Jezyk polski - egzamin gimazjalny 2014, Egzaminy gimnazjalne 2014
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->Arkusz zawiera informacje prawnie chronione do momentu rozpoczęcia egzaminu.Układ graficzny ©CKE 2013UZUPEŁNIA UCZEŃKOD UCZNIAPESELmiejscena naklejkęz kodemUZUPEŁNIA ZESPÓŁNADZORUJĄCYdysleksjaEGZAMINW KLASIE TRZECIEJ GIMNAZJUMCZĘŚĆ HUMANISTYCZNAJĘZYK POLSKIInstrukcja dla ucznia1. Sprawdź, czy zestaw zadań zawiera 13 stron (zadania 1–22).Ewentualny brak stron lub inne usterki zgłośnauczycielowi.2. Na tej stronie wpisz swój kod, PESEL iprzyklejnaklejkę z kodem.3. Na karcie odpowiedzi wpisz swój kod i PESEL, wypełnij matrycę znakóworaz przyklejnaklejkę z kodem.4. Czytaj uważnie wszystkie teksty i zadania. Wykonuj zadania zgodniezpoleceniami.5. Rozwiązania zadań zapisuj długopisem lub piórem z czarnymtuszem/atramentem. Nie używaj korektora.6. W arkuszu znajdują się różne typy zadań. Rozwiązania zadań zamkniętychzaznaczaj na karcie odpowiedzi w następujący sposób:•wybierzjedną z podanych odpowiedzi i zamaluj kratkę z odpowiadającąjej literą, np. gdy wybrałeś odpowiedź A:•wybierz właściwą odpowiedź i zamaluj kratkę z odpowiednimiliterami, np. gdy wybrałeś odpowiedź FP lub NT:lub•do informacji oznaczonych właściwą literą dobierz informacjeoznaczone liczbą lub literą i zamaluj odpowiednią kratkę, np. gdywybrałeś literę B i liczbę1:7. Staraj się nie popełniać błędów przy zaznaczaniu odpowiedzi, ale jeśli siępomylisz, błędne zaznaczenie otocz kółkiemizaznacz inną odpowiedź, np.Arkusz zawiera tekstyliczące więcej niż 250 słów.KWIECIEŃ 2014Czas pracy:90 minut8. Rozwiązania zadań otwartych zapisz czytelnie i starannie w wyznaczonychmiejscach. Pomyłki przekreślaj.9. Rozwiązując zadania, możesz wykorzystać miejsce opatrzone napisemBrudnopis. Zapisy w brudnopisie nie będą sprawdzane i oceniane.Powodzenia!GH-P1-142Przeczytaj tekst i wykonaj zadania 1.–6.MÓJ ZAUŁEKMieszkanie, które wynajmuję w centrum Lagos1, jest ciągle okradane. Co prawdamógłbym sobie wybrać Ikoyi–bezpieczną i luksusową dzielnicę nigeryjskich bogaczy,Europejczyków idyplomatów, ale jest to miejsce zbyt sztuczne, ekskluzywne, zamknięteipilnie strzeżone. A ja chcę żyć w mieście afrykańskim, przy ulicy afrykańskiej,wafrykańskim domu. Jak inaczej mogę poznać to miasto? Ten kontynent?W moim zaułku rzadko zadomowi się ktoś na dłużej. Ludzie, którzy się tu przewijają, towieczni koczownicy miasta, wędrowcy błądzący w chaotycznych izakurzonych labiryntachulic. Wynoszą się szybko i znikają bez śladu, ponieważ nic właściwie nie mieli. Wszystkowich życiu jest tymczasowe, płynne i kruche. Jest i nie jest. Nawet jeśli jest– to na jakdługo? Ta wieczna niepewność sprawia, że sąsiedzi z mojego zaułka żyją w ciągłymzagrożeniu, w niesłabnącym strachu. Rzucili wiejską biedę i przywędrowali do miastawnadziei, że będzie im lepiej. Kto znalazł tu swojego kuzyna, mógł liczyć, że ten go wesprze,że umożliwi mu jaki taki start. Ale wielu ztych wczorajszychwieśniaków nie znalazło nikogoz bliskich, żadnego współplemieńca. Często nawet nie rozumieli języka, który słyszeli naulicy, nie wiedzieli, jak się rozpytać o cokolwiek. Żywioł miasta wchłonął ich, stał się ichjedynym światem, już nazajutrz nie umieli się z niego wydostać.Zaczęli budować sobie jakiś dach nad głową, jakiś kąt, jakieś miejsce własne. Ponieważ ciprzybysze nie mieli pieniędzy, bo właśnie udali się do miasta, aby je zarobić (tradycyjna wieśafrykańska nie znała pojęcia pieniądza), mogli tylko szukać dla siebie miejsca w dzielnicachslumsów2. To niezwykły widok–budowa takiej dzielnicy. Najczęściej władze miastawyznaczają na ten cel tereny najgorsze–bagna, grzęzawiska albo nagie pustynne piaski. Natakich gruntach ktoś stawia pierwszy szałas. Obok–ktoś drugi. Potem–następny. Takspontanicznie powstaje ulica. Naprzeciw niej posuwa się inna ulica. Kiedy spotkają się–utworzą skrzyżowanie. Teraz te ulice zaczną rozchodzić się, kluczyć, rozgałęziać. Takpowstanie dzielnica. Na razie ludzie zdobywają materiał. Nie sposób dojść–skąd? Wykopująspod ziemi? Ściągają z obłoków? W każdym razie to pewne, że ta rzesza bez grosza niczegonie kupuje. Na głowach, na plecach, pod pachą znoszą kawałki blachy, desek, dykty, plastiku,tektury,karoserii, skrzynek i to wszystko składają, montują, zbijają i zlepiają w cośpośredniego między budą i szałasem, którego ściany układają się w spontaniczny arcybarwny,slumsowy kolaż3. Żeby było na czym spać, bo często podłoga to grząskie bagno albo ostrekamienie, wykładają owo pomieszczenie trawą słoniową, liśćmi bananowymi, rafią4czysłomą ryżową. Te dzielnice, te monstrualne afrykańskiepapier-mâché5, są zrobione naprawdęzbyle czego i to one, a nie Manhattan6czy paryska Défence7, są najwyższym wytworemludzkiej wyobraźni, pomysłowości i fantazji. Całe miasta postawione bez jednej cegły,metalowego pręta, metra kwadratowego szyby!Na podstawie: Ryszard Kapuściński,Heban,Warszawa 1999.Lagos–największe miasto w Nigerii.Slumsy – w wielkimmieście dzielnica zamieszkana przez najuboższych.3Kolaż–kompozycja plastyczna z różnych materiałów i tworzyw (np. druków, fotografii, piasku, słomy).4Rafia –włókno otrzymywane z liści palmowych.5Papier-mâché–masa papierowa z domieszką kleju, gipsu i krochmalu używana do wyrobu opakowań,dekoracji, zabawek itp.6Manhattan –najdroższa dzielnica Nowego Jorku.7La Défence– nowoczesna dzielnicaParyża.[507 słów]21Strona 2 z13Zadanie 1. (0–1)Dokończ poniższe zdanie – wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.Autor nie zdecydował się zamieszkaćwIkoyi, ponieważA.B.C.D.nie mógłby tam poznać prawdziwej kultury afrykańskiej.nie chciał, aby jego mieszkanie było ciągle okradane.uważał, że jest to dla niego miejsceniezbytbezpieczne.nie byłoby go stać na mieszkanie w luksusowej dzielnicy.Zadanie 2. (0–1)Które stwierdzenie, dotyczące mieszkańców zaułka, jest sprzeczne z tekstem? Wybierzwłaściwą odpowiedź spośród podanych.A.B.C.D.Czują się zagubieni w miejskim żywiole.Nie są w stanie przewidzieć swojej przyszłości.Przybycie do miasta dajeimgwarancję poprawy losu.Pomoc bliskiej osoby może ułatwićimosiedlenie się w mieście.Zadanie 3. (0–1)Wybierz odpowiedź A albo B i jej uzasadnienie spośród 1–3.Opisującw trzecim akapiciebudowę slumsów, reportażysta używaprzede wszystkim czasu1.abyB.przeszłego,2.3.ukazać dystans czasowy wobec opisywanejsytuacji.opisać różnice w sposobach zabudowydzielnicy dawniej iobecnie.podkreślić dynamizm i ciągłość powstawaniadzielnicy.A.teraźniejszego,Zadanie 4. (0–1)Dokończ poniższe zdanie – wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.TekstMÓJ ZAUŁEKjestprzykładem reportażu, ponieważ autorA.B.C.D.odtwarza przebiegopisywanychzdarzeń, cytując relacje uczestników.formułuje na podstawie faktów tezę, którąpotem uzasadniaargumentami.opisuje sytuacje,których był naocznym świadkiem lub uczestnikiem.poddaje w nim szczegółowej analizie sytuację gospodarczą i polityczną kraju.PRZENIEŚ ROZWIĄZANIA NA KARTĘ ODPOWIEDZI!Strona3z13Zadanie 5. (0–1)Oceń, czy poniższe informacje dotyczące funkcji pytań w pierwszym akapicie tekstu sąprawdziwe. Wybierz T, jeśli informacja jest prawdziwa, lub N – jeśli jest fałszywa.1.2.Podkreślająprzekonanie autora osłusznościwyboru miejscazamieszkania.Nadają wypowiedzi zabarwienie emocjonalne.TTNNZadanie 6. (0–1)Dokończ poniższe zdanie – wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.Wwypowiedzeniukończącym tekst–Całe miasta postawione bez jednej cegły, metalowegopręta, metra kwadratowego szyby!– autorwyrażaA.B.C.D.podziw dlaludzkiej zaradności.troskę o bezpieczeństwolokatorów.niewiarę w wytrzymałość konstrukcji.współczucie dla mieszkańców slumsów.Przeczytaj tekst i wykonaj zadania 7.–11.ORZEŁ I SOWANa jednym drzewie orzeł gdy z sową nocował,Że tylko w nocy widzi, bardzo jej żałował.Dziękowała mu sowa za politowanie1.Wtem, uprzedzając jeszcze zorza i świtanie,Wkradł się strzelec pod drzewo; sowa to postrzegłaI do orła natychmiast z przestrogą pobiegła.Uszli śmierci; a wtenczas rzekł orzeł do sowy:„Gdybyś nie była ślepą, nie byłbym ja zdrowy”.Ignacy Krasicki,Bajki,Kraków 1975.1Politowanie–współczucie, litość, często z odcieniem lekceważenia lub pobłażliwości.Zadanie 7. (0–1)Dokończ poniższe zdanie – wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.Zachowanie sowy wobec orła świadczy o jejA.B.C.D.małostkowości.wytrwałości.wyniosłości.szlachetności.PRZENIEŚ ROZWIĄZANIA NA KARTĘ ODPOWIEDZI!Strona 4 z13Zadanie 8. (0–1)Dokończ poniższe zdanie – wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.Zdarzenie ze strzelcem spowodowało, żeA.B.C.D.stosunki między ptakami się nie zmieniły.opinia orła o sowie się potwierdziła.relacje między ptakami się pogorszyły.zdolności sowy zostały docenione przez orła.Zadanie 9. (0–1)Które powiedzenie zawiera myśl podobną do morału wynikającego z bajki? Wybierzwłaściwą odpowiedź spośród podanych.A.B.C.D.Nie ma nic gorszego nad udawanie dobroci.Bywa, że i w słabości czasem siła tkwi.Poznać po mowie, co kto ma w głowie.Nie chwal dnia przed zachodem słońca.Zadanie 10. (0–1)Oceń poprawność stwierdzeń zamieszczonych w tabeli.UtwórORZEŁ I SOWAjest bajką, ponieważ1.2.3.4.bohaterowiezwierzęcy reprezentują określonetypy ludzkie.ze zwięźle opisanegozdarzenia wynika pouczającywniosek.występujące w nim postaci są szczegółowo scharakteryzowane.wypowiedzi postaci są zapisane w formie mowy zależnej.Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.A.B.C.D.Tylkostwierdzenie1. jestpoprawne.Tylkostwierdzenia1. i 2. są poprawne.Tylkostwierdzenie2. jest poprawne.Tylkostwierdzenia3. i4.są poprawne.PRZENIEŚ ROZWIĄZANIA NA KARTĘ ODPOWIEDZI!Strona 5 z13
[ Pobierz całość w formacie PDF ]