Jestem aktywny i jem zdrowo zyje kolorowo(1), D MATERIAŁY PDF

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->Jestem aktywny i jem zdrowo – żyję kolorowoJestemaktywnyi jemjęzdrowokolorowożyPoradnik dla rodziców i nauczycielidzieci w wieku wczesnoszkolnym49Jestem aktywnyi jem zdrowo– żyję kolorowoPoradnik dla rodzicówi nauczycieli dzieci w wieku wczesnoszkolnymOpublikowano nakładem Miasta PoznaniaMiasto Poznańpl. Kolegiacki 1761-841 Poznańwww.poznan.plPoradnik jest zwieńczeniem projektuHealthy Children in Sound Communitiesrealizowanego przez ZakładMetodyki Wychowania Fizycznego oraz Zakład Higieny Akademii Wychowania Fizycznego im. EugeniuszaPiaseckiego w Poznaniu w latach 2010–11 współfinansowanego przez Miasto Poznań i objętego honorowympatronatem prezydenta Miasta Poznania Ryszarda Grobelnego.Materiały zawarte w publikacji zebrał i opracował zespół w składzie:dr hab. prof. AWF Michał Bronikowski– koordynator projektu, kierownik Zakładu Metodyki WychowaniaFizycznego Akademii Wychowania Fizycznego im. Eugeniusza Piaseckiego w Poznaniuprof. dr hab. Łucja Pilaczyńska-Szcześniak–kierownik Zakładu Higieny Akademii Wychowania Fizycznegoim. Eugeniusza Piaseckiego w Poznaniudr Adam Kantanista– kierownik projektu, adiunkt w Zakładzie Metodyki Wychowania Fizycznego AkademiiWychowania Fizycznego im. Eugeniusza Piaseckiego w Poznaniudr Zbigniew Kasprzak– adiunkt w Zakładzie Higieny Akademii Wychowania Fizycznego im. EugeniuszaPiaseckiego w Poznaniumgr Paweł Lisowski– pracownik w Zakładzie Metodyki Wychowania Fizycznego Akademii WychowaniaFizycznego im. Eugeniusza Piaseckiego w PoznaniuPublikacja powstała przy pomocy pracownikówWydziału Zdrowia i Spraw Społecznych Urzędu Miasta Poznania:Elżbiety Dybowskiej,zastępcy dyrektora Wydziału Zdrowia i Spraw Społecznych Urzędu Miasta PoznaniaAgnieszki Łysko,specjalisty w Oddziale Zdrowia Publicznego Wydziału Zdrowia i Spraw Społecznych UrzęduMiasta PoznaniaRecenzja– dr hab. Stanisław Poprzęcki, prof. ndzw. AWF KatowiceFotografie– Zakład Metodyki Wychowania Fizycznego oraz Zakład Higieny Akademii WychowaniaFizycznego im. Eugeniusza Piaseckiego w Poznaniu, www.sxc.huWydawcaWydawnictwo Miejskie Posnania, ul. F. Ratajczaka 4461-728 Poznań, www.wm.poznan.plSkład komputerowyStudio Graficzne Wydawnictwa Miejskiego PosnaniaISBN 878-83-7768-028-5Poznań 2011Spis treści:I Zdrowe dziecko ....................................................................................................... 4II Aktywność fizyczna i zdrowie ............................................................................... 6III Bezpieczna aktywność fizyczna .......................................................................... 9IV Sprawność fizyczna ............................................................................................ 101. Wytrzymałość krążeniowo-oddechowa ...........................................................................122. Wytrzymałość i siła mięśniowa..............................................................................................133. Gibkość ..........................................................................................................................................154. Szybkość ........................................................................................................................................165. Skoczność .....................................................................................................................................18V Co trzeba wiedzieć o żywieniu dzieci szkolnych? ............................................. 191. Na czym polega prawidłowe odżywianie? .........................................................................192. Piramida zdrowego żywienia dzieci ......................................................................................213. Energia i składniki pokarmowe ...............................................................................................254. Nawyki żywieniowe ....................................................................................................................325. Otyłość zagrożeniem dla zdrowia ..........................................................................................346. Kilka dobrych rad .........................................................................................................................36VI Zabawy dla dzieci ............................................................................................... 381. Zima ..................................................................................................................................................382. Wiosna..............................................................................................................................................403. Lato ...................................................................................................................................................424. Jesień ................................................................................................................................................45Poradnik dla rodziców i nauczycieli dzieci w wieku wczesnoszkolnymI Zdrowe dzieckoDziecko jest oczkiem w głowie każdego rodzica, który chce zapewnić mu wszyst-ko, co najlepsze. Czy zastanawiamy się jednak, co dla naszego dziecka jest fak-tycznie najlepsze i czy potrafimy tak je wychowywać, żeby stworzyć mu najwięk-sze szanse osiągnięcia życiowego sukcesu? W rozwoju dziecka szczególnie ważnejest zdrowie. To kapitał dany mu wraz z genetycznie odziedziczonymi predys-pozycjami rozwijany przez wpływy środowiskowe. Otoczenie dziecka (rodzice,szkoła, media) odgrywa dominującą rolę w kształtowaniu życiowych nawyków,których wypadkowa decyduje o tym, że dorosła już osoba prowadzi zdrowy stylżycia (albo nie!).Na stan zdrowia człowieka, jego dobre samopoczucie i długość życia wpływajątakie czynniki [Lalond, 1974], jak: styl życia, cechy genetyczne, środowisko orazopieka zdrowotna. Najważniejszym czynnikiem zewnętrznym determinującymrozwój i stan zdrowia populacji jest styl życia, którego istotnymi elementami sąsposób żywienia i aktywność fizyczna. Na sposób odżywiania mamy wpływ i mo-żemy go sami kształtować. Mimo to wiedza o sposobie żywienia i jego znaczeniudla zdrowia nie jest w pełni wykorzystywana.10%16%Pola uwarunkowań zdrowia M. Lalondanstyl życianśrodowisko fizycznenczynnikigenetycznenopieka zdrowotna21%53%W rozwijaniu zdrowotnego potencjału dziecka rodzic, a później także i nauczy-ciele, powinni zwrócić szczególną uwagę na zachowanie pewnej harmonii po-między rozwijaniem jego potencjału intelektualnego, wrażliwości emocjonalneji zdrowo wyglądającego ciała. Oczywiście, mając na myśli zdrowo wyglądająceciało, myślimy tutaj nie tylko o prawidłowej postawie, umięśnionej proporcjonal-nie do etapu rozwoju, ale także o równoległym rozwijaniu świadomości zdrowot-nej pozwalającej na odpowiednie przeplatanie okresów nauki różnymi formamiaktywności i odpoczynku.4 [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • mexxo.keep.pl