Javalgekar Joga lecznicza, Zdrowie, Medycyna

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
RAVINDRANATHRAGHVENDRAJAVALGEKARJOGALECZNICZAMojemu Ojcu z wyboru�.p. Prof. dr W�adys�awowi J�zefowi Dobrowolskiemuwybitnemu specjali�cie w dziedzinie kultury �wiatoweji wielkiemu Cz�owiekowiWSTFP DO WYDAMA POLSKIEGOProfesor R. Javalgekar przyjecha� do Polski w sierpniu 1984 r. nazaproszenie docenta Jana Dobrowolskiego. W tym czasie przeprowa-dzi� trzy kursy jogi: w Reptach dla lekarzy specjalizuj�cych si�w rehabilitacji, w Szczawnicy na Og�lnopolskiej Szkole dla M�odzie�yAkademickiej na temat ochrony �rodowiska oIaz w Krakowie dlagrupy student�w Akadem Medycznej i os�b �wicz�cych jog� podmoim kierunkiem. Ze wzgl�du na wielkie zainteresowanie szkoleniemteoretycznym i praktycznym prowadzonym przez prof. R. Javalgekarazosta� on ponownie zaproszony przez uczestnik�w i organizator�wwszystkich omawianych kurs�w do ich kontynuacji w 1985 r. Uczest-nicz�cy w tych kursach studenci i pracownicy z r�nych wy�szychuczelni stwierdzili zgodnie, �e instrukcje podawane przez prof. R.Javalgekara s� bardzo jasne i zrozumia�e, a �wiczenia wykonywanesystematycznie ju� po kilku dniach wywo�uj� wyra�n� popraw� stanufizycznego organizmu i samopoczucia. Wielka serdeczno��, z jak�prof. R. Javalgekar odnosi si� do ludzi, a w szczeg�lno�ci do Polak�w,sprzyja�a szybkiej integracji nie znaj�cych si� os�b o bardzo zr�-nicowanych zainteresowaniach zawodowych. Ta postawa zjedna�a muw Polsce wielu przyjaci�. Wielkie walory, nie tylko zdrowotne, alei wychowawcze, jogi wskazuj� na potrzeb� szerokiego upowszech-nienia znajomo�ci zasad tej nauki w pierwszej kolejno�ci w�r�dnauczycieli, nast�pnie w�r�d m�odzie�y oraz ludzi r�nych grup zawo-dowych i wiekowych. Znaczn� przeszkod� w rozpowszechnianiu si�tego po�ytecznego systemu samodyscypliny jest brak odpowiednichpublikacji i niedob�r w�a�ciwie przygotowanych fachowc�w, kt�rzymogliby prowadzi� we w�a�ciwy spos�b szkolenie z zakresu systemujogi. Mo�na mie� nadziej�, �e ten podr�cznik, a tak�e dzia�alno�� prof.R. Javalgekara przyczyni� si� do upowszechnienia jogi w Polsce.Okres powstania systemu �wicze� jogi ginie w zamierzch�ej histo�iInd i obecnie trudno poda� dok�adn� dat� jego pocz�tk�w. Z faktu,�e system jogi istnieje killca tysi�cy lat, mo�na wysnu� wniosek, �e jeston wypr�bowany i po�yteczny. Co wi�cej, korzystne dzia�anie �wicze�jogi na organizm cz�owieka potwierdzaj� bezsporne obecnie licznebadania naukowe, w szczeg�lno�ci w zakresie fizjolog cz�owieka.Jednak�e w celu osi�gni�cia pe�nych korzy�ci z praktykowania jogi,�wiczenia powinny by� wykonywane w�a�ciwie. W�r�d du�ej liczby�wicze� jogi, nawet powszechnie znanych, znajduj� si� �wiczeniazar�wno korzystne i bezpieczne, jak i takie, kt�re mog� wywo�a�r�ne zaburzenia w organizmie cz�owieka, je�li b�d� praktykowanew nieodpowiednich zestawach i przez ludzi, dla kt�rych s� przeciw-wskazane.W tek�cie - przy opisie niekt�rych �wicze� - podane s� pod-stawowe przeciwwskazania, jak np. dyskopatia. Trzeba jednak za-znaczy�, �e nale�y unika� �wicze� zwi�zanych z du�ym wysi�kiemfizycznym, np. przy kr�tkowzroczno�ci lub nadmiernym przeci��eniudanych narz�d�w przez pacjent�w i rekonwalescent�w. Dlatego te�w wypadku jakichkolwiek w�tpliwo�ci niezb�dna jest konsultacjalekarza specjalisty.Ze swej strony pragn� doda� kilka uwag dotycz�cych opisu nie-kt�rych �wicze�. P dahastisana jest uwa�ana za �wiczenie, kt�repodwy�sza ci�nienie krwi. Supta vajra;rana nie jest wskazana przysk�onno�ci do dyskopat w obr�bie cz�ci l�d�wiowej kr�gos�upa.W tym ostatnim przypadku mo�e by� tak�e przeciwwskazana ardhacakrirsana. Matsyiisana obni�a ci�nienie krwi. Pewne nieporozumieniamo�e budzi� cz�ste poruszanie seksuologicznego aspektu �wicze� jogi,ale autor jest specjalist� seksuologiem, a ksi��ka ma wyra�ny profilmedyczny. Zgodnie jednak z tradycj� jogi, nie nale�y interpretowa�tego podej�cia w ten spos�b, �e joga gloryfikuje �ycie seksualne czyzaleca aktywno�� w dziedzinie seksu. Joga oznacza o p a n o w a n i ewe wszystkich dziedzinach zewn�trznej aktywno�ci, w tym te� w dzie-dzinie seksu, co zreszt� jest poruszane w rozdziale o jamach. Nale�yzatem pami�ta�, �e chocia� joga otwiera przed cz�owiekiem niema�emo�liwo�ci w dziedzinie aktywno�ci seksualnej, to powinno temutowarzyszy� wi�ksze opanowanie, maj�ce sw�j pocz�tek w sferzemy�lowej, jednak�e rozci�gaj�ce si� na sfer� dzia�a� cia�a. Pop�dseksualny powinien ulec sublimacji i zosta� przetworzony na energi�6duchow�, kt�ra umo�liwia medytacj� i inne wy�sze �wiczenia jogi,a tak�e u�atwia osi�gni�cia w r�nych dziedzinach �ycia. Takiejsublimacji pop�du p�ciowego sprzyja m.in. uddiy na bandha, a tak�epr n yirma oraz g��wne �wiczenia uspokajaj�ce umys�, zw�aszczamedytacja. Mo�na powiedzie�, �e istnieje dodatnie sprz�enie zwrotnepomi�dzy opanowaniem seksualnym a wy�szymi praktykami jogi.Chcia�em obecnie podkre�li�, �e joga - tak jak i inne systemywschodnie maj�ce na celu doskonalenie cz�owieka - zawiera zbi�rnorm etycznych, kt�re powinny by� przestrzegane przez praktykuj�-cych t� dyscyplin�.Nale�y pazni�ta� o tym, �e ksi��ka nadaje si� jako podr�cznik dorozpocz�cia �wicze� hatha yoga; nadmienia o tym autor drugiejprzedmowy prof. K.N. Udupa. Joga zawsze by�a i jest systemem�ywym, wymagaj�cym do praktykowania kontaktu z odpowiednimnauczycielem. �adne teksty pisane nigdy nie b�d� tu wystarczaj�ce.Je�eli zatem kto� chcia�by intensywnie praktykowa� jog�, maj�c nacelu co� wi�cej ni� popraw� zdrowia i samopoczucia, to by�oby dlaniego wskazane nawi�za� kontakt z kompetentnym nauczycielem,kt�ry m�g�by mu w tym pom�c.Pewne zastrze�enia 2e strony metodolog nauk mo�e budzi� faktzbyt cz�stego u�ywania w niekt�rych miejscach terminu "nauka"w specyf cznym kontek�cie i przy braku odpowiednich przepis�w.Zdecydowa�em si� jednak na nieingerowanie w s�owa autora i stara-�em si� zachowa� mo�liwie wierny przek�ad z orygina�u. S�dz�, �epozwoli to na przekazanie swoistego rodzaju klimatu my�li autora,a zmiany pozostawiam do ewentualnego drugiego wydania, po prze-dyskutowaniu z autorem spornych kwest . W zwi�zku z tym, �eposzczeg�lne cz�ci ksi��ki by�y t�umaczone przez r�ne osoby, dajesi� zauwa�y� niejednolito�� stylu. Pojawi�y si� te� zapewne nieunik-nione b��dy spowodowane po�piechem, aby ksi��ka ukaza�a si� przedprzyjazdem autora do Polski i by�a pomocna w prowadzonych przezniego �wiczeniach. Za te niedoci�gni�cia przepraszam Czytelnikaw imieniu Redakcji, ufaj�c, �e pomimo pewnych usterek, ksi��kab�dzie interesuj�ca i po�yteczna. Pozostaje mi tylko �yczy� wszystkim,kt�rzy b�d� z niej korzysta�, aby osi�gn�li jak najwi�ksze sukcesy.dr Wies�aw OrlickiInstytut Filozof UJPRZEDMOWACiesz� si�, �e mog� napisa� s�owo wst�pne do ksi��ki o naucejogi, kt�rej autorem jest Profesor Ravi R. Javalgekar. Czytaj�c j�,z przyjemno�ci� zauwa�y�em, �e zosta�a napisana prostym i �atwozrozumia�ym j�zykiem. Spostrzeg�em tak�e, �e porusza wszystkieaspekty praktyki jogi w �yciu codziennym i mo�e by� przydatna dlaszerokiego kr�gu odbiorc�w w �wiecie. Istotnie jest to zwi�z�y, leczkompletny i praktyczny podr�cznik dla tych wszystkich, kt�rzy prag-n� stosowa� jog�. Porusza ona te� zagadnienie przydatno�ci jogiw leczeniu r�nych zaburze� wywo�anych przez stresy.Zamieszczone ryciny wyra�nie pokazuj� r�ne etapy wykonywaniaasan, dzi�ki czemu mo�na nawet zacz�� �wiczy� jog�, korzystaj�cjedynie z pomocy tej ksi��ki.Napisanie s�owa wst�pnego do tej bardzo u�ytecznej i �atwozrozumia�ej ksi��ki o jodze sprawi�o mi wiellc� przyjemno��. Jestemprzekonany, �e podr�cznik ten przyniesie niema�o korzy�ci wieluCzytelnikom.K. N. Udupaemerytowany profesorby�y dziekan Instytutu Nauk MedycznychBanaras Hindu University, Indie.gMOWA SERCADrogi CzytelnikuJestem niezwykle szcz�liwy z powodu naszego spotkania. Przezca�e moje �ycie zajmuj� si� ayurved� i wsp�czesn� medycyn�. Pouko�czeniu kr�tkiego kursu jogi prowadzonego przez VivekanandaKendra, Kanyakumari w Ind doszed�em do przekonania, �e umys�ludzki jest najsilniejsz� fortec� rz�dz�c� ca�ym cia�em.W tym wsp�czesnym "wieku stres�w", z powodu modernizacjii mechanizacji, cz�owiek nara�ony jest na wielk� ilo�� stres�w i napi��psychicznych. To powoduje znaczny wzrost niepokoju psychicznego,doprowadzaj�c do r�nych psychicznych i psychosomatycznych zabu-rze�. I w�a�nie joga odgrywa bardzo wa�n� rol� w ich zapobieganiui leczeniu.Joga nie jest jak�� szczeg�ln� dziedzin� nauki, lecz nauk� samegoludzkiego �ycia! Praktyki jogi nie s� tylko samymi fizycznymi �wicze-niami, ale doprowadzaj� cia�o i umys� do perfekcji. Jogg okre�li�mo�na tak�e jako religi� ludzkiej istoty prowadz�c� ludzko�� do jejostatecznego celu - ca�kowitego spokoju umys�u. Albert Einsteinpowiedzia�, �e "nauka bez relig jest kulawa; religia bez nauki jest�lepa". Joga jest najbardziej proporcjonalnym i zr�wnowa�onympo��czeniem - doskona�ej nauki i przebogatej relig . I to jest w�a�-ciwym powodem, dlaczego my�l�, �e jest tak wa�ne, aby SzanownemuCzyteinikowi przekaza� t� ksi��k� o jodze.Ksi��ka zawiera opisane w przyst�pny spos�b wa�niejsze aspektyjogi i najlepsze codzienne �wiczenia, kt�rych wykonywanie prowadzido normalnego zdrowego �ycia, wolnego od mentalnego i fizycznegoniepokoju.Do tej pory wydano wiele warto�ciowych ksi��ek... [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • mexxo.keep.pl