Jesienny las, Jesień

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
z zakresu edukacji zdrowotnej i ekologicznej
autor Ewa Drozdowicz Samorz
ęć
ą
dowe Przedszkole nr3
32-050 Skawina ul.Niepodległo
ś
ci 7 tel.2761602
Temat kompleksowy: Jesienny las
Temat zaj
: Dbamy o swoje zdrowie – biwak w lesie.
Wiek dzieci – 6 lat
Cele ogólne:
ęć
Dostrzeganie wpływu czynników zewn
ę
trznych na nasze zdrowie.
Wyrabianie u dzieci
ś
wiadomego działania maj
ą
cego sprzyja
ć
ochronie
rodowiska
naturalnego.
Rozwijanie umiej
ę
tno
ś
ci działania w zespole.
Cele operacyjne:
Dziecko potrafi ;
- dzieli
eniami na temat znanych miejsc w naszym
otoczeniu i ich wpływu na nasze zdrowie
- wybra
ć
rzeczy potrzebne na wycieczk
ę
do lasu – wyposa
ż
enie, ubiór,
ż
ć
si
ę
swoimi spostrze
ż
ywno
ść
- dobra
ć
do obrazka symbole charakteryzuj
ą
ce nasze otoczenie
- regulowa
ć
sił
ę
głosu
odgłosy otoczenia przyrodniczego
- działa
ć
w zespole
- odwoływa
ć
ć
si
ę
do swoich do
ś
wiadcze
ń
- posegregowa
ć
ś
mieci
Pomoce:
Tablice graficzne „Las”, „W parku” , „Na skrzy
ż
owaniu” obrazek z hist, obrazk „Przygoda z
piłk
ce - hałas, cisze, czyste powietrze, zanieczyszczone powietrze , ruch,
biwak, Obrazki do analizy słuchowej wyrazu, litery
Rzeczy codziennego u
ż
ytku znane dzieciom, w tym potrzebne na wycieczk
ę
- zdrowa
ż
ą
enie,
Składane namioty ogrodowe dla dzieci
Kolorowe paski papieru do oznaczenia szlaku,
Kamienie, patyki podobnej długo
ść
, ubiór, wyposa
ż
ci – ok. 40cm, bibuła
Zgromadzone dary lasu: orzechy, jagody (mro
ż
one), jarz
ę
bina, berberys, grzyby ( jadalne i
niejadalne zrobione z masy solnej)
Ś
ś
mieci do segregowania- papierki, puszki, butelki, skórka z banana itp., koszyki, worki
foliowe, pluszowy mi
ś
acz powietrza, olejek eteryczny do inhalacji
Magnetofon kasetowy- muzyka do marszu- Vangelis „Conquest of paradise”
CD - Vangelis-1492-Conquest of paradise
Piosenka „Zbieramy grzyby” –ze zbioru Piosenki z programu „Mama i ja”cz.3 – Mi
ż
ś
,
Margolcia i Agnieszka
Zestaw kaset i obrazków D.Nawrocka , H.Rudak –„Słucham i mówi
ę
”- odgłosy przyrody
kaseta nr1
Scenariusz zaj
ś
- rozpozna

Symbole oznaczaj
ą
ywno
Nawil
Metody:
słowne - rozmowa z dzie
ć
mi
danie ilustracji
czynne - przyporz
ą
dowe - ogl
ą
ą
dkowanie symboli
zywanie zagadki
- wybór rzeczy na wycieczk
ę
- budowanienamiotów
- segregowanie
ą
mieci
- wybór darów lasu
Formy pracy z dzie
ś
mi
- pracawzespołach
- praca z cał
ć
ą
grup
ą
Przebieg:
1
. Powitanie w kr
ę
gu
, przesłanie iskierki na powitanie. Nauczyciel posyła iskierk
ę
wypowiadaj
ą
c słowa;.. Puszczam iskierk
ę
w kr
ą
g niech wróci do moich r
ą
k,...Dzieci
przesyłaj
ą
iskierk
ę
- u
ś
ciskiem dłoni prawej odbieraj
ą
iskierk
ę
, u
ś
ciskiem lewej dłoni
posyłaj
ą
koledze obok.
2.
Dobra rada na chorob
.
Przedstawienie dzieciom chorego misia Kubusia, domysły co
poradzi mu lekarz, odsłoni
ę
cie przez nauczyciela recepty (rysunek z narysowanymi
symbolami - cisza, czyste powietrze, ruch) zał.1
Wykorzystanie ilustracji przedstawiaj
ę
ne miejsca ( tablice graficzne- Park, Las,
Na skrzy
ż
owaniu, Przygoda z piłk
ą
) dzieci dziel
ą
si
ę
na cztery zespoły . Ka
ż
dy zespół
wybiera jedn
ą
cych ró
ż
ą
tablic
ę
i wspólnie naradzaj
ą
c si
ę
ma umie
ci
ć
obok obrazka rysunki –
symbole- zał.2 charakteryzuj
ą
ce wybrane miejsce ( je
ż
eli dzieci znaj
ą
dobrze litery mog
ą
by
napisy)
( Miejsce gdzie mo
ć
symbol ruchu, tam gdzie jest cicho,-
symbol ciszy, tam gdzie jest zanieczyszczone powietrze symbol zatrutego powietrza, tam
gdzie czyste powietrze odpowiadaj
ż
na biega
ć
–nale
ż
y umie
ś
ci
ć
ą
cy mu symbol )
dy zespół prezentuje wykonane przez siebie zadanie i uzasadnia jakie symbole
charakteryzuj
ż
to miejsce.
Gr I- Park –zamieszczone symbole- cisza, ruch
Gr.II-Skrzy
ż
owanie - zamieszczone symbole- hałas, zanieczyszczone powietrze
Gr.III- Boisko sportowe- zamieszczone symbole- ruch, hałas
Gr.IV- Las- zamieszczone symbole- cisza, ruch, czyste powietrze
Wspólne ustalenie – gdzie powinien wybra
ą
ć
si
ę
mi
ś
Kuba , by mógł wyzdrowie
ć
zgodnie
z zaleceniem lekarza – do lasu (
takie same symbole jak na recepcie znalazły si
ę
obok
lasu)
Zaproszenie do rozwi
ą
zania zagadki – gdzie zabierzemy misia.
ogl
- rozwi
ś
Ka
cych obrazkom w kratkach – wybrzmiewanie przez
dzieci ch
ę
tne głosek na pocz
ą
tku lub ko
ń
cu wyrazu , wspólne odsłoni
ę
cie liter
odpowiadaj
ą
cych wskazanym głoskom b-
b
ałwan, i-
i
gła, w-
wo
rek, a- os
a
, k- ra
k
i
wspólne odczytanie napisu.
ą
B
I
W
A K
3.Przygotowanie do biwaku,
podział na zespoły. Ka
ż
da grupa podchodzi do wyznaczonego
enie.
Ka
ż
dy zespół ma za zadanie wybra
ć
rzeczy wskazane przez nauczyciela i przydatne na
biwaku.
Nast
ą

ż
nego rodzaju ubrania, pokarmy lub wyposa
ż
dy zespół prezentuje pozostałym dzieciom co wybrał na biwak.
Zespół I – ubiór ( peleryna, gumowce, ciepły sweter, czapka z daszkiem )
Zespół II – wyposa
ę
pnie ka
ż
enie ( latarka, kari-mata, scyzoryk, mapa, kompas, lornetka)
Zespół III- zdrowa
ż
ywno
ść
( woda mineralna, ciemne pieczywo, sok owocowy, owoce-
jabłka, gruszki)
4.Zabawa przy muzyce „Idziemy na wycieczk
ż
ę

- rytmiczny marsz przy muzyce- Vangelis
„Conquest of paradise”-
5.Szukamy miejsca na biwak
- przypomnienie dzieciom jak nale
w czasie
wycieczek, by doj
ść
do wybranego celu ( zwrócenie uwagi na oznakowanie szlaku)
odnajdywanie zielonego szlaku, dzieci id
ż
y porusza
ć
si
ę
ą
zgodnie z umieszczonymi na podłodze zielonymi
strzałkami, doj
ś
cie do miejsca oznaczonego odpowiednim symbolem.
dy zespół buduje namiot – wykorzystanie
przyniesionych ogrodowych domków – składanie z rurek szkieletu namiotu, rozkładanie i
nakładanie pokrowca z materiału na szkielet tworz
ż
ą
c w ten sposób namiot.
7 . Pi
ę
kno lasu-
przyrodnicze obserwacje- odwoływanie si
ę
do wyobra
ź
ni i fantazji dzieci.
Wszyscy siadaj
ą
w du
ż
ym kole, tworz
ą
z dłoni lornetk
ę
, spogl
ą
daj
ą
przez ni
ą
, wypowiedzi
dzieci po kolei - co zobaczyły.
Zapach lasu-
ć
wiczenia oddechowe wszyscy wstaj
ą
i oddychaj
ą
czystym powietrzem lasu-
(wykorzystanie nawil
acza powietrza – woda zmieszana z olejkiem eterycznym ) –wdech
nosem, wydech ustami.
8. Przygotowanie do ogniska
–przypomnienie dzieciom gdzie mo
ż
ż
na pali
ć
ognisko w lesie –
tylko w miejscu biwakowym wskazanym przez le
ś
nika, jak nale
ż
y zabezpieczy
ć
ś
ciółk
ę
przed ogniem- ka
ż
da grupa w pobli
ż
u namiotu układa z kamieni koło, układanie z
przygotowanych patyków ogniska, zapalenie ognia-(nauczyciel wkłada pomara
ń
czow
ą
bibuł
ę
mi
ę
dzy drewniane patyki), wspólny
ś
piew przy ognisku- dzieci wybieraj
ą
ulubion
ą
piosenk
ę
.
1.
Odgłosy lasu-
-rozpoznawanie odgłosów przyrodniczych- wykorzystanie nagra
ą
ś
piewaj
ą
ń
z kasety
magnetofonowej „Słucham i mówi
ę
” – rozpoznawanie kukułki, dzi
ę
cioła, sowy
- le
ś
ne echo- ch
ę
tne dziecko woła jednego z kolegów po imieniu- grupa na
ś
laduje echo
powtarza coraz ciszej imi
ę
kolegi, regulowanie nat
ęż
enia siły głosu.
10. Dary lasu
-
Analiza słuchowa wyrazów odpowiadaj
miejsca w sali gdzie zgromadzone s
6. Rozbijamy namioty
- podział na 3 zespoły. Ka
, wspólnie j
dy zespół siada przed namiotem i wybiera z przygotowanych na tacy darów lasu te, które
b
ę
dziemy mogli zje
ść
i nam nie zaszkodz
ą
( jagody ( wykorzystałam mro
ż
one) , orzechy
laskowe, grzyby –borowiki ( zrobione z masy solnej). Prezentacja przez zespoły wybranych
do koszyka darów lasu.
11.Zabawa przy piosence „Zbieramy grzyby
”- piosenka ze zbioru- „Piosenki z programu
Mama i ja cz.3 Misiu, Margolcia i Agnieszka” ilustracja ruchowa tre
ż
ś
ci piosenki
I zwr.
Z wielkim koszem
idzie jesie
ń
po lesie.
Dzieci tworz
ą
z wyci
ą
gni
ę
tych
przed sob
ą
r
ą
k koło – imituj
ą
ce
Co w tym koszu pani
jesie
kosz, chodz
ą
w rytm muzyki po
ń
nam niesie?
sali.
Ref.
Kurki , rydze i ma
ś
laki,
Dzieci chodz
ą
po sali , schylaj
ą
si
ę
borowiki i kozaki,
pozbieramy dzi
co chwil
ę
na
ś
laduj
ą
c zbieranie
ś
.
grzybów.
II zwr.
Muchomora
ominiemy z daleka.
Niech muchomor,
na złe muchy tu czeka
Ka
ż
de dziecko zatrzymuje si
ę
, obchodzi wokoło
znalezionego muchomora.
Ka
ż
de dziecko grozi palcem prawej i lewej r
ę
ki
znalezionym muchomorom
Ref.
Kurki , rydze....
Podobnie jak w czasie pierwszego refrenu
III zwr.
ółtych
kurek pod sosn
ż
Dzieci staj
ą
w rozkroku przechylaj
ą
si
ę
raz w
ą
prawo raz w lewo, jednocze
ś
nie rozgl
ą
daj
ą
si
ę

robi
ą
c z r
ę
ki daszek nad oczami.
Nad potokiem ,
smaczne rydze nam rosn
ą
.
Głaszcz
ą
si
ę
po brzuchach
Ref.
Kurki , rydze....
Podobnie jak w czasie pierwszego refrenu
12. Przygotowanie do powrotu
- segregowanie
mieci-
Ka
ż
da grupa ma za zadanie posegregowa
ć
ś
mieci-w koszach- odło
ż
y
ć
te, które
mo
ś
ż
emy zakopa
ć
w ziemi( odpadki organiczne) oraz zapakowa
ć
do worka te, które
bezwzgl
ę
dnie musimy zabra
ć
- puszki, butelki, papiery.
13. Ewaluacja zaj
ęć
- dzieci otrzymuj
ą
bu
ź
ki z jednej strony u
ś
miechni
ę
te z drugiej strony
smutne, ka
ż
dy przypina magnesem do tablicy bu
ź
k
ę
w zale
ż
no
ś
ci od swojego nastroju.
14.Po
ż
egnanie,
zawi
ą
zanie kr
ę
gu, „Iskierka na po
ż
egnanie”.
Ka
Poszukamy
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • mexxo.keep.pl