Jaką funkcję pełniły w kulturze romantycznej postaci i motywy fantastyczne, -=SZKOŁA=-, j. polski, 4. ...

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->Jaką funkcję pełniły w kulturze romantycznej postaci i motywy fantastyczne?Odpowiedz odwołując się do przykładów literackich i plastycznych.Na końcu pojawia się widmo młodego samobójcy, duch najcięższy, który poszukujeukochanej. Został potępiony i wciąż od nowa doznaje cierpień nieszczęśliwej miłości.WSTĘPRomantyzm to epoka literacka, w której za sposób pojmowania świata wybrano sferęduchową. Romantycy chcieli przekazać w swoich dziełach, że świat składa się nie tylko ze zjawiskwidzialnych lecz również z tego, co dla zwykłego śmiertelnika jest niedostrzegalne. Żeby toudowodnić prostym ludziom musieli posiąść ogromną wiedzę duchową i zestawić świat realny zeświatem fantastycznym. Epoka romantyzmu jest więc przepełniona motywami fantastycznymi.Z motywem fantastycznym wiąże się irracjonalizm. Poeci, czy też również malarze związalidwa przeciwne sobie światy, przez co powstał obraz irracjonalnego postrzegania świata, czylitakiego, w którym trzeba kierować się duszą, sercem i intuicją, a nie intelektem.Wielu mistyków chciało pozostać nieśmiertelnymi. Dla przykładu: Adam Mickiewicz w swoimdramacie „Dziady”, w III części utworu, przypisując rolę romantycznego poety Konradowi –głównemu bohaterowi – chciał pokazać, że poprzez dzieła stworzone przez poetę, jest onnieśmiertelnym, gdyż nawet po jego śmierci, pamięć po nim zostanie i będzie wspominany przezpokolenia.„Dziady cz. III” – Adam Mickiewicz i „The Great Red Dragon and theWoman Clothed” – William BlakeObraz fantastyczny możemy również zauważyć w kolejnych częściach utworu Mickiewicza.W III cz. "Dziadów” autor podczas monologu głównego bohatera – Konrada, ukazuje, jak strona złai dobra decydują o losach duszy postaci. Przez usta Konrada przemawia Szatan, co jest idealnymukazaniem mieszania się świata realnego ze światem fantastycznym.Wizerunek anioła i demona ukazany zostaje również w malarstwie. „The Great Red Dragonand the Woman Clothed” Williama Blake’a jest jednym z przykładowych obrazów ukazującychzjawisko walki dobra ze złem, czyli walki aniołów i demonów. Nazwany Czerwonym Smokiemdiabeł góruje nad kobiecym wizerunkiem anioła. Możliwe, że autor przez takie przedstawienieświata chciał przekazać odbiorcom, że na świecie jest więcej zła niż dobra. Świat demonówi aniołów jest więc jednym z podstawowych przykładów motywu romantycznego,czyli irracjonalnego postrzegania świata.ROZWINIĘCIE„Dziady cz. II” – Adam MickiewiczAdam Mickiewicz w „Dziadach” również ukazuje świat fantastyczny wmieszanyw codzienność. Przedstawił w drugiej części utworu obrzęd zwanyDziadami,czyli uroczystośćorganizowaną w cmentarnej kaplicy w przeddzień Wszystkich Świętych , podczas której wywoływanoduchy i widma, które miały problem z przedostaniem się do świata umarłych i błąkają się po Ziemi.Taka uroczystość jest niezbitym dowodem na wiarę ludzi epoki romantyzmu w istnienie istnieńpozaziemskich.Podczas akcji utworu, zgromadzonym w kaplicy członkom obrzędu ukazuje się pięcioroduchów, dzielące się na trzy kategorie: lekkie, pośrednie oraz najcięższe. Wszystkie zjawypotrzebują pomocy postaci ziemskich, by zaspokoić swoje cierpienie.Duchy lekkie, czyli dwa małe aniołki: Józio i Rózia błąkają się po czyśćcu, gdzie trwająw nudzie i trwodze. Niebo jest dla nich zamknięte gdyż w życiu nie zaznały ziemskiej goryczy.Nie mogą więc poznać niebiańskiego spokoju.Duch Zosi, czyli duch pośredni, nie może dostać się do Nieba, gdyż odrzuciła miłość,pozostała w samotności. Nie kochając nikogo zmarła a teraz przebywa w męczeńskiej samotności.Właściciel wsi, czyli duch Dziedzica pojawia się jako trzeci. W życiu był bezlitosnymi okrutnym człowiekiem więc nie może liczyć na żadne przebaczenie. Tuła się po świecie a wrotaNieba i Piekła są dla niego zamknięte.„Głowa Meduzy” – Peter Paul Rubens i Michelangello Merisi daCorvaggioWielu z malarzy szukało motywów fantastycznych również w epoce antyku. Jednymz podstawowych źródeł poszukiwań stała się więc mitologia.Mit o Meduzie jest jednym z przykładów nawiązania do fantastyki. Meduza była stworzeniemz wężami zamiast włosów oraz mogącym jednym spojrzeniem zamienić każdego w kamień. Leczsprytny Perseusz – półbóg – był sprytniejszy od poczwary i przy użyciu czapki niewidki, lusterka orazswojej zwinności odciął łeb poczwarze. Peter Paul Rubens i Michelangello Merisi da Corvaggio ukazalimit w skróconej, końcowej części legendy, w której to głowa Meduzy wylądowała na ziemi.W epoce romantyzmu legendy i mity dawały ludziom wiarę w istnienie prawdziwychbohaterów oraz przeplatanie się realizmu z fantastyką.ZAKOŃCZENIE – WNIOSKIPo przeanalizowaniu kilku wybranych dzieł romantycznych można stwierdzić, że licznewystępowanie postaci i motywów fantastycznych jest cechą romantyzmu. Funkcje jakie pełnią sąprzeróżne. Przede wszystkim było to odskocznią od codzienności, odpowiedzią na zagadki bytu.Podkreślenie przenikania się dwóch światów, powrót do legend i mitów odrzuca rozum i racjonalizm,odłącza istotę cielesną od istoty duchowej. Przedstawione funkcje występują i pełnią swoją rolę wdziełach wszystkich mistyków romantycznych, co udowadnia, że występowanie fantasy jestcharakterystyczną cechą ramantyzmu. [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • mexxo.keep.pl