jak wdrazac inn, stz. Prace Magisterskie
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
JAK WDRAŻAĆ INNOWACJE
TECHNOLOGICZNE W FIRMIE
poradnik dla przedsiębiorców
Warszawa, 2005
Autorzy:
prof. zw. dr hab. Alicja Sosnowska
dr Stanisław Łobejko
dr Anna Kłopotek
dr Jakub Brdulak
Anna Rutkowska-Brdulak
mgr Katarzyna Żbikowska
Recenzenci:
prof. Uniwersytetu Śląskiego dr hab. Andrzej Szewc
dr Karol Lityński
©
Copyright by Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, 2005
ISBN 83-60009-17-1
Wydanie I
Nakład 1000 egzemplarzy
Projekt okładki, przygotowanie do druku, druk i oprawa:
Edit Sp. z o.o.
05-400 Otwock, ul. Inwalidów Wojennych 14
S
PIS
TREŚCI
P
RZEDMOWA
.........................................................................................................................................5
W
STĘP
...................................................................................................................................................7
R
OZDZIAŁ
1.
I
NNOWACJE
–
PODSTAWOWE
POJĘCIA
(A. S
OSNOWSKA
)
.....................................................................8
1.1. I
STOTA
INNOWACJI
TECHNOLOGICZNEJ
..........................................................................................8
1.2. M
ODEL
PROCESU
INNOWACJI
TECHNOLOGICZNEJ
W
PRZEDSIĘBIORSTWIE
......................................12
1.3. F
IRMA
A
OTOCZENIE
..................................................................................................................14
1.4. P
RZEDSIĘBIORSTWO
A
PAŃSTWO
W
PRAKTYCE
WDRAŻANIA
INNOWACJI
.......................................15
1.5. I
NNOWACJE
W
MAŁYCH
I
ŚREDNICH
PRZEDSIĘBIORSTWACH
(MSP).............................................17
R
OZDZIAŁ
2.
M
ISJA
,
STRATEGIA
,
STRATEGIA
INNOWACJI
(S. Ł
OBEJKO
)
..................................................................19
2.1. M
ISJA
FIRMY
A
INNOWACJE
........................................................................................................19
2.2. S
TRATEGIA
FIRMY
......................................................................................................................21
2.3. S
TRATEGIA
INNOWACJI
...............................................................................................................22
2.4. F
ORMUŁOWANIE
STRATEGII
INNOWACYJNEJ
.................................................................................31
2.5. S
TRATEGIA
TECHNOLOGICZNA
...................................................................................................34
2.6. S
TRATEGIE
FIRM
SEKTORA
MSP.................................................................................................39
2.7. P
RZYKŁAD
WDROŻENIA
INNOWACJI
BIOTECHNOLOGICZNYCH
:
TWORZENIE
SIECI
DLA
PRZETRWANIA
I
ODNIESIENIA
SUKCESU
.................................................................................42
R
OZDZIAŁ
3.
S
KĄD
WZIĄĆ
INNOWACJE
DLA
FIRMY
? (J.J. B
RDULAK
)
.....................................................................52
3.1. Ź
RÓDŁA
WEWNĘTRZNE
INFORMACJI
O
INNOWACJACH
.................................................................53
3.1.1. P
RACOWNICY
.................................................................................................................53
3.1.2. K
LIENCI
..........................................................................................................................56
3.1.3. B
ADANIA
WŁASNE
..........................................................................................................57
3.2. Ź
RÓDŁA
ZEWNĘTRZNE
INFORMACJI
O
INNOWACJACH
..................................................................58
3.2.1. B
AZY
INFORMACJI
O
NOWYCH
TECHNOLOGIACH
I
INNOWACJACH
.....................................59
3.2.2. T
ARGI
.............................................................................................................................61
3.2.3. K
ONFERENCJE
I
SEMINARIA
..............................................................................................62
3.2.4. C
ENTRA
TRANSFERU
TECHNOLOGII
...................................................................................63
3.2.5. JBR (J
EDNOSTKI
B
ADAWCZO
–R
OZWOJOWE
).................................................................65
3.2.6. P
ARKI
N
AUKOWO
–T
ECHNOLOGICZNE
.............................................................................66
3.2.7. K
ONKURENCJA
...............................................................................................................67
3.2.8. W
HITE
P
APERS
...............................................................................................................67
3.2.9. U
CZELNIE
......................................................................................................................68
3
R
OZDZIAŁ
4.
T
RANSFER
TECHNOLOGII
DO
PRZEDSIĘBIORSTWA
(A. S
OSNOWSKA
)
................................................70
4.1. P
ODSTAWOWE
POJĘCIA
..............................................................................................................70
4.2. O
RGANIZACYJNE
ROZWIĄZANIA
STOSOWANE
W
PROCESIE
TRANSFERU
TECHNOLOGII
....................72
4.3. O
CENA
PROJEKTU
ZAKUPU
LICENCJI
NA
NOWĄ
TECHNOLOGIĘ
.....................................................75
4.4. Z
AWIERANIE
UMÓW
NA
TRANSFER
TECHNOLOGII
.........................................................................77
4.5. S
TRUKTURA
PROJEKTU
TECHNOLOGII
..........................................................................................79
4.6. M
ETODY
WYCENY
NOWYCH
TECHNOLOGII
..................................................................................81
4.7. P
RZYKŁAD
STAŁEJ
WSPÓŁPRACY
W
ROZWIJANIU
TECHNOLOGII
POMIĘDZY
FIRMĄ
CEMAT-S
ILICON
A
I
NSTYTUTEM
T
ECHNOLOGII
M
ATERIAŁÓW
E
LEKTRONICZNYCH
W
W
ARSZAWIE
......................... 82
R
OZDZIAŁ
5.
J
AK
FINANSOWAĆ
INNOWACJE
?
...........................................................................................................86
5.1. Ź
RÓDŁA
FINANSOWANIA
WDROŻEŃ
INNOWACJI
W
PRZEDSIĘBIORSTWACH
W
P
OLSCE
(A. K
ŁOPOTEK
)....86
5.2. P
OZYSKANIE
KAPITAŁU
PRIVATE
EQUITY
(K. Ż
BIKOWSKA
)........................................................140
5.3. P
OZYSKANIE
KAPITAŁU
W
DRODZE
PUBLICZNEJ
EMISJI
AKCJI
(K. Ż
BIKOWSKA
)...........................157
5.4. A
UDYT
TECHNOLOGII
(S. Ł
OBEJKO
) ........................................................................................168
5.5. F
INANSOWANIE
INNOWACJI
NA
PRZYKŁADZIE
FIRMY
ATM S.A. (K. Ż
BIKOWSKA
) ....................174
R
OZDZIAŁ
6.
W
ŁASNOŚĆ
INTELEKTUALNA
(A. R
UTKOWSKA
-B
RDULAK
)
.............................................................180
6.1. W
ŁASNOŚĆ
PRZEMYSŁOWA
.....................................................................................................184
6.2. W
YNALAZKI
I
WZORY
UŻYTKOWE
............................................................................................186
6.3. W
ZORY
PRZEMYSŁOWE
...........................................................................................................196
6.4. Z
NAK
TOWAROWY
..................................................................................................................199
R
OZDZIAŁ
7.
J
AK
TO
ROBIĄ
INNI
? (S. Ł
OBEJKO
)
..................................................................................................203
7.1. P
OLITYKA
INNOWACYJNA
F
INLANDII
........................................................................................203
7.2. P
OLITYKA
INNOWACYJNA
H
OLANDII
........................................................................................207
7.3. P
ODSUMOWANIE
....................................................................................................................212
Z
AŁĄCZNIK
1. W
YKAZ
DOMÓW
MAKLERSKICH
....................................................................................214
Z
AŁĄCZNIK
2. L
ISTA
DORADCÓW
FINANSOWYCH
.................................................................................216
Z
AŁĄCZNIK
3. Z
ESTAWIENIE
FIRM
AUDYTORSKICH
...............................................................................217
Z
AŁĄCZNIK
4. Z
ESTAWIENIE
FIRM
PUBLIC
RELATIONS
...........................................................................219
S
ŁOWNIK
..........................................................................................................................................225
B
IBLIOGRAFIA
...................................................................................................................................231
W
YBRANE
ŹRÓDŁA
INTERNETOWE
....................................................................................................236
W
YBRANE
AKTY
PRAWNE
..................................................................................................................237
4
P
RZEDMOWA
Znaczące zwiększenie stopnia innowacyjności małych i średnich przedsiębiorstw, jako
niezbędny warunek ich konkurencyjności, a w konsekwencji – utrzymania dobrej kon-
dycji gospodarczej i pozycji rynkowej, jest głównym wyzwaniem, przed którym sto-
ją dzisiaj wszystkie MSP. W bardziej szczegółowym ujęciu oznacza to konieczność
zwiększenia aktywności MSP w następujących obszarach ich działalności: pozyski-
wanie innowacji, zarządzanie innowacjami, ochrona innowacji oraz rozpowszechnia-
nie innowacji, w tym także poprzez ich komercjalizację.
Osiągnięcie powyższych celów wymaga podjęcia i równoległego prowadzenia dwuto-
rowych działań. Pierwszym jest przełamywanie wyraźnie widocznej w małych i śred-
nich przedsiębiorstwach
bariery świadomości
wyrażającej się w niedocenianiu, a czę-
sto wręcz w niezrozumieniu roli i znaczenia innowacji w działalności gospodarczej,
w tym ich wpływu na rozwój przedsiębiorstwa. Wymaga to przekonania małych i śred-
nich przedsiębiorców, że szeroko rozumiana działalność innowacyjna – polegająca na
wprowadzaniu postępowych zmian nie tylko w produktach i technologiach wytwór-
czych, ale także w sferze organizacji i funkcjonowania przedsiębiorstwa, zarządza-
nia nim oraz w jego działalności rynkowej, zwłaszcza w zakresie marketingu, rekla-
my i promocji, jak również w samej strategii innowacyjnej – to warunek
sine qua non
ich funkcjonowania. Pozornie wszyscy to rozumieją i akceptują. Praktyka gospodar-
cza dowodzi jednak, że ciągle jeszcze w małych i średnich przedsiębiorstwach domi-
nuje taka strategia rozwoju irmy, która nakazuje im szukać szansy raczej w prostych
sposobach zwiększania zdolności wytwórczych (mocy produkcyjnych), np. przez roz-
budowę hal produkcyjnych i parku maszynowego, zwiększanie zatrudnienia lub wy-
dłużanie czasu pracy, zaś jako remedium na trudne czasy stosować redukcję kosztów,
obniżanie płac lub zmniejszanie zatrudnienia, a nie inwestowanie w nowe produkty
i technologie czy w zmiany organizacyjne lub handlowe.
Kierunek drugi to przełamywanie
bariery wiedzy, a raczej niewiedzy
. Nie ulega bo-
wiem wątpliwości, że stopień znajomości problematyki innowacyjnej wśród kadry kie-
rowniczej MSP jest znikomy. Trudno się temu dziwić, zważywszy, że problematyka ta,
choćby tylko w zakresie dotyczącym ochrony własności przemysłowej i intelektualnej,
jest praktycznie w naszym systemie edukacyjnym nieobecna. Nie ma jej w szkołach
średnich (kto zresztą miałby tego uczyć?), w śladowych ilościach występuje w szkołach
wyższych – i to w zasadzie tylko w niektórych uczelniach o proilu technicznym, nie
można jej także zdobyć w systemie kształcenia ustawicznego – zwłaszcza na studiach
podyplomowych – bo takich się po prostu w tej dziedzinie nie prowadzi.
5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]