Jesienny śmieszny pan. Obrazy jesieni w malarstwie, Galeria, szkolne, konspekty

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Hanna Sopa, rok II, konspekt zaliczeniowy z metodyki nauczania języka polskiego
1.
Informacje wstępne: klasa V szkoły podstawowej, , kształcenie literacko-kulturowe,
czas 2x45 minut
2.
Temat lekcji: "Jesienny śmieszny pan". Obrazy jesieni w malarstwie, muzyce
i literaturze.
3.
Cele lekcji
a.
ogólny: uczniowie poznają jesień poprzez literaturę, malarstwo i muzykę
b.
szczegółowe: uczniowie
określają kolorystykę,
potrafią nazwać atrybuty i działania związane z porą roku,
słuchają piosenki i śledzą jej tekst,
potrafią zauważyć podobieństwa i różnice w opisywaniu jesieni w każdej
z przedstawionych sztuk,
słuchają fragmentów czytanych przez nauczyciela,
samodzielnie czytają,
zastanawiają się nad przekazem obrazu,
analizują treść piosenki i wiersza,
odnajdują podobieństwa i różnice pomiędzy tekstem piosenki a jej wykonaniem,
doszukują się podobieństw między wierszem a obrazem,
poznają (przypominają sobie) znaczenie słowa symbol i metafora,
4.
Metody i formy pracy
Metody:
a.
podające: pogadanka heurystyczna, praca z tekstem
b.
aktywizujące (praktyczne):
c.
samodzielnego dochodzenia do wiedzy: burza mózgów
d.
eksponujące: emocjonalne estetyczne obcowanie ze sztuką
Formy pracy: w zespole pod kierunkiem nauczyciela, w parach, praca samodzielna
5.
Materiały i wyposażenie
Odtwarzacz CD, reprodukcje obrazu (przynajmniej jedna na parę), kserokopie tekstu
piosenki i wiersza, karta pracy przygotowana przez nauczyciela.
Reprodukcja obrazu Giuseppe Arcimboldo
Jesień
(1573, olej na płótnie, 76 cm x 36,5
cm, Musée du Louvre, Paryż).
Adam Asnyk,
Astry
, [w:] tegoż,
Wybór poezyj
, oprac. E. Kucharski, wyd. 3 przejrzane,
Ossolineum, Lwów 1935, s. 81-82. (BN I 67)
Tekst piosenki
Jesienny pan
autorstwa Wojciecha Młynarskiego z:
Nagranie piosenki
Jesienny pan
w wykonaniu Hanny Banaszak
6.
Struktura lekcji
I.
Wprowadzenie:
Nauczyciel po powitaniu dzieci i sprawdzeniu obecności wprowadza dzieci do tematu
przez pokazanie reprodukcji obrazu, uczniowie zastanawiają się, co obraz przedstawia,
dlaczego został tak namalowany, co może oznaczać (nauczyciel przypomina lub
wprowadza definicję symbolu), określają kolorystykę, wyszukują poszczególne atrybuty
związane z jesienią i wpisują je do tabelki. (~ 12 min.)
II.
Sekwencja czynności uczenia się:
a.
uczniowie słuchają piosenki "Jesienny pan" i śledzą tekst, następnie wspólnie
zastanawiają się jakie są podobieństwa i różnice między tekstem piosenki a jej
wykonaniem, (~ 10 min.)
b.
nauczyciel rozdaje uczniom wiersz, czyta go na głos, uczniowie w tym czasie śledzą
go samodzielnie, (~ 5 min.)
c.
następuje podanie tematu lekcji;
d.
nauczyciel przedstawia krótko sylwetkę poety i nawiązując do wydarzeń z jego życia
dokonuje analizy wiersza tłumacząc niezrozumiałe zwroty, przypomina definicję
metafory (w razie potrzeby tłumaczy znaczenie metafor z wiersza), uczniowie
zastanawiają się w czwórkach, jakie podobieństwa i różnice można odnaleźć w trzech
przedstawionych rodzajach sztuki, uzupełniają odpowiednimi informacjami kartę pracy,
(~ 12 min.)
III.
Zakończenie: Nauczyciel zbiera najważniejsze problemy i pomysły, które pojawiły się
podczas lekcji. Krótka notatka streszczająca najważniejsze informacje z lekcji.
Uczniowie rozpoczynają w parach pracę nad krzyżówką. (~ 5 min.)
IV.
Zadanie domowe: Napisz krótko (5-8 zdań)
jak ty widzisz jesień
. Jak czujesz się
kiedy nadchodzi? Co cię w niej zachwyca, a co smuci? Co możesz zauważyć na dworze
(pomyśl, jak zmienia się przyroda)? Jak zachowują się inni ludzie? Dokończ
samodzielnie (a jeśli masz trudności poproś o pomoc kogoś starszego np. rodziców,
rodzeństwo, dziadków) rozwiązywanie krzyżówki, w której znajdują się hasła
i odpowiedzi dotyczące materiału dzisiejszej lekcji.
Przypatrz się uważnie obrazowi Giuseppe Arcimboldo „Jesień”. Odszukaj na nim różnego
rodzaju warzywa, owoce i inne elementy kojarzące się z jesienią.
Uzupełniając tabelkę pomyśl, jak można wykorzystać owoce i warzywa oraz inne elementy
z obrazu.
W tabelce zostały podane trzy przykłady, spróbuj zrobić podobnie z innymi. Jeżeli coś sprawi
ci trudność, poproś o pomoc kolegę z ławki lub zapytaj nauczyciela.
warzywa,
jak można je
jak można je wykorzystać,
wykorzystać,
albo jakie są
inne
owoce
albo jakie są
Jest smacznym,
słodkim owocem,
To bardzo trujący grzyb, który
powoduje śmierć.
Nie wolno go
nigdy zrywać ani jeść.
jabłko
można go jeść „prosto
z drzewa” lub zrobić z
muchomor
niego przetwory.
Duże warzywo, które
można wykorzystać do
dynia
zrobienia zupy, albo w
dniu Halloween
wykonać lampion.
Poszukaj podobieństw i różnic pomiędzy przedstawieniem jesieni przez malarza Arcimboldo,
piosenkarkę i autora tekstu oraz poetę. Swoje spostrzeżenia zapisz w diagramie „kasztan”
i poniższej tabelce. Przykładowe różnice znajdziesz zapisane. Niektóre pola mogą zostać
puste.
RÓŻNICE
kategoria
Obraz G.
Arcimboldo
Piosenka napisana
przez W.
Piosenka zaśpiewana
Wiersz A.
Asnyka
przez H. Banaszak
„Jesień”
Młynarskiego
„Astry”
ciepła,
przyjazna
oczekiwania – każdej
atmosfera
jesieni spotyka
„jesiennego pana”
ciemne, szare,
kolory
bure, srebrne,
czarne
emocje
radość
-
miejsce
park
-
czas
początek
jesieni
*Projekt i wykonanie: H.S., studentka polonistyki UAM, 2009 r.
(Jeśli skorzystasz z mojego pomysłu, napisz proszę jak wyszła lekcja, co zmieniłeś i jak
podobała się uczniom; będę wdzięczna.)
hmmms.hanka@gmail.com
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • mexxo.keep.pl