Jak radzić sobie z konfliktami w rodzinie, Prezentacje na LekWych

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->Scenariusz zajęć na godzinę wychowawczą dla szkołyponadgimnazjalnejTemat : Jak radzić sobie z konfliktami w rodzinie?Cel ogólny:poznanie konfliktów w rodzinie i problemów występujących wrodzinie oraz zasad poprawnej komunikacji.Cele szczegółowe:•Kształcenie umiejętności dostrzegania pozytywnych i negatywnych cechswoich bliskich;•Rozwój empatii;•Umiejętność poprawnego rozwiązywania problemów.Środkidydaktyczne:arkusze szarego papieru, przybory do pisania, kolorowekarteczkiFormy pracy:indywidualna, grupowaMetody:pogadanka, rozmowa,ćwiczenia, burza mózgówTok zajęć:1. Przywitanie się z grupą. Uczniowie siedzą w kole.Runka wstępna: „ Odmoich rodziców codziennie słyszę,że…(uczniowie kolejno udzielająodpowiedzi).2.Wprowadzenie do tematu zajęć,podkreślenie znaczenia poprawnejkomunikacji w rodzinie, która decyduje o atmosferze i samopoczuciuczłonków rodziny. Omówienie 4 negatywnych postaw rodzicielskich wgM. Ziemskiej( postawa nadmiernie chroniąca, nadmiernie wymagająca,unikająca, odtrącająca).3.Ćwiczenie:co najbardziej cenimy i co najbardziej nas denerwuje uczłonków własnej rodziny?Rozdanie uczniom karteczek na którychwpisują co najbardziej cenią ( kartkażółta)i co ich denerwuje u członkówrodziny?( kartka niebieska)- na jednej kartce jedna cecha. Kartki zpozytywnymi cechami młodzież zatrzymuje przy sobie, a kartki znegatywnymi zbiera n-l do worka. Następnie uczniowie czytają za cocenią swoich najbliższych.4.Ćwiczenie:recepta na sytuacje drażniące w rodzinie.Podział uczniówna grupy, następnie młodzież losuje z worka karteczki z problemami.Zadaniem grupy jest znalezienie recepty na to jak sobie poradzić z danąsytuacją. Jak rozmawiać z członkami rodziny, lub co zrobić abyuświadomić rodzinie,żeich zachowanie nas denerwuje? Po zakończeniugrupy prezentują swoją receptę.5.Ćwiczenie–autorefleksja. Każdy zastanawia się nad swoimpostępowaniem- „co we mnie jest nie tak, co należałoby we mnie zmienićaby rodzinieżyłosię ze mną lżej”. Uczniowie dobierają się w pary irozmawiają o tym. Następnie siedząc w kole opowiadają oprzemyśleniach swojego rozmówcy oraz o tym, co on chciałby w swoimpostępowaniu zmienić?6.Ćwiczenie:od rodziców chciałbym częściej słyszeć...Każdy uczeń zapisuje na karteczce stwierdzenia, które chce słyszeć częściejod rodziców. Nauczyciel zbiera od wychowanków kartki i na szarympapierze zapisuje ichlistę pragnień,która będzie wisiała w klasie nawidocznym miejscu. Lista jest anonimowa. Chętni uczniowie mogą taką listępowiesić u siebie w domu.7. Zakończenie:rundka w kole „ Na dzisiejszych zajęciach dowiedziałemsię,że...”opracowała: Jolanta Marciniakpedagog szkolny [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • mexxo.keep.pl