Jak przetrwac bunt nastolatka e 1ohn, e
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->Autor:Anna SowińskaWydawca:Colorful MediaKorekta:Marlena FiedorowISBN: 83-919772-7-7Copyright © by COLORFUL MEDIAPoznań 2012Okładka:Colorful MediaSkład i łamanie:Colorful MediaColorfulBOOKSKup książkęAnna SowińskaJak przetrwaćbunt nastolatkaColorfulBOOKSKup książkęSpis treściI Wstęp ............................................................................................................................................5II Czym jest bunt? Czemu on służy? ............................................................................................5III Kryzysy życiowe według Erika Eriksona .................................................................................61. Czy każdy musi przejść kryzysy rozwojowe? .....................................................................7IV Bunt dwulatka .............................................................................................................................7V Bunt nastolatka ...........................................................................................................................8VI Czy to jeszcze dziecko, czy już dorosły? ...................................................................................91. Jakie są zmiany fizyczne? ....................................................................................................9Jak dojrzewają dziewczęta? ........................................................................................10Późne i wczesne dojrzewanie dziewcząt ....................................................................10Jak dojrzewają chłopcy? .............................................................................................10Późne i wczesne dojrzewanie mężczyzn .....................................................................102. Jak nastolatek zmienia się emocjonalnie? .......................................................................... 113. Jak się zmieniają jego możliwości poznawcze? ................................................................ 114. Jak nastolatek odnajduje się w życiu społecznym? ...........................................................125. Czym jest kryzys tożsamości? ...........................................................................................13VII Jak się objawia się bunt? ..........................................................................................................14VIII Jakie są poziomy buntu? ..........................................................................................................14IX Czy możemy buntowi zapobiec? .............................................................................................15X Co dobrego z buntu? ................................................................................................................16XI Jak sobie radzić z nastolatkiem? .............................................................................................161. Czego można wymagać od nastolatka? ............................................................................. 172. Czy kontrolować dziecko? .................................................................................................173. Jak moja postawa jako dorosłego wpływa na dziecko? ..................................................... 194. Jak nie stracić autorytetu? ..................................................................................................225. Jak rozmawiać z nastolatkiem? ..........................................................................................236. Jak nawiązać kontakt ze zbuntowanym nastolatkiem? ......................................................247. Jak nie utracić kontaktu z nastolatkiem? ...........................................................................258. Jak przetrwać konflikt? ......................................................................................................28Jak przygotować się do „bitwy” i o czym rozmawiać? ..............................................29Kulminacyjne starcie – jak prowadzić rozmowę z dzieckiem? ..................................309. Co zrobić, jeśli zupełnie straciło się kontakt z dzieckiem? ...............................................30XII Co złego z buntu? ......................................................................................................................30XIII Jak uchronić dziecko od negatywnych konsekwencji buntu? ..............................................30XIV Kiedy się niepokoić? ..................................................................................................................31XV Jak sobie radzić w ekstremalnych sytuacjach, np. gdy dziecko zażywa narkotyki? ..........32XVI Kiedy pójść do specjalisty z nastolatkiem? ............................................................................32XVII Jak samemu ocaleć w okresie dojrzewania dziecka? ............................................................32Telefony zaufania ..................................................................................................................................33Bibliografia ............................................................................................................................................35Kup książkęJak przetrwać bunt nastolatkaI WstępDrogi Czytelniku,mając przed sobą ten poradnik, prawdopodobnie obserwujesz na bieżąco emocjonalne i fizyczne zmiany, którezachodzą w Twoim podopiecznym. Zauważasz nie tylko, jak fizycznie przeistacza się w kobietę czy mężczyznę,ale również to, że coraz częściej manifestuje swoje zdanie, na swój sposób konfrontując oko w oko Twój światze swoim, m.in. wdając się z Tobą w dyskusje, kłótnie czy podejmując próby manipulacji.Nie da się ukryć, że dojrzewanie to bardzo burzliwy czas, zarówno dla samego nastolatka, jak i dla jego opie-kuna. Być może ten moment napawa Cię przerażeniem i zadajesz sobie pytania:• Co się dzieje z dzieckiem? Co czuje, co myśli?• Jak sobie z nim radzić?• Jak utrzymać z nim kontakt i o czym rozmawiać?• Czy uda mi się je uchronić przed kłopotami, np. narkomanią?• Jak samemu przejść przez ten czas i emocjonalnie ocaleć?Pytań, myśli i emocji tak naprawdę może być wiele. Jednakże po to właśnie powstał ten poradnik, aby wyjśćpotrzebom opiekunów naprzeciw i odpowiedzieć im na powyższe pytania, rozwiać obawy oraz zaproponowaćsposoby działania i komunikacji z nastolatkiem. Poza tym postaram się też przybliżyć, dlaczego młodzieńczybunt jest tak ważny dla rozwoju młodego człowieka i jakie są jego konsekwencje w dalszych etapach życia.II Czym jest bunt? Czemu on służy?Bez względu na wiek ludzie pozostają emocjonalnie dziećmi tak długo, dopóki po pomoc i zrozumieniezwracają się wyłącznie do rodziców. Aby rzeczywiście osiągnąć stan mentalnej dorosłości, trzeba się uwolnićod rodzicielskiego panowania. A temu m.in. służy bunt.Według definicji A. Oleszkowicz jest to:Forma sprzeciwu i brak zgody na fizyczne, społeczne i psychologicznesytuacje i stany rzeczy, które jednostka subiektywnie spostrzega jako ograniczające, zagrażające lub niezgodnez jej idealistycznymi oczekiwaniami i wyobrażeniami1.Potocznie ujmując, jest to chęć bycia „sterem,żaglem, okrętem”,a z perspektywy osoby przechodzącej bunt– nikt i nic nie może stanąć mi na drodze do osiągnięcia celu. W przeciwnym wypadku „pokażęświatu, na comnie stać”– czyli prawdopodobnie swoją „ciemną” stronę mocy.Bunt niewątpliwie pozwala na poznanie własnych możliwości oraz ograniczeń.Bardzo często wielu osobom kojarzy się z niezależnością. Tak też sama młodzież, ankietowana przeze mnieinternetowo, na pytanie:Z czym kojarzy się dla Ciebie pojęcie buntu odpowiadała:•Z niepodzielaniem zdania rodziców, z własnym najlepszym zdaniem, z imponowaniem innym.•Z chęcią wyzwolenia się spod wpływu osób dorosłych.•Z łamaniem zasad wyznaczonych przez rodziców, szkołę, prawo.•Z nieposłuszeństwem.Tak naprawdę bunt sam w sobie nie jest aktem niezależności. Wręcz przeciwnie – jest wyrazem zależności(jesteśmy zależni od działań i opinii drugiej osoby – stąd niepokoje wewnętrzne). Ta forma sprzeciwu ukazujeswoistą obronę samego siebie przed cudzą kontrolą czy wolą innych osób. Niemniej jednak jest on niezbędnyw życiu. Dzięki niemu młoda osoba będzie w przyszłości potrafiła nawiązywać zdrowe relacje, trwać w nichoraz współdziałać z innymi.Oleszkowicz A., Miejsce i rola buntu młodzieńczego w kształtowaniu się tożsamości osobistej i społecznej, Wydawnictwo UniwersytetuWrocławskiego, Wrocław 1999, s. 51.1Kup książkę5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]