. f3.5 oznacza przysłonę 3.5.
Ogniskową oznacza się literą F lub także f. Zapis wygląda tak F=105 mm, lub f=105 mm.
Dla przypomnienia,
jasność obiektywu
to liczba odpowiadająca całkowicie otwartemu obiektywowi.
Oznaczając średnicę otworu czynnego przez
D
a długość ogniskowej przez
F
, wartość liczby
f
określającej przysłonę będzie

f = F/D

Z podanego wzoru wynika: im
mniejsza
liczba określająca przysłonę, tym
więcej
światła
wpada do aparatu, tym większe jest naświetlenie matrycy.
Z jaką przysłoną fotografować?
To zależy, jaką chcemy mieć
głębię ostrości
, czyli, w jakim zakresie odległości od aparatu obiekty
fotografowane mają być ostre.
A głębia ostrości jest

tym
większa
im
większa jest liczba
określająca przysłonę, czyli im
mniejszy otwór
czynny obiektywu,

tym
mniejsza
, im
dłuższa
jest wartość ogniskowej.
Reguły ustawienia przysłony są jasne.

im więcej obiektów chcemy mieć ostrych na zdjęciu, tym większą wartość przysłony (mniejszy
otwór czynny) ustawiamy do zdjęcia.

A więc
krajobraz
, wnętrze kościoła, czy sali muzealnej,
duża grupa dzieci
wymaga dużej
głębi.
Sytuacja odwrotna jest wówczas, gdy chcemy jeden z fotografowanych obiektów wyróżnić a inne
"rozmyć", by nie rzucały się w oczy.

Najbardziej reprezentatywnym przykładem jest robienie
portretu
w plenerze, gdy nie chcemy
mieć na zdjęciu wyraźnie widocznych obiektów otaczających fotografowaną osobę.
Aparaty cyfrowe mają bardzo dużą głębię ostrości
We wzorze
f = F/D
na wartość przesłony występuje absolutna wartość ogniskowej
a nie ta przeliczona dla formatu 35mm
Wartości ogniskowej aparatów cyfrowych (poza pełnoformatowymi lustrzankami) są
bardzo małe
,
rzędu kilku do kilkudziesięciu milimetrów i dlatego
głębia ostrości jest bardzo duża
.
Jeżeli w aparatach formatu 35mm
trudno
nieraz uzyskać odpowiednio
dużą głębię
ostrości, to w
kompaktach cyfrowych
trudno jest uzyskać małą głębię
ostrości.
Dopiero kompakty z zoomem 10x, czy 12x, których najdłuższa ogniskowa wynosi 60 czy 70mm,
pozwalają uzyskać naprawdę małą głębie ostrości, przy ustawieniu zoomu na maksimum.
Tak więc chcąc mieć zdjęcia z małą głębią ostrości musimy fotografować z najdłuższą
możliwą ogniskową
Głębia ostrości jest bardzo ważnym elementem zdjęć o nieco wyższym poziomie, niż "pstrykane" dla
upamiętnienia wakacji, czy imienin. Dokładniejsze rozważania o zależności głębi ostrości od

długości ogniskowej,

wartość przysłony,

odległości na którą nastawiony jest aparat,
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • mexxo.keep.pl