Jak wychowac gospodarne dzieci Wszystko o tym co powinny wiedziec i jak im to wytlumaczyc jawygo, OnePress
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->Jak wychowaæ gospodarne dzieci?Wszystko o tym, co powinnywiedzieæ i jak im to wyt³umaczyæAutor: Janet BodnarT³umaczenie: Anna Zawadzka, Izabela SzybilskaISBN: 978-83-246-0444-9Tytu³ orygina³u:Raising Money Smart Kids:What They Need to Know about Moneyand How to Tell ThemFormat: A5, stron: oko³o 450Naucz dziecko p³ywaæ, zanim rzuci siê na g³êbok¹ wodê•Próba pogodzenia sprzecznych interesów -- nasze i dzieciêce spojrzeniena pieni¹dze•Pytania i odpowiedzi -- prawdziwe problemy rodziców i gotowe rozwi¹zania•Niebanalny psychotest dla rodziców -- dylematy przy komunikacji finansowejz dzieæmiJako rodzic chcesz uchroniæ dziecko przed roszczeniowym podejœciem do ¿ycia.Chcesz, by agresywna reklama i markowe gad¿ety nie zawróci³y mu w g³owie. Chcesz,by jak najwczeœniej uœwiadomi³o sobie, ¿e pieni¹dze nie wyskakuj¹ z bankomatu ot,tak sobie. Pytanie brzmi:„Czyprzek³adasz ten zamiar na codzienn¹ praktykêwychowawcz¹?”.Czy dasz za wygran¹, gdy dziecko zrobi scenê w sklepie z zabawkami? Jak bardzopowinieneœ ingerowaæ w to, na co wydaje swoje kieszonkowe i pierwsze zarobionepieni¹dze? Co, jeœli za¿¹da pieniêdzy za pomaganie w domu czy mycie samochodu?Jak ocenisz, czy p³acz i proœby o podwy¿szenie kieszonkowego wynikaj¹ z rzeczywistejpotrzeby, czy s¹ to zachcianki? W ka¿dej z takich sytuacji musisz oscylowaæ pomiêdzyrozs¹dkiem i dobrodusznoœci¹. Jeœli popuœcisz wodze za bardzo, unieszczêœliwiszdziecko na ca³e ¿ycie. Jeœli bêdziesz zbyt surowy, latoroœl przestanie na Ciebie liczyæi stracisz z ni¹ kontakt.W tej ksi¹¿ce znajdziesz prawdziwe przypadki wychowawcze, opisywane przezrodziców w listach do jej autorki. Poznasz sprawdzone metody poparte jej wieloletnimdoœwiadczeniem. I samodzielnie zdecydujesz, jak rozstrzygn¹æ problemy wychowaniafinansowego Twojego dziecka. Oto kwestie podstawowe:•zak³adanie dziecku konta bankowego na kieszonkowe,•sprawiedliwe dzielenie kosztów:„Jadam tyle, a resztê zaoszczêdzisz sam”,•powierzanie pieniêdzy na pierwsze oszczêdnoœci i inwestycje,•wyk³adanie podstaw kapitalizmu,•pomaganie w znalezieniu pracy na lato,•problem pod tytu³em: "Mam prawo jazdy i chcê samochód",•pokrywanie kosztów edukacji i utrzymania w innym mieœcie podczas studiów.Spis treściNota od wydawcy...................................................................... 5Podziękowania........................................................................... 7Wstęp............................................................................................ 9TestSprawdź, jak gospodarujesz pieniędzmi ......... 13Rozdział 1.Niełatwo być ekspertem .................................... 21Rozdział 2.Dziecięce spojrzenie na pieniądze ................... 35Rozdział 3.Nadejście reklamodawców ................................ 49Rozdział 4.Niedaleko pada jabłko od jabłoni ................... 65Rozdział 5.Drobniaki — lata przedszkolne ......................... 93Rozdział 6.Jak przetrwać ze starszymi dziećmi? .............. 107Rozdział 7.Dlaczego dolary są zielone? ........................... 129Rozdział 8.Kieszonkowe — doświadczeniez pierwszej ręki .................................................. 143Rozdział 9.Grosz do grosza — dzieci i oszczędzanie ...... 181JAK WYCHOWAĆ GOSPODARNE DZIECIRozdział 10.Twoje dziecko, inwestycyjny guru ...................199Rozdział 11.O koszeniu trawy i stoiskach z napojami ........221Rozdział 12.Nastolatki — wczesne lata ...............................253Rozdział 13.Pracować czy nie pracować? ..........................299Rozdział 14.Wyjazd na studialub „pójście na swoje” (tak jakby…) ...................323Rozdział 15.Dawać z rozsądkiem,brać z wdzięcznością ........................................347Rozdział 16.Zgubione portfele i innekłopotliwe sytuacje ............................................377Rozdział 17.Gospodarni dziadkowie ...................................401Rozdział 18.Misja prawie wykonana ...................................417Rozdział 19.Wróciły. Co teraz? ..............................................423Skorowidz.................................................................................4234Dziecięcespojrzeniena pieniądzeRozdział drugi. Dziecięce spojrzenie na pieniądzeRozdział drugi35rzy tak dużych problemach z brakiem cza-su uczenie swoich dzieci o pieniądzach maurok sprzątania piwnicy: wiesz,żenależy tozrobić, ale wciąż to odkładasz.Czas to niejedyny czynnik. Pieniądze to jednoz ostatnich wielkich tabu: obecnie rodzicom częstołatwiejrozmawiać z dziećmi o seksie i narkotykach,niż przyznać się, ile zarabiają. Aby jeszcze to bar-dziej skomplikować, nie wszystko, co dotyczy pienię-dzy, można sprowadzić do zwykłych porad. W ro-dzinie rodzice mogą posługiwać się pieniędzmi jakobronią, używać ich jako symbolu władzy lub czegoś,co ma zastąpić miłość. Sposób, w jaki zarządzaszpieniędzmi, może ujawnić kilka rzeczy o Twojej oso-bowości, o których wolałbyś nie wiedzieć. Jeśli jesteśna przykład niereformowalnym zakupoholikiem, mo-żeszodczuwać zrozumiałą niechęć, by przekonywaćswojego nastolatka do nieprzekraczania budżetu prze-znaczonego na odzież. I tak, jak sprzątanie piwnicy,zostawiasz to na inny dzień.Nawet jeśli chcesz podjąć się tego zadania, stajeszwobec tych samych problemów, co podczas rozmówo seksie: ile Twoje dzieci już wiedzą? Według wielubadań o finansowej zaradności młodych ludzi, napewno nie tyle, ile powinny. W ostatnim badaniuJAK WYCHOWAĆ GOSPODARNE DZIECIprzeprowadzonym na grupie uczniów ostatnich klasliceum przezJump$tart Coalition for Personal Finan-cial Literacy(grupa rządowych, edukacyjnych i finan-sowych organizacji),średniwynik wynosił 52,3% —poniżej oceny dostatecznej.Inne badania wskazują,żedzieci mają szczególnekłopoty ze zrozumieniem zasad inwestowania, oszczę-dzania z myślą o przyszłości, takiej jak na przykładstudia, a także reguł brania kredytów. W ankiecieprzeprowadzonej przezNorthwestern Mutualna te-mat metod, przy użyciu których rodzice uczą dziecio finansach, mniej niż 40% rodziców powiedziało,żerozmawia ze swoimi dziećmi o kartach kredyto-wych i pożyczkach. Warto podkreślić,żerodzice bylirównież zrozumiale niechętni rozmowom o finan-sach własnej rodziny, ponieważ „dzieci nie muszątego wiedzieć”. W tej książce znajdzieszłatwei nie-groźne metody zajęcia się tymi wszystkimi tematami,a także wielu innymi. Na razie jednak przyjrzyjmysię dziecięcemu punktowi patrzenia na finanse.Przeprowadzam badaniaodczas badań, jakie przeprowadzałam, spędzi-łamkiedyś cały dzień, prowadząc szeroką dysku-sję z grupą uczniów szkołyśredniej.Rozmawia-liśmy o tym, jak wydają pieniądze i jak oszczędzają;kim chcą być, gdy dorosną, i ile według nich będązarabiać; które reklamy im się podobają i czy ku-pują potem te produkty. Moja próbka uczniów niebyła dobrana w sposób naukowy, ale reprezentowałaetnicznie i ekonomicznie zróżnicowaną grupę dzieciz dużego miasta. Dzieci wchodzące dopiero do grupy„nastolatków” to najmilszy przedmiot badań: są wy-starczająco duże, by coś wiedzieć o pieniądzach, alenie na tyle, by uważać,żewiedzą wszystko.36P
[ Pobierz całość w formacie PDF ]