Jak napisać wypracowanie maturalne, matura, język polski, materiały dodatkowe
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Jak napisać wypracowanie maturalne
Ucz się z
Jak napisać
wypracowanie maturalne
wypracowanie maturalne
Stawiamy sobie następujący cel: zdobyć za wypracowanie jak największą liczbę punk-
tów. Nie o to chodzi, by było superoryginalne, i nie o to, by zawierało jakąś odkrywczą
myśl. Jedyne, co warto w tej chwili odkryć, to tajniki modelu oceniania, przewidzieć, co
komisja egzaminacyjna uznała za godne punktu. Smutne to czy nie – ważne, że i do
takiej formy egzaminu pisemnego można się przygotować.
Żelazne zasady
•
We wstępie wprowadź fakty.
•
Napisz więcej niż dwie strony
pracy.
•
Twierdzenia popieraj przykłada-
mi z tekstu.
•
Zakończenie ułóż co najmniej
z pięciu zdań.
•
Używaj wielokrotnie pojęcia z te-
matu (obraz, portret, wizja).
Co wynika z przeglądu tematów?
Są zbudowane na podstawie tekstu i każą ten tekst przeanalizować w danym kierunku.
Trzeba więc bardzo uważać, by z tego kierunku nie zejść. Ponieważ temat będzie zawie-
rał polecenie, przeczytaj to polecenie kilkakrotnie, abyś był pewien, co masz robić. Czę-
sto zdarza się też, że temat oprócz przywołanego tekstu pyta o wiedzę o całym utworze
lub odwołuje się do danych o biografii autora lub epoce. Każdy znany Ci fakt oznacza
wówczas punkt, ale też nie należy strzelać tymi faktami jak karabin maszynowy, tylko
według wymaganego przez temat kierunku analizy. Jeśli zatem szukamy obyczajów
w danym fragmencie
Chłopów
i całym dziele, to o tym piszmy i przywołujmy przykłady
obyczajów, a nie życiorys Reymonta, opis konfliktów czy urody Jagny lub też cechy kom-
pozycyjne utworu. Strata – za to punktów w modelu odpowiedzi nie będzie. Zresztą
praca na nowej maturze musi być na temat. Jeśli temat oparty będzie na dwóch tekstach,
to każe porównywać, znajdować różnice lub podobieństwa. I tu także trzeba trzymać się
wymagań tematu, a wiedza o dziełach, autorach epokach, w których powstały, czy nur-
tach, w jakich się plasują, jak najbardziej się przyda – byle wykorzystana w duchu tema-
tu. Teksty przywołane w tematach pochodzą z obowiązkowej listy lektur i nie musisz ich
analizować od strony formalnej – chodzi raczej o wyłuskanie obrazów, myśli, przesłania,
czyli interpretację, nie analizę kompozycji. To dla wielu duża ulga. Niestety, rzecz doty-
czy tylko poziomu podstawowego, bo na rozszerzonym analiza jest już bardzo ważna.
Możliwości zestawienia tekstów lub fragmentów lektur jest mnóstwo – odradzamy prze-
widywanie: który to może być tekst. Raczej ćwiczenia na przykładach; zebranie sobie
najważniejszych faktów może być sposobem na przygotowane się do matury, na pewno
nie będą nim próby spisania gotowca na wybrany temat do tekstu. Zwłaszcza że do tego
samego tekstu można wymyślić kilka zadań interpretacyjnych i łatwo – korzystając ze
ściągi – zupełnie rozminąć się z tematem. Niżej przeanalizujemy kilka sprawdzonych
sposobów na zdobywanie punktów w pisemnej pracy maturalnej.
Żelazny schemat
postępowania:
•
analizuję temat,
•
szukam w temacie czasownika,
•
konstruuję treściwy wstęp,
•
stosując się do polecenia tema-
tu, analizuję tekst,
•
odwołuję się do całej wiedzy
o lekturze,
•
przywołuję konteksty,
•
komponuję wszystko spójnie,
•
nie piszę o sobie,
•
wieńczę pracę podsumowują-
cym zakończeniem.
Wnioski
Postaw na rozwinięcie tematu. Im
więcej słusznych faktów napiszesz,
tym bezpieczniejsza będzie sytu-
acja. Nie ma mowy o oddaniu pra-
cy krótszej niż dwie strony. Stro-
na, półtorej nie wchodzą w grę.
Dobrze sprawdź ortografię i inter-
punkcję. Poprawność to aż 15
punktów. Jeśli masz okazję, zabły-
śnij skojarzeniem, wiedzą spoza
programu – nawet 4 punkty nie
chodzą piechotą. I pisz treściwie –
niech każde zdanie ma potencjalną
wagę punktów. Opinie własne, od-
czucia, oceny, niestety, nie grają
żadnej roli. Zostaw je dla siebie.
Przypominamy zasady
•
Aby w ogóle policzono Ci punkty za kompozycję, musisz zdobyć punkty za rozwinię-
cie tematu – czyli musisz napisać pracę na temat.
•
Nie policzą Ci punktów za styl i język, jeśli praca będzie za krótka – musi mieć minimum
250 słów, czyli lepiej przekrocz dwie strony tekstu, zwłaszcza jeśli piszesz rozwlekle.
•
Kompozycja i styl to kryteria wspomagające, najważniejsze, najbardziej punktowane
w pracy będzie rozwinięcie tematu i poprawność językowa.
•
Możesz złapać 4 punkty za szczególne walory pracy – ale i tak nie możesz przekro-
czyć 50 punktów za wypracowanie. Ratują Cię wtedy, gdy zdobyłeś mniej punktów za
swoją pracę.
•
Zdałeś, jeśli otrzymałeś 30 proc. możliwych punktów. Zdałeś maturę, ale jeśli punkty
liczą przy rekrutacji na studia, to wiadomo – im więcej punktów, tym większe szanse.
Nie mówiąc o tym, że zapewne mnóstwo ludzi na liście kandydatów będzie miało
maksymalną liczbę punktów z matury.
1
Jak napisać
Jak napisać wypracowanie maturalne
Ucz się z
Punkty za wstęp
Do tej pory szukaliśmy wstępów efektownych. Cytat, motto, śmiała teza lub głos autorytetu.
Pierwsze zdanie miało przychylnie nastawić odbiorcę, stworzyć klimat, zdradzić po-
stawę autora pracy. Teraz – w pracy maturalnej ważniejsze jest, by od razu, na początku
walczyć o punkty. Nie interesuje nas zatem wstęp efektowny, tylko treściwy, na temat,
najlepiej taki, który już zawiera fakty. Jeśli wpadniesz na genialny pomysł przywołania
nikomu nieznanego cytatu, bardzo małe jest prawdopodobieństwo, że ktoś, kto układał
schemat oceniania, ujął to w punktacji. A na szczególne walory pracy wstęp to za mało.
Co więc robić ze wstępem?
Jak zacząć?
Najlepiej od razu odnieść się do tematu
.
Ponieważ na pewno będziesz mieć do czynienia z fragmentem lektury lub całym tek-
stem – bezpieczną metodą będzie króciutka prezentacja tegoż tekstu. Mała notka wpro-
wadzająca – kto, co, kiedy i o czym napisał. Jeśli temat wskazuje jakieś bardzo ważne
dla lektury zagadnienie, też dobrze byłoby to zaznaczyć. Zwykłym zdaniem typu: „
Lalka
jest faktycznie obrazem idealistów trzech pokoleń”. Czemu tak? Bo to najbezpieczniejszy
sposób, aby wprowadzić odbiorcę w temat, siebie w pracę nad tekstem (taki porządek
z faktami pomaga) i od razu szukać punktów. Za konkrety bowiem można je dostać naj-
pewniej. Oczywiście, jeśli jesteś mistrzem stylu, masz błyskotliwy pomysł i sprawne pióro
– napisz wstęp żywy, podaj fakty z pomysłem – pracujesz w ten sposób na punkty za styl.
Oto przykłady:
• Spotkania wrogów w „Iliadzie” Homera i „Panu Tadeuszu” Adama Mickiewicza. Porównaj
fragmenty – zwróć uwagę na rodzaj przedstawionych sytuacji, portrety bohaterów i wpisa-
ny w teksty obraz człowieka
(temat z Informatora maturalnego)
.
– zaobserwuj sceny i od razu wskaż podobieństwo:
Przytoczone w temacie sceny spotkań wrogów z dwóch odległych o siedemnaście stuleci
eposów łączy pewna niezwykłość. Oto wróg staje przed wrogiem i oddaje się w jego ręce.
Wróg prosi wroga – Priam Achillesa o wydanie zwłok syna, Soplica Gerwazego o prze-
baczenie. To nieczęsto się zdarza – w literaturze i w życiu.
Komentarz:
taki wstęp od razu wprowadza w temat i w dodatku daje 3 punkty. Dlatego
że model odpowiedzi zakłada: punkt za stwierdzenie niezwykłości sytuacji jw. i za wska-
zanie, o co prosi Priam, a o co Soplica. Wniosek: od razu we wstępie zamieść konkret, co
dane sytuacje łączy.
– zaobserwuj sceny i od razu wskaż podobieństwo:
– uporządkuj fakty wstępne:
Mamy do czynienia z dwoma eposami, dziełem Homera – pierwszym eposem naszej
kultury– i dziełem Mickiewicza – ostatnim eposem polskim. Pierwszy i ostatni epos,
osadzone w zupełnie innej kulturze, ukazują scenę podobną – spotkanie wrogich posta-
ci, które dojdą do porozumienia.
Komentarz:
ten wstęp porządkuje sytuację, wprowadza w temat, zdradza wiedzę. Łapiesz
punkt za wiedzę o utworach oraz za wskazanie podobieństwa scen.
– uporządkuj fakty wstępne:
•
Czym dla bohaterów „Lalki” Prusa są miłość i małżeństwo? Zanalizuj podane fragmenty utwo-
ru, odwołując się do swojej wiedzy o wskazanych w nich postaciach
(temat z matury próbnej,
woj. mazowieckie).
nakreśl, kto mówi i kim jest.
W podanym fragmencie powieści Prusa wypowiadają się o małżeństwie następujące
postacie: Izabela Łęcka, główna postać kobieca powieści, Wokulski – główny bohater,
jego przyjaciel doktor Szuman i Kazio Starski – arystokrata i utracjusz. Wysunięte przez
nich tezy o małżeństwie i miłości wiążą się z ich osobowością.
Komentarz:
wstęp za co najmniej 2 punkty – znajomość lektury i wskazanie postaci, a także
ich krótkie przedstawienie. Kompozycja też się liczy – ładnie nawiązujesz do tematu.
nakreśl, kto mówi i kim jest.
2
Oto przykłady:
Wstęp
Wstęp
Wstęp
– zaobserwuj sceny i od razu wskaż podobieństwo:
Wstęp
Wstęp
Wstęp
– uporządkuj fakty wstępne:
Wstęp
Wstęp
– nakreśl, kto mówi i kim jest.
Jak napisać wypracowanie maturalne
Ucz się z
•
Społeczeństwo polskie w krzywym zwierciadle. Co i w jaki sposób krytykuje Ignacy Krasicki
w „Palinodii”? Obraz Polaków wyłaniający się z podanych fragmentów utworu skonfrontuj
z ich wizerunkiem zawartym w innych znanych Ci satyrach tego poety
(temat z matury prób-
nej, woj. mazowieckie).
Jeśli przerasta Cię
wiedza
•
Wypisz w punktach wszystko,
co kojarzy Ci się z daną lekturą,
autorem i fragmentem tekstu.
Potem podkreśl tylko te punk-
ty, które wiążą się ściśle z te-
matem lub odpowiadają na py-
tanie tematu. Tylko te uwzględ-
nij w pracy.
•
Ważne według Ciebie fakty nie-
koniecznie pasują do tematu.
Boisz się je pominąć. Spróbuj
je do tematu przystosować.
Data powstania – czy ma coś
do zawartego w utworze obrazu
Polaków? Gatunek – czy ma
coś do klasycyzmu poety? Je-
śli tak – pisz, powinieneś otrzy-
mać punkty.
– od razu uczep się drugiej części tematu (znane Ci satyry) i odwołaj do twórczości
Krasickiego.
– od razu uczep się drugiej części tematu (znane Ci satyry) i odwołaj do twórczości
Krasickiego.
Satyry Ignacego Krasickiego stwarzają bogaty fresk, który rejestruje obraz polskiego
społeczeństwa czasów oświecenia. Oprócz „Palinodii”, utwory „Do króla”, „Pijaństwo”,
„Żona modna”, „Świat zepsuty” – jak kamera filmowa przybliżają kolejne elementy
ujęcia ówczesnej społeczności, czyli szlachty. Jak na mistrza satyry przystało, Krasicki
nie maluje fresku realistycznego, lecz odkształca obraz. Krzywe zwierciadło jednakże
mówi prawdę – tyle że eksponuje i potęguje pewne cechy. Jakie?
Komentarz:
Za ten wstęp powinieneś dostać 3 punkty. Za styl, bo ciekawe ujęcie, za
informacje o czasach, tytułach, za uchwycenie istoty satyry.
– wiedza o materiale i autorze
„Palinodia” to takie literackie oszustwo – autor niby chwali, niby odwołuje swoją po-
przednią krytykę, ale tak naprawdę jeszcze mocniej piętnuje społeczne wady. „Palino-
dia” Krasickiego to jedna z jego licznych satyr, które w sumie dają obraz Polaków wieku
XVIII. A że książę biskup stawiał sobie cel – bawiąc, uczyć, to jego satyry mają wymiar
i humorystyczny, i dydaktyczny.
Komentarz:
za ten wstęp zaliczasz 3 punkty – za styl, wiedzę o
Palinodii
, gatunku i czasach.
– wiedza o materiale i autorze
Zdania do wstępów
•
Zestawienie tych właśnie frag-
mentów dzieł nie zaskakuje
(albo właśnie zaskakuje).
•
Mamy do czynienia z jedną
z najważniejszych powieści pol-
skich (uwaga – nie pomyl ga-
tunku).
•
Co łączy, co dzieli przytoczone
tu utwory?
•
Zagadnienie, o które pyta te-
mat, jest na pozór jasno zdefi-
niowane.
•
Przedmiotem rozważań jest te-
mat kluczowy dla całego dzieła.
•
Temat ojczyzny (natury, miło-
ści, idealizmu) jest dominują-
cy w tym utworze.
•
Odpowiedzi na pytanie tematu
nie wyczerpuje przytoczony tu
fragment. Należy odnieść się do
całości dzieła.
•
Dobór przytoczonych fragmen-
tów lektur intryguje.
•
Zacznę od określenia historycz-
noliterackiej przynależności
utworu, ma to bowiem nieba-
gatelne znaczenie dla rozwinię-
cia tematu.
•
Zacznę od przywołania okolicz-
ności powstania dzieła.
•
Autor utworu jest czołowym
przedstawicielem... W tym tkwi
już zalążek odpowiedzi na pyta-
nie tematu.
• Dorastanie poety – ukazane w „Curriculum vitae” etapy życia bohatera lirycznego. Przed-
staw typowe postawy i nastroje wyrażone w znanych Ci wierszach Staffa
(temat z Informa-
tora maturalnego).
– zaczynasz od faktów wyczytanych z wiersza i usytuowania poety w czasie.
Leopold Staff – polski poeta modernizmu, dwudziestolecia międzywojennego i czasów
powojennych – jest słusznie zwany poetą trzech pokoleń. Utwór pod tytułem „Curricu-
lum vitae” pochodzi jednakże z roku 1911 – jest zatem wierszem poety młodego, wyra-
stającego z modernizmu. Jest sonetem. Tytuł sugeruje, że mamy do czynienia z poetyc-
kim życiorysem. Choć w przypadku sonetu Staffa CV dotyczy nie wykształcenia i drogi
zawodowej, lecz przemian twórczych i poszukiwania credo artysty.
Komentarz:
wstęp wart 4 punktów– za określenie faktów o poecie, odczytanie daty,
ustalenia gatunku, wyjaśnienie tytułu
– zaczynasz od faktów wyczytanych z wiersza i usytuowania poety w czasie.
– jeśli masz wiedzę – od razu korzystaj:
„Curriculum vitae” jest ważnym sonetem w twórczości Leopolda Staffa. Jest jednym
z utworów, w których poeta ujawnia swoją przemianę – deklaruje klasycystyczny prze-
łom, opowiada się za nową postawą klasyka.
Komentarz:
jeśli tak zaczniesz, potem tego dowiedź. Ale zgarnąłeś 2 punkty za wska-
zanie przemiany i klasycystycznego przełomu.
– jeśli masz wiedzę – od razu korzystaj:
Punkty za rozwinięcie
Jak je zdobyć najpewniej? Jak je spisać efektownie, aby i styl, i kompozycja pracowały
na ocenę pracy? Odpowiedź brzmi:
•
przeanalizuj temat,
•
wypisz w konspekcie pracy wszystkie fakty, odpowiedzi na zadania tematu, które zna-
lazłeś,
•
połóż nacisk na myślenie o tekście – co wynika ze słów, obrazów, porównań,
•
ułóż to w zgrabną kompozycję,
•
napisz w arkuszu.
3
Wstęp
Wstęp
Wstęp
– od razu uczep się drugiej części tematu (znane Ci satyry) i odwołaj do twórczości
– od razu uczep się drugiej części tematu (znane Ci satyry) i odwołaj do twórczości
Krasickiego.
Wstęp
Wstęp
Wstęp
– wiedza o materiale i autorze
– wiedza o materiale i autorze
Wstęp
Wstęp
– zaczynasz od faktów wyczytanych z wiersza i usytuowania poety w czasie.
Wstęp
Wstęp
– jeśli masz wiedzę – od razu korzystaj:
Wstęp
– jeśli masz wiedzę – od razu korzystaj:
Jak napisać wypracowanie maturalne
Ucz się z
Rada główna
Napisz to, jakbyś pisał zwykłe wypracowanie, tyle że bardzo treściwe i na określony
temat. Nie żaden wolny, lecz merytoryczny. Nie przejmuj się kolejnością, w jakiej mo-
del odpowiedzi zestawił punkty, nie trać czasu na myślenie, co oni mogli w schemacie
oceniania zamieścić. Przede wszystkim dobrze przemyśl temat, uważnie przeczytaj tekst,
postaraj się jak najwięcej wniosków wysnuć i spisz to zgrabnie i poprawnie. To najlepsza
recepta, jaką można dziś dać nowemu maturzyście.
Ważna rola zakończenia
Żelazna zasada
Sprawdź, co każe czasownik w te-
macie.
•
Porównaj fragmenty – szukaj
podobieństw i różnic.
•
Zaprezentuj sceny – szukasz po-
trzebnych scen i opisujesz je.
•
Wskaż cechy – wypisujesz ko-
lejne cechy wyczytane z tekstu.
•
Przedstaw obraz społeczeństwa
– wypisujesz wady społeczne
i przykłady.
•
Porównaj definicje – najpierw
je znajdź i zrekonstruuj.
•
Przedstaw postawy – wypisz je,
scharakteryzuj, wskaż odmien-
ności.
•
Przedstaw portrety – opisz oso-
by, zestaw ich cechy.
•
Czym jest dla bohaterów jakieś
pojęcie – znajdź ich słowa, od-
czytaj, opisz swoim językiem.
•
Porównaj opisy – krok po kroku
spisz i porównaj cechy krajobra-
zu czy osoby czy przedmiotu.
Tak to teraz jest, że w wypracowaniu zakończenie stało się bardzo ważne. Ważniejsze
nawet niż wstęp. Dlaczego? Bo schemat oceniania przewiduje punkty za wnioski. Z ana-
liz tychże schematów oceniania wynika, że pełny wniosek z podsumowaniem daje aż 4
punkty. Wniosek częściowy – 2, a zaledwie próba podsumowania – 1 punkt. Nie można
więc zapomnieć o zakończeniu! Mało tego, nie można go potraktować jednym sztampo-
wym zdaniem potwierdzającym tezę z tematu czy też jakąkolwiek inną, postawioną so-
bie we wstępie pracy. Zakończenie powinno być pełnym podsumowaniem wniosków,
summą całej pracy. Zajrzyjmy do schematów oceniania:
Informator maturalny, temat
:
•
Obraz utraconej ojczyzny we fragmencie „Epilogu” „Pana Tadeusza”. Co z tego obrazu
odnajdziesz w całym poemacie Adama Mickiewicza?
Schemat
Pełen wniosek: dostrzeżenie, że idealizacja obrazu ojczyzny w poemacie dokonuje się
wielopłaszczyznowo, zauważenie relacji między realizmem a idealizowaniem, kultu swoj-
skości, sumująca interpretacja utworu – 4 punkty.
To naprawdę sporo, zważywszy, że za rozwinięcie można dostać 25.
Rada główna
Kończąc pracę, przeczytaj temat jeszcze raz. Jeśli zawierał pytanie – daj w zakoń-
czeniu pełną odpowiedź, jeszcze raz pokrótce gromadząc wnioski. Poświęć dwa zda-
nia na sumującą interpretację utworu. Nie kończ jednym zdaniem. Twoje zakończe-
nie niech ma minimum pięć zdań – każde zaś niech zawiera inny fakt, choć powtórzony
z wywodów w całej pracy. Ostatnie zdanie niech będzie zawsze podsumowaniem.
Ocen własnych unikaj. W ten sposób powstanie najbezpieczniejsze i najbardziej ob-
fitujące w punkty zakończenie.
ZDANIA DO ZAKOŃCZEŃ
• Powracając do pytania zadanego w temacie…
• Czym zatem jest… obraz, definicja, wizja artysty…
• Sumując swoje wnioski, stwierdzam…
• Po dokonaniu porównania powyższych utworów mogę stwierdzić…
• Lektura komparatystyczna (czyli porównawcza) powyższych fragmentów prowadzi
do wniosków następujących…
• Czas na podsumowanie wniosków…
• Reasumując, odpowiedź na pytanie tematu brzmi…
• Interpretacja utworu prowadzi do następujących wniosków…
• Wnikliwa lektura fragmentu nasuwa następujące refleksje…
• Co zatem jest istotą powyższej pracy interpretacyjnej…
4
Schemat
Rada główna
[ Pobierz całość w formacie PDF ]