Jest taki Urząd - Etnografia organizacji służby publicznej(1), stz. Prace Magisterskie

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Uniwersytet Warszawski
Wydział ZarzĢdzania
Robert Turski
Nr albumu: 198723
Jest taki UrzĢd…
Etnografia organizacji słuŇby publicznej
Praca magisterska
na kierunku Marketing i ZarzĢdzanie
w zakresie zarzĢdzania gospodarczego.
Praca wykonana pod kierunkiem
Prof. dr. hab. Moniki Kostery
Katedra Teorii Organizacji i ZarzĢdzania
Warszawa, styczeı 2006 r.
OĻwiadczenie kierujĢcego pracĢ
OĻwiadczam, Ňe niniejsza praca została przygotowana pod moim kierunkiem i
stwierdzam, Ňe spełnia ona warunki do przedstawienia jej w postħpowaniu o
nadanie tytułu zawodowego.
Data Podpis kierujĢcego pracĢ
O
Ļ
wiadczenie autora (autorów) pracy
ĺwiadom odpowiedzialnoĻci prawnej oĻwiadczam, Ňe niniejsza praca dyplomowa
została napisana przez mnie samodzielnie i nie zawiera treĻci uzyskanych w
sposób niezgodny z obowiĢzujĢcymi przepisami.
OĻwiadczam równieŇ, Ňe przedstawiona praca nie była wczeĻniej przedmiotem
procedur zwiĢzanych z uzyskaniem tytułu zawodowego w wyŇszej uczelni.
OĻwiadczam ponadto, Ňe niniejsza wersja pracy jest identyczna z załĢczonĢ
wersjĢ elektronicznĢ.
Data Podpis autora (autorów) pracy
2
Streszczenie
Przedmiotem rozwaŇaı niniejszej pracy jest analiza kultury organizacji słuŇby
publicznej w Polsce. W przeprowadzony badaniach empirycznych jednego z
urzħdów centralnych, posłuŇyłem siħ metodĢ etnograficznĢ, zakorzenionĢ w
perspektywie interpretatywnej teorii organizacji. Za cel badaı przyjĢłem m.in.
porównanie stereotypów dotyczĢcych biurokracji i urzħdników z ich realnym
obrazem. Problem badawczy dotyczy wiħzi pracowników z Urzħdem oraz
wpływu otoczenia na ich kształtowanie.
Podczas badaı, trwajĢcych ponad rok, przeprowadziłem 30 wywiadów
antropologicznych oraz obserwacje bezpoĻrednie pracy w Urzħdu. Dokonałem
analizy zjawisk i procesów przez pryzmat wpływu otoczenia, struktury fizycznej,
społecznej, zwłaszcza kulturowej organizacji.
Zebrany materiał posłuŇył do stworzenia modelu postaw i wartoĻci urzħdnika
oraz wykazał introwertyczne zorientowanie kultury organizacji.
Słowa kluczowe
Etnografia, wywiad antropologiczny, słuŇba publiczna, urzĢd, organizacja, etyka
profesjonalna
Dziedzina pracy (kody wg programu Socrates-Erasmus zgodnie z
zał
Ģ
czon
Ģ
list
Ģ
)
04000
Biznes i zarzĢdzanie Business Studies, Management Science
3
PODZIĦKOWANIA
............................................................................................. 5
1.
WST
Ħ
P ......................................................................................................... 6
1.1.
T
ŁO
........................................................................................................ 6
1.2.
S
FORMUŁOWANIE PROBLEMU
................................................................... 6
1.3.
S
TRUKTURA PRACY
................................................................................. 7
1.4.
M
ETODA BADAWCZA
................................................................................ 7
2.
CZ
ĦĺĘ
TEORETYCZNA – URZ
ġ
D JAKO ORGANIZACJA ..................... 13
2.1.
M
ETODOLOGIA NINIEJSZEJ PRACY
........................................................... 13
2.2.
O
RGANIZACJE I URZĦDY
......................................................................... 15
3.
CZ
ĦĺĘ
EMPIRYCZNA – STUDIUM PRACY URZ
Ħ
DU ............................. 22
3.1.
P
REZENTACJA CODZIENNEJ PRACY W URZĦDZIE
....................................... 22
3.1.1. Typowy dzieı w pracy.............................................................. 22
3.1.2.
Czas pracy ............................................................................... 29
3.1.3.
Rytuał posiłków ........................................................................ 32
3.2.
U
RZġD A OTOCZENIE
............................................................................. 36
3.2.1.
Polityka .................................................................................... 45
3.3.
S
TRUKTURA FIZYCZNA
........................................................................... 48
3.4.
S
TRUKTURA SPOŁECZNA
........................................................................ 53
3.4.1.
Młodzi ludzie ............................................................................ 53
3.4.2.
Relacje / hierarchia .................................................................. 58
3.4.3.
Kierownictwo ............................................................................ 63
3.4.4.
Komunikacja w urzħdzie .......................................................... 67
3.4.4.1. Droga formalna ........................................................... 68
3.4.4.2. Droga nieformalna ...................................................... 71
3.4.4.3. Narzħdzia komunikacji................................................ 73
3.5.
B
UDOWANIE KULTURY URZĦDU
............................................................... 76
3.5.1.
Integracja ................................................................................. 76
3.5.2.
ĺwiħta w urzħdzie .................................................................... 90
3.5.3.
Kariera w urzħdzie ................................................................... 97
3.5.3.1. PrzyjĻcie do pracy....................................................... 97
3.5.3.2. Awanse..................................................................... 103
3.5.3.3. OdejĻcie z urzħdu ..................................................... 107
3.5.3.4. Motywacja................................................................. 112
3.5.3.4.1. Zadowolenie z pracy................................. 121
3.5.3.4.2. Wynagrodzenie......................................... 123
3.6.
C
ZŁOWIEK W ORGANIZACJI

ROLA URZĦDNIKA SŁUņBY PUBLICZNEJ
......... 128
3.6.1.
Etyka ...................................................................................... 128
3.6.2.
Inicjatywa oddolna ................................................................. 134
3.6.3.
RozwiĢzywanie problemów.................................................... 136
4.
KONKLUZJE............................................................................................ 140
4.1.
D
WUBIEGUNOWY MODEL URZĦDNIKA
..................................................... 147
4.2.
O
RIENTACJA KULTUROWA
.................................................................... 149
BIBLIOGRAFIA
.............................................................................................. 151
4
Podziħkowania
Niniejsza praca nie mogłaby powstaę bez pomocy i zaangaŇowania wielu osób,
którym pragnħ w tym miejscu serdecznie podziħkowaę.
Przede wszystkim dziħkujħ prof. Monice Kosterze. Dziħki jej drogowskazom
udało mi siħ wejĻę w Ļwiat antropologii kulturowej w organizacjach. Bez jej
zaangaŇowania, inspiracji i wiary, podczas mojej wħdrówki nie udałoby mi siħ
osiĢgnĢę zamierzonego celu.
Dziħkujħ moim bliskim, którzy wspierali mnie przez cały okres badaı i pisania
pracy. Ich obecnoĻę i pomoc dodawała mi sił w pokonywaniu najtrudniejszych
momentów .
Nie sposób zapomnieę o pracownikach Urzħdu, których miałem przyjemnoĻę
spotkaę podczas swoich badaı. Dziħki ich otwartoĻci, zaangaŇowaniu i
szczeroĻci, zebrany podczas wywiadów i obserwacji materiał badawczy,
wzbogacił mojĢ pracħ w jakŇe potrzebnĢ w etnografii autentycznoĻę.
Robert Turski
5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • mexxo.keep.pl