Java-wstep11, [W4] AIR SEMESTR VIII+II (MGR), KOMP. SYSTEMY STEROWANIA

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->Podstawy języka Java 21Podstawy języka JAVASpis treści:Wstęp do programowania w języku Java............................................................. 21.1Historia ......................................................................................................... 21.2Aplety i aplikacje........................................................................................... 21.3Pakiet JDK (Java Developers Kit)................................................................. 21.4Uruchomienie programu ............................................................................... 52. Instrukcje, wyrażenia, zmienne i typy danych ...................................................... 62.1Instrukcje i wyrażenia ................................................................................... 62.2Tworzenie zmiennych ................................................................................... 62.3Typy zmiennych:........................................................................................... 62.4Literały .......................................................................................................... 72.5Operatory...................................................................................................... 82.6Instrukcje przypisania ................................................................................... 92.7Operacje nałańcuchach:.............................................................................. 93. Obiekty w języku Java ....................................................................................... 103.1Wstęp do obiektów ..................................................................................... 103.2Tworzenie klas............................................................................................ 113.3Tworzenie metod ........................................................................................ 123.4Dziedziczenie ............................................................................................. 163.5Tworzenie nowych obiektów, konstruktory ................................................. 183.6Przesłanianie metod ................................................................................... 213.7Dostęp do zmiennych klasy i zmiennych obiektu........................................ 223.8Odwołania do obiektów............................................................................... 223.9Rzutowanie i konwersja .............................................................................. 243.10 Porównywanie obiektów ............................................................................. 254. Tablice ............................................................................................................... 264.1Deklaracja zmiennej tablicowej................................................................... 264.2Tworzenie obiektów tablicowych ................................................................ 264.3Odwołąnie do elementów tablic .................................................................. 284.4Tablice wielowymiarowe ............................................................................. 295. Instrukcje sterujące............................................................................................ 305.1Polecenia blokowe...................................................................................... 305.2Instrukcja warunkowa if .............................................................................. 305.3Instrukcja warunkowa switch ...................................................................... 315.4Pętla for ...................................................................................................... 325.5Pętle while i do ........................................................................................... 325.6Przerywanie działania pętli, instrukcje break i continue.............................. 336. Pakiety............................................................................................................... 366.1Pojęcie pakietu ........................................................................................... 366.2Udostępnianie pakietów.............................................................................. 366.3Lokalizacja klas .......................................................................................... 376.4Modyfikatory dostępności ........................................................................... 387. Wyjątki ............................................................................................................... 397.1Hierarchia wyjątków.................................................................................... 397.2Obsługa wyjątków – klauzula catch ............................................................ 407.3Generowanie wyjątków............................................................................... 438. Literatura............................................................................................................ 46Jędrzej Ułasiewicz – Inst. Informatyki Automatyki i Robotyki PWr1.Podstawy języka Java 221.Wstęp do programowania w języku Java1.1HistoriaJęzyk powstał około roku 1995 w firmie Sun i był pierwotnie przeznaczony doprogramowania systemów wbudowanych. Miał zapewnić przenośnośćoprogramowania. Wywodzi się z C++ z którego wyeliminowano konstrukcjepotencjalnie prowadzące do błędów. Zyskał popularność dzięki zastosowaniomsieciowym.prog.javakodźródowykompilacjaKompilatorprog.classkod bajtowywykonanienaszyna wirtualnaCechy jezyka Java:1. Bezpieczeństwo – class loader, byte code verifier, security manager.2. Otwarte standardy i przenośność - Java Core API (API- AplicationProgramming Interface).3. Wieloplatformowość (od urządzeń wbudowanych do serwerów).4. Język zorientowany obiektowo.5. Wielowątkowość.6. Wsparcie dla aplikacji sieciowych rozproszonych.1.2Aplety i aplikacjeProgramy w Javie dzielą się na dwie grupy:1. Aplikacje – wykonywaneśrodowiskusystemu operacyjnego2. Aplety - programy osadzone w dokumencie WWW i wykonywane wśrodowiskuprzeglądarki.1.3Pakiet JDK (Java Developers Kit)Aby tworzyć aplikacje w Javie należy dysponować odpowiednim oprogramowaniemnarzędziowym. Jest to Pakiet JDK (Java Developers Kit) który można sciągnąć zwitryny firmy Sun ().Plik dla wersji 1.4.2 dla Windows:j2sdk-1_4_2_02-windows-i586-p.exeInstalacja: uruchomienie programu:j2sdk-1_4_2_02-windows-i586-p.exeJędrzej Ułasiewicz – Inst. Informatyki Automatyki i Robotyki PWrPodstawy języka Java 23Konfiguracja:1.ZmiennaśrodowiskaPATH powinna zawierać katalog w którym umieszczonesą programy wykonywalne pakietu:Path=C:\ProgramFiles\j2sdk\bin;...;2.ZmiennaśrodowiskaCLASSPATH powinna być usunięta lub zawierać katalog...\j2sdk\lib\tools.jarProgramjavacjavajdbjavadocjavahapletviewerjavapOpisKompilator Javy – przetwarza plikżródłowyprog.java na kodbajtowy prog.classInterpreter javy (maszyna wirtualna) – uruchamia i wykonuje kodbajtowy prog.classProgram uruchomieniowy (debugger) - wykonuje kod bajtowyprog.class w trybie sprawdzaniaProgram dokumentacyjny – przetwarza plikżródłowyprog.java naplik dokumentacyjny w formacie HTML.Generuje pliki nagłówkowe do C, C++Interpreter Javy – uruchamia aplety Javy z plików HTMLDissasembler JavyTabela 1-1 Podstawowe narzędzia pakietu JDKEdytordokumentacjaw HTMLprog.javaKompilatorprog.classnaszynawirtualnadebuggerkodźródowyjavackod bajtowyjavadocjavahwejściewyjścieplikinaglówkoweC, C++javacjdbRys. 1-1 Tworzenie aplikacji w pakiecie JDKJędrzej Ułasiewicz – Inst. Informatyki Automatyki i Robotyki PWrPodstawy języka Java 24Edytordokumentacjaw HTMLprog.javaKompilatorprog.classpliksieciowylub lokalnyplik.htmlkodźródowyjavackod bajtowydokumentHTMLEdytorjavadocjavahplikinaglówkoweC, C++EkranprzeglądarkaRys. 1-2 Tworzenie apletów w pakiecie JDKJędrzej Ułasiewicz – Inst. Informatyki Automatyki i Robotyki PWrPodstawy języka Java 251.4Uruchomienie programu1. Utworzyć plik Hello.java dowolnym edytorem tekstu np. programem notepad izapisać go w jakimś katalogu np.C:\java\progclass Hello {public static void main(String args[]) {System.out.println("Pierwszy program w Javie!");}}Przykład 1-1 Pierwszy program w Javie – Hello.java2. Uruchomić okno poleceń MS-DOS poprzez Programy / Uruchom i wpisaniepolecenia:cmd3. Zmienić katalog bieżący na:C:\java\prog4. Uruchomić kompilator poprzez polecenie:javac Hello.java5. Uruchomić interpreter:java HelloPrzykład 1-2 Uruchomienie programu Hello.javaJędrzej Ułasiewicz – Inst. Informatyki Automatyki i Robotyki PWr [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • mexxo.keep.pl