Jerzy Kmita Konieczne serio ironisty, Jerzy Kmita
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->erzy KmitaK s ią ż k a s k ła d a s ię z trz e c h c z ę ści i k r ó tk ie g o W s tę p u .A u to r - w y b itn y p o ls k i f i lo z o f i k u ltu r o z n a w c a , c z ło n e kP o ls k ie jA k a d e m iiN auk-o d p o w ia d awn in i e js z e jp u b lik a c ji, w trz e ch s ta r a n n ie p r z e m y ś la n y c h k r o k a c h , nap y ta n ie : ja k ie o s ią g n ię c ia n o w o ż y tn e j m y ś li f ilo z o f ic z n e jtrz e b a z in te r n a liz o w a ć , ż e b y u p ra w ia ć f ilo z o f ię w s p ó łc z e s n ą (w s e n s ie te o r e ty c z n y m , a n ie ty lk o c h r o n o lo g ic z n y m ).onieczne serio ironisty(z recenzji prof. dr liab. Anny Zeidler-Janiszew skiej)317000147348I S B N 9 7 8 -8 3 -2 3 2 1 7 7 -1 -8I S S N 1 7 3 3 -9 1 0 3WYDAW NICTW O N AUKOW E U AMS2y y / vUNIW ERSYTET IM. ADAMA MICKIEWICZA W POZNANIUSERIA KULTUROZNAWSTWO NR 17Jerzy KmitaKONIECZNE SERIO IRONISTYO przekształcaniu się problemówfilozoficznych w kulturoznawczeWYDAWNICTWONAUKOWEPOZNAŃ 2007ABSTRACTKmita Jerzy,Konieczne serio ironisty. O przekształcaniu się problemów filozoficznych w kulturoznawcze[A N ecessary Seriousness of an Ironist. Transformation ofthe Philosophical Problems into the Questions to Cultural Studies], W ydawnictwoNaukowe Uniwersytetu im. A dam a Mickiewicza (Adam Mickiewicz UniversityPress), Poznań 2007. Seria Kulturoznawstwo nr 17. Pp. 139. ISBN 978-83-232177-1-8,ISSN 1733-9103. Polish text with a sum m ary in English.The three sketches presented are aimed at two tasks. The first is to justify the fol-lowing judgment: Richard Rorty m ay be right while saying that the ethics of thesocial solidarity and the ethics of the individual ironie freedom cannot be agreed.Yet, w hat he does not notice is that the isolated ethics of the ironie freedom is notpossible. The second task is to indicate that the contem porary philosophy has de-serted the field of reflection that unifies the results of research of the humanities.The reflection in ąuestion can be undertaken by the cultural studies.Jerzy Kmita - Uniwersytet im. A dam a Mickiewicza w Poznaniu, W ydział NaukSpołecznych, ul. A. Szamarzewskiego 89; 60-568 Poznań, PolandSPIS TREŚCIPraca dofinansow ana przez W ydział N auk SpołecznychU niw ersytetu im. A dam a M ickiew iczaRADYKALNE ODW RÓCENIE PERSPEKTYW Y LOCKE'A / 7KULTURA / 39© C opyright by Jerzy K m ita 2007KONIECZNE SERIO IRONISTY / 95R edaktor: A leksand ra JędrzejczakRedaktor techn iczn y: D orota Borow iakŁam an ie k om p u terow e: Bartosz D ziam sISBN 978-83-232177-1-8ISSN 1733-9103r / n /WYDAWNICTWO NAUKOWE UNIWERSYTETU IM. ADAMA MICKIEWICZA W POZNANIU61-734 Poznań, ul. F. Nowowiejskiego 55, tel. 061 829 39 85, fax 061 829 39 80e-maii: press®amu.edu.plWydanie I. Nakład 450 egz. Ark. wyd. 8,00. Ark. druk. 8,75ZAKŁAD GRAFICZNY UAM, Poznań, ul. H. Wieniawskiego 1RADYKALNE ODWRÓCENIEPERSPEKTYWY LOCKE'Aoniższy szkic, pierwszy z zapowiedzianych w podtytule tomiku, użytecznie będzie poprzedzić krótką uwagą objaśniającązarówno sens sformułowania tytułowego, jak i sygnalizującą wątekmyślowy scalający wszystkie trzy szkice.Richard Rorty, jeden z najczęściej dziś cytowanych myślicieliwspółczesnych, proponuje swym czytelnikom zajęcie postawy iro-nisty względem obieranych przez nich rozwiązań problemów filozoficznych, czy jakichkolwiek innych zresztą, postawę ironisty wspecyficznym rozumieniu wysublimowanym z potocznie znanego.Szkice niniejsze obarczone zostały przeze mnie zadaniem okazania, iż nie da się być Rortiańskim ironistą totalnym; jednocześniezaś pragnę pokazać, jaką drogą filozofia doszła dziś do sytuacji, wktórej totalna ironia tego rodzaju wydaje się być nie do uniknięcia.Chyba tedy - o czym często czytamy we współczesnej „awangardowej" literaturze filozoficznej - po około dwudziestu pięciu wiekach zmagania się z aporiami znów przyszło dziedzicom Heraklitai Parmenidesa pozbyć się jakiejś części dorobku pod groźbą sprzeczności wewnętrznej. Czy jednak z tego dorobku coś wówczas pozostanie?1Według Johna Locke'a rozpoznanieczegokolwiekidentyczne jestz przywołaniem przez rozpoznający umysł ukształtowanej w nim(„w naszych duszach", jak czytamy) „idei" owego czegokolwiek.Przywoływanie tej idei - wzorca pozbawionegoluk(gdy chodzi o indywidualnecokolwiek)albo wzorca abstrakcyjnego (gdy chodzi o zbiórP
[ Pobierz całość w formacie PDF ]