Jezyk C Szkola programowania, Programowanie
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
IDZ DO
PRZYK£ADOW
Jêzyk C#. Szko³a
SPIS TREœCI
programowania
KATALOG KSI¥¯EK
Autor: Klaus Michelsen
T³umaczenie: Krystyna Ziêba, Marzena Latawiec,
Marek Bury, Piotr Lubicz
ISBN: 83-246-0358-1
Tytu³ orygina³
Format: B5, stron: 1128
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
DODAJ DO KOSZYKA
Poznaj C# i rozpocznij podró¿ po œwiecie programowania
Poznaj elementy jêzyka i zasady programowania obiektowego.
Wykorzystaj mo¿liwoœci platformy .NET.
Napisz i uruchom w³asne aplikacje.
C# to jeden z jêzyków programowania wchodz¹cych w sk³ad platformy .NET.
Wed³ug za³o¿eñ producenta — firmy Microsoft — ma stanowiæ podstawowe narzêdzie
programistyczne dla tej platformy. C#, ³¹cz¹cy w sobie najlepsze cechy jêzyków Visual
Basic, C++ i Java, jest ³atwy do opanowania, a daje ogromne mo¿liwoœci. Oparty na
komponentach i obiektach doskonale nadaje siê zarówno do tworzenia aplikacji dla
komputerów osobistych, jak i dla urz¹dzeñ typu PocketPC. Twórcy aplikacji w C# mog¹
wybieraæ miêdzy doskona³ym œrodowiskiem Visual Studio .NET a kilkoma narzêdziami
dostêpnymi na licencji open-source.
Ksi¹¿ka „Jêzyk C#. Szko³a programowania” to podrêcznik, który wprowadzi Ciê
w arkana sztuki pisania programów w tym jêzyku. Poznasz elementy jêzyka C#
i dowiesz siê, na czym polega programowanie obiektowe. Nauczysz siê korzystaæ
z zaawansowanych mo¿liwoœci oferowanych przez technologiê obiektow¹, takich jak
polimorfizm, interfejsy i struktury. Przeczytasz tu tak¿e o obs³udze wyj¹tków, tworzeniu
dokumentacji w formacie XML w oparciu o komentarze w kodzie oraz o operacjach
wejœcia i wyjœcia na plikach.
Kompilowanie i uruchamianie programów w C#
Typy i operatory
Instrukcje warunkowe i pêtle
Tablice
Klasy i obiekty
Dziedziczenie
Obs³uga zdarzeñ
Rekurencja
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
ONOWOœCIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Koœciuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 032 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
SPIS TREŚCI
O autorze
.................................................................................................................... 19
Wprowadzenie
........................................................................................................... 21
Rozdział 1.
Komputery i ich programowanie — podstawowe pojęcia ........... 29
C# — obiektowy język programowania ....................................................... 31
Organizacja komputera .............................................................................. 32
Sprzęt ................................................................................................................... 32
Właściwości pamięci operacyjnej ............................................................. 34
Systemy liczbowe ........................................................................................ 36
Bajty ............................................................................................................... 37
Pliki ................................................................................................................ 38
Oprogramowanie .............................................................................................. 38
Ogólny proces wykonywania programu C# ......................................... 38
System operacyjny ...................................................................................... 39
Języki programowania i kompilatory ...................................................... 40
Wprowadzenie do .NET ............................................................................ 41
Kompilacja kodu źródłowego C# w .NET ............................................. 42
Podsumowanie .................................................................................................. 45
Pytania kontrolne .............................................................................................. 46
Rozdział 2.
Twój pierwszy program C# .............................................................. 47
Rozwój oprogramowania ................................................................................. 48
Proces tworzenia oprogramowania ............................................................... 48
Algorytmy i pseudokod ................................................................................... 50
Trzy rodzaje błędów ......................................................................................... 53
Programowanie obiektowe — pierwsze spotkanie ..................................... 54
Programowanie procesowe i jego wrodzone problemy ....................... 55
Programowanie obiektowe i jego zalety ................................................. 55
Ponowne wykorzystanie oprogramowania .................................................. 60
Zestaw, podstawowa jednostka ponownego wykorzystania
kodu w .NET ................................................................................................ 62
Punkt widzenia programisty ..................................................................... 63
Punkt widzenia użytkownika ................................................................... 64
6
JĘZYK C#. SZKOŁA PROGRAMOWANIA
Biblioteka klas środowiska .NET Framework ............................................... 66
C# — historia i cele projektowania ................................................................ 67
Pochodzenie C# ................................................................................................ 67
Cele utworzenia C# .......................................................................................... 70
Jakiego rodzaju programy można pisać za pomocą C#? ............................. 71
Mechanizmy tworzenia programu C# .......................................................... 73
Przed rozpoczęciem .......................................................................................... 74
Wybór edytora tekstu ....................................................................................... 75
Siedem kroków do napisania prostego programu C# ............................... 75
Otwieranie i używanie konsoli poleceń (krok 1.) .................................. 76
Wpisywanie i zapisywanie kodu źródłowego C# (krok 2.) ................. 77
Przekształcanie kodu źródłowego w plik PE (.exe) (krok 3.) ............... 80
Jeżeli kompilator wykryje błędy składniowe (krok 4.) ......................... 80
Uruchamianie programu (krok 5.) ............................................................ 81
Sprawdzanie wyników (krok 6.) ............................................................... 82
Czas na świętowanie (krok 7.) ................................................................... 82
Krótka analiza kodu źródłowego ................................................................... 82
Uwaga o błędach składniowych i kompilatorach ........................................ 83
Podsumowanie .................................................................................................. 84
Pytania kontrolne .............................................................................................. 85
Ćwiczenia z programowania ........................................................................... 86
Rozdział 3.
C# — wycieczka z przewodnikiem, część I .................................... 87
Wstęp ................................................................................................................... 88
Abstrakcja i hermetyzacja ................................................................................ 88
Abstrakcja ..................................................................................................... 88
Hermetyzacja ............................................................................................... 90
Uwaga o uczeniu się programowania obiektowego ............................. 96
Program interakcyjny Hello World! ............................................................... 97
Treść Hello.cs ............................................................................................... 97
Podstawowe elementy Hello.cs .............................................................. 100
Kilka podstawowych spostrzeżeń .......................................................... 113
Podsumowanie ................................................................................................ 118
Pytania kontrolne ............................................................................................ 119
Ćwiczenia z programowania ......................................................................... 120
Rozdział 4.
C# — wycieczka z przewodnikiem, część II ................................ 123
Wstęp ................................................................................................................. 123
Zasadnicze elementy SimpleCalculator.cs .................................................. 124
Prezentacja SimpleCalculator.cs ............................................................. 124
Bliższe spojrzenie na SimpleCalculator.cs ............................................ 126
Upraszczanie kodu za pomocą metod ......................................................... 139
Metody jako budowanie bloków — hermetyzacja metod
pomocniczych za pomocą słowa kluczowego private .......................... 140
SPIS TREŚCI
7
Podsumowanie ................................................................................................ 142
Pytania kontrolne ............................................................................................ 143
Ćwiczenia z programowania ......................................................................... 144
Rozdział 5.
Twój pierwszy program obiektowy w C# .................................... 145
Wstęp ................................................................................................................. 146
Struktura leksykalna ....................................................................................... 146
Identyfikatory i style stosowania wielkich liter .................................... 146
Literały ........................................................................................................ 147
Komentarze i dokumentacja kodu źródłowego ................................... 148
Separatory .................................................................................................. 148
Operatory ................................................................................................... 149
Słowa kluczowe ......................................................................................... 150
Pewne przemyślenia na temat symulacji windy ....................................... 150
Pojęcia, cele i rozwiązania w programie symulacji windy
— zbieranie cennych danych statystycznych do oceny
systemu wind ............................................................................................. 150
Programowanie obiektowe — przykład praktyczny ................................ 152
Prezentacja SimpleElevatorSimulation.cs ............................................. 153
Ogólna struktura programu .................................................................... 156
Głębsza analiza SimpleElevatorSimulation.cs ...................................... 159
Związki klas i UML ................................................................................... 170
Podsumowanie ................................................................................................ 174
Pytania kontrolne ............................................................................................ 175
Ćwiczenia z programowania ......................................................................... 175
Rozdział 6.
Typy, część I — typy proste ............................................................. 177
Wstęp ................................................................................................................. 178
Typy w C# — przegląd ................................................................................. 178
Co to jest typ? ............................................................................................ 179
Język z silną kontrolą typów ................................................................... 179
Zalety typów .............................................................................................. 182
Typy w C# ................................................................................................. 183
Typy proste ...................................................................................................... 189
Przegląd typów prostych ......................................................................... 191
Typy liczb całkowitych ............................................................................. 196
Zegar Blipos ...................................................................................................... 212
Typy zmiennoprzecinkowe ..................................................................... 222
Typ decimal ................................................................................................ 229
Zgodność wartości zmiennoprzecinkowych,
decimal i całkowitoliczbowych ......................................................... 231
Jawne konwersje typów ........................................................................... 231
Stałe — nazwy symboliczne dla literałów ............................................. 233
Formatowanie wartości liczbowych ....................................................... 237
Typ bool — krótkie omówienie .............................................................. 240
8
JĘZYK C#. SZKOŁA PROGRAMOWANIA
Podsumowanie ................................................................................................ 241
Pytania kontrolne ............................................................................................ 243
Ćwiczenia z programowania ......................................................................... 244
Rozdział 7.
Typy, część II — operatory, wyliczenia i łańcuchy znakowe ......... 245
Wstęp ................................................................................................................. 246
Operatory arytmetyczne i wyrażenia arytmetyczne ................................. 246
Operatory dwuargumentowe ................................................................. 247
Asocjacyjność ................................................................................................... 251
Nawiasy i pierwszeństwo .............................................................................. 252
Operator modulo (%) ..................................................................................... 254
Operatory jednoargumentowe ..................................................................... 259
Jednoargumentowy plus i jednoargumentowy minus ....................... 260
Operatory inkrementacji i dekrementacji ............................................. 261
Określanie typu wyrażenia ........................................................................... 265
Konwersje i operatory jednoargumentowe plus lub minus .............. 266
Łączenie różnych typów w jednym wyrażeniu ......................................... 268
Dostęp do metadanych komponentu — krótkie wprowadzenie ........... 272
Stałe wyliczeniowe .......................................................................................... 277
Operatory dla zmiennych wyliczanych ...................................................... 281
Konwersje ......................................................................................................... 282
Metody typu System.Enum ........................................................................... 282
Znaki i tekst ...................................................................................................... 283
Typ char ............................................................................................................ 283
Podwójne życie char ................................................................................. 286
Typ string .......................................................................................................... 287
Literały i obiekty typu string ................................................................... 288
Łańcuchy dosłowne .................................................................................. 289
Praca z łańcuchami ................................................................................... 289
Wstawianie sformatowanych liczb do łańcucha .................................. 294
Praca z łańcuchami ................................................................................... 298
Podsumowanie ................................................................................................ 316
Pytania kontrolne ............................................................................................ 317
Ćwiczenia z programowania ......................................................................... 318
Rozdział 8.
Sterowanie, część I — instrukcje warunkowe
i pojęcia pokrewne ................................................................................ 321
Wprowadzenie do sterowania przebiegiem ............................................... 322
Rozgałęzianie za pomocą instrukcji if .......................................................... 324
Prosta instrukcja if ..................................................................................... 324
Instrukcje złożone ..................................................................................... 327
Opcjonalny warunek else ........................................................................ 327
Operatory porównania i wyrażenia logiczne ............................................. 330
Zagnieżdżone instrukcje if ............................................................................ 334
Instrukcje if-else o wielu gałęziach ............................................................... 339
[ Pobierz całość w formacie PDF ]