Jeśli chcesz bezpiecznie przejechać przez Rondo PCK w Zielonej Górze to pamiętaj, Prawo jazdy
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->Jeśli chcesz bezpiecznie przejechać przez Rondo PCK wZielonej Górze to pamiętaj:Jeśli skręcasz na tym rondzie to włącz kierunkowskaz przed rondem.Jeśli sygnalizacja świetla przed rondem jest włączona to poruszając sie po rondzieuważaj na pojazdy z twojej prawej strony znajdujące się przed rondem. Jeśli stoją lubich nie ma toJEDŻ.Jeśli są i jadą toSTÓJ!Opuszczając rondo wyłącz kierunkowskaz.Będac na rondzie zawsze musimy uważad na samochody z naszej prawej strony będące przedrondem. Jeśli stoją (tzn. że maja czerwone) lub nie ma żadnego pojazdu to możemy jechad. Jeślijadą lub ruszaja to musimu ustąpid im piewrszeostwa. I to wszystko!ZawracanieZawracanie w najbliższym dozwolonym miejscuJeśli jedziesz drogą o dwóch pasach ruchu w jednym kierunku to zjedź natychmiast na lewypas i szukaj miejsca gdzie możesz wykonać ten manewr.Jakie to miejsce? Np.:kawałek lini przerywanej po lewej stronie.Nie musi byd to skrzyżowanie. Może to byd tzw. lewoskręt np.: do marketu, stacji benzynowejlub innego obiektu przydrożnego.Jeśli jesteś na drodze dwujezdniowej to zawracaj blisko wysepki. Pamiętaj jednak aby nienajechad na linię ciągłą lub krawężnik wysepki.skrzyżowanie, na którym nie jest to zabronione znakiemzakazu skrętu w lewo, zakazemzawracania, nakazem jazdy prosto lub sygnalizacją świetlną kierunkowąZawracanie z wykorzystaniem infrastruktury drogi.Zawracanie tzw. na TRZY lub DWA. Wykorzystujesz np. jakiś wjazd na posesje.1. Włącz kierunkowskaz (tam gdzie skręcasz - brama, wjazd na posesję)2. Zwolnij - zredukuj do pierwszego biegu.3. Nie wjeżdzaj zbyt głęboko (nie możesz wjechac komus za bramę). Pamiętaj jednak że jeśliprzy jezdni jest chodnik to staraj się nie zatrzymad na nim.4. Zarzymaj się, włącz kierunkowskaz tam gdzie bedziesz cofał, włącz bieg wsteczny, upenij się omożliwości wyjazdu (piesi i inne pojazdy) i cofaj5. Podczas cofania pamiętaj o znakach poziomych na jezdni (linie ciągłe).PAMIĘTAJ:używaj kierunkowskazów zarówno przy cofaniu jak i jeżdzie do przodu.Upewnij się o możliwości cofania - oglądaj się do tyłu.(piesi i inne pojazdy)Zawracanie z wykorzystaniem szerokości jezdni.Zawracanie tzw. na TRZY1.2.3.4.5.6.7.8.9.10.Włącz lewy kierunkowskaz.Zwolnij - zredukuj do pierwszego biegu.Zbliż się maksymalnie do prawej krawędzi jezdni.Upewnij się możliwości skrętu w lewo (sprawdź czy ktoś cię nie wyprzedza - lusterko lewe iobrót głową)Skręd maksymalnie kierownicą w lewo i uważaj - nie możesz wjechad na chodnik.Jak dojedziesz do krawedżi jezdni to zatrzymaj się włącz prawy kierunkowskaz (tam gdziejedzie tył pojazdu)Włącz bieg wsteczny i upewnij się czy możesz cofad (inne pojazdy).Cofając pamietaj że nie możesz wjechad na krawężnik"Wyprostuj" samochód wjeżdzając na prawy pas lub do prawej krawędzi jezdni. - pamiętaj okierunkowskazie.Koniec zawracania. :)PAMIĘTAJ:Zawracanie z wykorzystaniem szerokości jezdni można zrobić tylko na drogach o małymnatężeniu ruchu.Zmiana kierunku jazdy lub pasa ruchuW trakcie egzaminu państwowego w ruchu miejskim na pewno będziesz skręcał w lewo.Jakie pułapki mogą być przy skręcaniu w lewo na skrzyżowaniu?Wszystko reguluje Art. 22 ustawy Prawa o Rucho drogowym.- Czytaj poniżej. W okolicachWojewódzkiego Ośrodka Ruchu drogowego jest sporo miejsc, w których łatwo popełnić błąd!Art. 22.1. Kierujący pojazdem może zmienid kierunek jazdy lub zajmowany pas ruchu tylko zzachowaniem szczególnej ostrożności.2. Kierujący pojazdem jest obowiązany zbliżyd się:1. do prawej krawędzi jezdni - jeżeli zamierza skręcid w prawo,2.do środka jezdni lub na jezdni o ruchu jednokierunkowym do lewej jej krawędzi -jeżeli zamierza skręcid w lewo.Najczęściej popełniane błędy na egzaminie to:skręcanie w lewo na jezdni jednokierunkowej "trzymając się" prawej krawędzi jezdni.skręcając w lewo na jezdni dwukierunkwej "trzymając się" zbyt blisko lewej krawędzi jezdni.Dwa pasy do skręcania w lewoJeśli zamierzasz skręcić w lewo, a są dwa pasy do tego przeznaczone, to możesz zająć dowolny z nich.Jeśli na kolejnym skrzyżowaniu masz zamiar skręcać w prawo lub jechać na wprost to zajmij pas prawy, natomiast jeśli masz zamiarskręcać w lewo to zajmij pas lewy.Skręcanie w lewo na jezdni jednokierunkowejW tej sytuacji droga jest dwujezdniowa. Dlatego jezdnię po której jedzisz traktuj jak jednokierunkową. A skrecając w lewo na jezdnilub drodze jednokierunkowej musisz zjechać wcześniej do lewej jej krawędzi czyli w tym przypadku dojedź do wysepki na środkudrogi. Jeśli będziesz skręcał w lewo z prawej połowy jezdni toOblałeś/aś egzamin.Przygotowanie się do jazdy i jazda po łukuJak juz sprawdzisz stan techniczny pojazdu, to egzaminator poprosi Cię o przygotowanie siędo jazdy, a następnie jazdę pasem ruchu do przodu i do tyłu.Zacznij od właściwego ustawienia fotela, lusterek, zagłówków, zapięcie pasówbezpieczeństwa i sprawdzenia czy drzwi pojazdu są zamknięte.Pamiętaj:w lewym lusterku kierowca powinien widzied lewy bok pojazdu i lewy obszar przestrzeni zapojazdem,w prawym lusterku kierowca powinien widzied prawy bok pojazdu i prawy obszar przestrzeniza pojazdem,Zobacz foto.zagłówki powinny byd ustawione blisko za głową na wysokości głowy,Zobacz jak ustawid lusterka w samochodzie.Egzamin - jazda po "łuku"Zanim ruszysz do przodu, to sprawdź, czy nie świeci się jakakolwiek kontrolka koloru czerwonego. Bardzo często są toniezamknięte drzwi lub zaciągnięty hamulec ręczny. Oczywiście, ruszenie na "czerwonej kontrolce" to koniec egzaminu!Jazda pasem ruchu po łuku do przodu i do tyłu1. Rusz do przodu i spokojnie dojedź do koperty na koocu łuku.Nasza porada:Wszystkie łuki na placu manewrowym WORD'u w Zielonej Górze są lekko zgórki. Uważaj więc, aby przy ruszaniu do tyłu pojazd nie stoczył sie do przodu uderzając wtyczkę.W trakcie jazdy do tyłu obserwuj tor jazdy pojazdu przezlusterka i tylną szybę pojazdu.Zobacz film2. nie wolno najeżdzad na linie, nie wolno potrącid tyczki i nie wolno się zatrzymad. Jeśli sięzatrzymasz, możesz "wykonad łuk" jeszcze raz.Nasza porada:Jeśli "jadąc po łuk" czujesz że coś Ci nie wychodzi to zatrzymaj sie ponieważmożesz powtórzyd "cały łuk" jeszcze raz.3. Cofając zatrzymaj pojazd w kopercie. Pojazd musi stad w miarę równo i zmieścid się całymobrysem w kopercie.Nasza porada:Łuki na placu manewrowym w WORD'dzie w Zielonej Górze są umiejscowionejeden obok drugiego. Dlatego w czasie wykonywania łuku będziesz widział "las tyczek" przezco łatwo o pomyłkę. Pamiętaj jednak, że na każdym z łuków jestjeden kolor tyczek.Ruszanie do przodu na wzniesieniu.Przy ruszaniu pojazd nie powinien cofnąć się więcej niż 0,2 m a silnik nie powinien zgasnąć -osoba egzaminowana w trakcie wykonywania tego manewru po zatrzymaniu pojazdu nawzniesieniu zaciąga hamulec awaryjny, a następnie rusza do przodu zwalniając go,kontrolki w samochodzie!!Włączone światła mijania.Włączone światła przeciwgłowe przednie.Włączone światła drogowe.Poznaj światła w samochodzie Renault CLIOŚwiatła przednieW trakcie omawiania świateł przednich pamiętaj, że jeśłi masz włączone światła awaryjne tonic nie mówisz na temat kierunkowskazów. Kierunkowsazy i światła awaryjne są na tychsamych żarównkach ale są to zupełnie inne układy elektryczne.(inne światła)Renault Clio na których przeprowadzane są egzaminy państwowe nie są wyposażone wświatła przeciwmgłowe przednie.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]