Jay Abraham odkryj swój potencjał. 21 sposobów na prześcignięcie konkurencji w helion, ebooki
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
O D K R Y J S W Ó J P O T E N C J A
2
Wielkienadzieje
K
IEDYPRZECZYTASZTĘKSIĄŻKĘ
,możesz się spodziewać, że spełniszswoje
marzenia, zrealizujesz cele i podniesiesz poprzeczkę swoich wymagań. Za
wartewniejinformacjedająogólnyzarystego,jakzdalszej perspektywy patrzećna
firmę,karierę i życie oraz jak najszybciej, najbezpieczniej i najłatwiej dotrzeć na sam
szczyt. W następnym rozdziale dowiesz się, jak wyznaczyći osiągnąć konkretne cele,
warte Twoich niewykorzystanych możliwości. Jednak w tym rozdziale chcę zwrócić
Twoją uwagę na ogólną wizję i podejście, jakie powinieneś przyjąć, aby wykorzystać
wszelkiestojąceprzedTobąmożliwości(orazdlaczegoTwojejobecnejwizjidalekodo
wielkości).
PomogęCiwypracowaćwizjęsukcesu,większegoniżkiedykolwiekmyślałeś,żemógł
byśosiągnąć.Chodzioto,żebyniepracowaćciężej,alezgłową.Większośćludziznajed
naktylkoprzysłowie,ja—wiem,jakjezastosowaćwpraktyce.Tyteżsiętegodowiesz.
N
ajwiększy sukces oraz powodzenie w biznesie oraz życiu osobistym osiągniesz
dzięki umiejętności określania punktów zwrotnych w życiu i karierze. W tym
rozdzialepoznasznowesposobyopracowywaniainnowacyjnychpomysłów,kre
atywnegomyśleniaorazdochodzeniadoprzełomowychosiągnięć,którewpo
równaniudopoprzedniostosowanychmetoddadząCiznacznielepszerezultaty.
Wielkiekrokiiolbrzymieskoki
Większość ludzi myśli, że sukces osiąga się krok po kroku. To przekonanie jest
błędne,cowidaćwsposobiepostępowaniawieluludziorazwsposobiepozyskiwania
przeznichklientów,zwiększaniaobrotów,budowaniaichfirmikarier...atakżewich
sposobie życia. Chcą osiągać zyski drobnymi kroczkami albo jeszcze gorzej — za
wszelkącenęusiłująutrzymaćswojąpozycję.Jesttokonwencjonalny,ograniczony
sposóbrozwoju,prowadzącyostateczniedodeprecjacjisukcesu.
28
W I E L K I E N A D Z I E J E
Stosując metodę małych kroków, będziesz ciężej pracował dla swojej firmy, za
miastsprawić,aby firma ikarierapracowałyintensywniej na Ciebie. Nie chciałbym,
żebyśwtensposóbpracował,Tyzresztąteż.
Osiąganiepostępówwwyważonymtempie—krokpokroku—możewydawaćsię
logicznymibezpiecznymsposobemdziałania.Jednakmożeszipowinieneśmyślećwkate
goriachprzeskakiwaniapewnychetapóworazrobieniaogromnychskoków.Możeszroz
wijaćsięwsposóbszybki,łatwyizadziwiającobezpieczny,osiągającodrazupoziom
okilkaetapówwyższyodobecnego,jeśliweźmieszpoduwagęwszelkiedziałaniapo
dejmowanewramachswojejfirmyczykariery.Niemusiszograniczaćsięjedyniedo
praktykstosowanychzwyczajowowTwojejbranży.
Przestańtraktowaćobecnąsytuacjębiznesowąjakocoś,comusiszzaakceptować.
Zmierzaszprzecieżdowielkich,przełomowychosiągnięć.Strategiabiznesowapowszech
nie stosowana w jednej branżymożemiećsiłęrażeniabomby atomowej w sektorze,
wktórymnigdywcześniejniebyławykorzystywana.
Jeżeliwięcchcesz,abyTwojakarieralubfirmazaczęłysiędynamiczniejrozwijać,
a Twoja konkurencja została daleko w tyle, nie możesz stosować ciągle tych samych
praktyk,coinni.
Pomyśllogicznie.Niemożeszbyćnaśladowcąioczekiwać, że kiedyś staniesz się
wswojejdziedzinieliderem.Wnaszymszybkozmieniającymsięświeciemusiszraczej
szukaćniezauważonychdotądmożliwościiwziąćpoduwagęniewykorzystanejeszcze
źródładochodówisukcesu,któresąwzasięguTwojejręki.
Prawdopodobnie zbyt mało czasu poświęciłeś na przeanalizowanie najbardziej
skutecznych, innowacyjnych i dochodowych pomysłów pojawiających się w innych
branżach. Kiedy skupisz się na praktykach stosowanych z powodzeniem w innych
sektorach, zdziwisz się, jak łatwo będziesz je mógł zaadaptować w obecnej sytuacji
biznesowej.Nagleuświadomiszsobie,żewykorzystująctesamezasoby(czas,siłęroboczą,
wysiłek,procesyikapitał),możeszosiągnąćznacznielepszerezultaty.
FrankHowser,LewisCrandalorazRichardiMauriceMcDonald.Któreztychna
zwiskjestCiznane?
Frank Howser projektuje i buduje ekspozycje i stoiska targowe. Kilka lat temu
dwóchmłodychludzizapytałoHowsera,czyzaprojektowałbycośdlaichpoczątkują
cejfirmy,abymogłasięefektowniezaprezentowaćnatargach.Niemoglimuzapłacić
gotówką,alezaoferowaliudziaływswojejraczkującejfirmie.Frankodmówił.Cidwaj
młodziludzietobyliSteveWozniakiStevenJobs,aichraczkującąfirmąbyłoApple
Computer.
LewisCrandalsprzedałswojąpołowęsklepuza1200dolarówswojemupartnerowi
FrankowiWoolworthowi.
RichardiMauriceMcDonaldsprzedaliswojestoisko,koncepcjębiznesuinazwisko
51letniemuhandlowcowiRayowiKrocowi,któryzbudowałorganizacjęwartąmiliardy
dolarów.
29
O D K R Y J S W Ó J P O T E N C J A
TedTurner,BillGates,RupertMurdoch,DonaldTrumpiWarrenBuffet—które
ztychnazwiskrozpoznajesz?
Pierwsza,nieznanagrupabiznesmenównigdyniedostrzegłaprzełomowychmożliwo
ścibędącychwzasięguichręki.Drugagrupadostrzegłaswojeszanseijewykorzystała.
Cotojestprzeomoweosignicie?
Przełomoweosiągnięcietoniekonwencjonalny,świeży,lepszy,bardziejfascynujący
sposóbrobieniaczegoś;toradykalnypostępwkażdejdziedzinie,dziękiktóremusta
jeszsięważniejszy,wydajniejszy,skuteczniejszyiefektywniejszy,awoczachklienta—
nieocenionyiinspirujący.
Dziękiprzełomowymosiągnięciom,wkładającwdziałaniamarketingowetylesamo
wysiłku, co do tej pory (lub mniej), możesz osiągnąć dwa lub trzy razy lepsze rezultaty.
Przełomowe osiągnięcia zmienią Twój produkt ze zwykłego artykułu w cenny towar,
nieoferowany przez żadną inną firmę (albo niemający bezpośredniej konkurencji).
Dziękinimmożeszzatrudniaćmniejpracowników(imniejwydawaćnapensje),po
pełniasz mniej błędów, efektywniej pracujesz i osiągasz większe zyski. Przełomowe
osiągnięciapozwalajązupełniezmienićzasadygry(zachowującjednakzasadyetyczne)
iokreślićjenanowowedługwłasnegouznania.
Dają Ci przewagę nad konkurencją w sposobie myślenia, rozwoju działalności,
sprzedaży, wynikach, obronie interesów i sprycie. Dzięki temu mimowolnie staniesz
sięliderem,dominującyminajczęściejwybieranymgraczemnarynku.
Kiedy będziesz stale stosował filozofię dążenia do przełomowych osiągnięć, mak
symalizującąefektyTwoichdziałań,wieleTwoichproblemówfinansowychczybizneso
wych po prostu zniknie. Przywództwo stanie się naturalnym efektem ubocznym (osią
gniętymniemalbezwysiłku)dostrzeganiaiwykorzystywaniaprzełomowychosiągnięć.
Liderami w branży bywają zwykle firmy (oraz osoby) innowacyjne, dokonujące
przełomowych osiągnięć, dzięki którym mają więcej klientów, zdobywają większe
udziały w rynku i zabierają klientów konkurencji. Firmy te cieszą się również więk
szymszacunkiemizaufaniemklientóworazbranży.
ObecnieTwojakonkurencjaciąglepróbujeobmyślać nowe sposoby odebraniaCi
klientów,pracyalbofirmy.Musiszjąuprzedzić,adobrądrogąkutemujestdążenie
doprzełomowychosiągnięć.
Przełomowe osiągnięcia obniżą lub całkowicie wyeliminują ryzyko prowadzenia
działalności biznesowej, jednocześnie zwiększając możliwości zysku. To dzięki nim
ludziesiębogacą.Dziękiprzełomowymosiągnięciommożeszkorzystniesięwyróżnić
istaćsiędlafirmycennym pracownikiem, a tymsamym zyskać uznanie w oczach
pracodawcyiprzyspieszyćwłasnąkarierę.
30
W I E L K I E N A D Z I E J E
Szybkość zmian, jakie mają miejsce w naszym otoczeniu, wymaga przełomowego
sposobumyśleniakażdegodnia,anietylkoodczasudoczasu.
Jeżeliniechcesz,abyjakaświelkakatastrofazniszczyłaTwojąfirmę,musiszokre
ślaćiciąglenanowodefiniowaćlepsząprzyszłość.Oznaczatobycie„oportunistązza
sadami”, rozglądającym się wokół siebie (wewnątrz i na zewnątrz swojej firmy oraz
branży) w nieustającym poszukiwaniu niewykorzystanych możliwości. Powinieneś
również przyjąć taki sposób myślenia, którykoncentrowałbysięnanowychmożliwo
ściach:nowych,odmiennychilepszychsposobachrealizowaniaceluczyrozwiązywa
niaproblemów.
Musiszdostrzegaćszansętam,gdzieinniwidząproblemy,przeszkody,ograniczenia
lub bariery, oraz uświadomić sobie, o ile więcej możesz osiągnąć, wykorzystując wpływ
otoczenia. Do najbardziej ekscytujących przełomowych osiągnięć dochodzi wtedy,
gdyporzucasztradycyjnysposóbpatrzenianasprawyistajeszsięotwartyorazchłonny
nowychmożliwości.
Dostrzeganienowychmoliwoci
Dowielkich,przełomowychosiągnięćmożnadojśćdziękiodpowiedniemusposo
bowimyślenia—postawieoportunistycznej.Ludziedokonującyprzełomowychosią
gnięćzawszesąoportunistami.
W1972rokunakonwencjiamerykańskiejPartiiDemokratycznejGeorgeMcGovern
zostałwybranynakandydatanaprezydentaimiałstartować przeciwko Richardowi
Nixonowi. W trakcie konwencji senator McGovern pozbył się wysuwanego przez
swojąpartiękandydatanawiceprezydenta—senatoraEagletona.Młody,szesnastoletni
przedsiębiorcadostrzegłwyjątkowąszansęiwykupił5tysięcynaglenieaktualnych
znaczkówinalepeknasamochódzwizerunkiemMcGovernaiEagletona.Zapłaciłza
nieokoło5centówzasztukę,awkrótcepotemsprzedałjepo25dolarówzasztukęjako
historyczneirzadkiepolitycznepamiątki.
Jesttoświetnyprzykładetycznegooportunizmu.Taknaprawdęjednorazowyzysk,
jakiosiągnąłtenmłodyczłowiek,niebyłżadnymprzełomowymosiągnięciem.Ważne
jestjednakjegonastawienie—szukającokazjidowykorzystania,dostrzegłmożliwość
zarobkutam,gdzieinnijejniewidzieli.Nawiasemmówiąc,tymmłodymczłowiekiem
byłBillGates.
AlejaniejestemBillemGatesem
Abydojśćdoprzełomowychosiągnięć,niemusiszdorównywaćintelektemBillowi
Gatesowi,TedowiTurnerowi,RupertowiMurdochowiczyDonaldowiTrumpowi.
31
[ Pobierz całość w formacie PDF ]