Jezyk angielski -ARKUSZ PYTAN, Szkoła, Matura, Próbna matura 2012-13 (listopad)
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Miejsce na identyikację szkoły
ARKUSZ PRÓBNEJ MATURY
Z OPERONEM
JĘZYK ANGIELSKI
LISTOPAD
2012
POZIOM PODSTAWOWY
Czas pracy: 120 minut
Instrukcja dla zdającego
1.Sprawdź,czyarkuszegzaminacyjnyzawiera11stron(zadania1.–8.).
Ewentualnybrakzgłośprzewodniczącemuzespołunadzorującego
egzamin.
2.Częśćpierwszaarkusza,sprawdzającarozumieniezesłuchu,będzie
trwałaokoło20minut.Materiałdoodsłuchanianagranyjest
napłycieCD.
3.Piszczytelnie.Używajdługopisu/pióratylkozczarnymtuszem/
atramentem.
4.Nieużywajkorektora,abłędnezapisywyraźnieprzekreśl.
5.Pamiętaj,żezapisywbrudnopisieniepodlegająocenie.
6.NakarcieodpowiedziwpiszswojądatęurodzeniaiPESEL.
7.Zaznaczającodpowiedziwczęścikartyprzeznaczonejdlazdającego,
zamaluj poladotegoprzeznaczone.Błędnezaznaczenieotocz
kółkiem izaznaczwłaściwe.
8.Wzadaniach1.–6.ocenianebędątylkoodpowiedzizaznaczonena
karcie.
Za rozwiązanie
wszystkich zadań
można otrzymać
łącznie
50 punktów
.
Życzymy powodzenia!
Wpisuje zdający przed rozpoczęciem pracy
KOD
ZDAJĄCEGO
PESEL ZDAJĄCEGO
Arkusz opracowany przez Wydawnictwo Pedagogiczne OPERON.
Kopiowanie w całości lub we fragmentach bez zgody wydawcy zabronione. Wydawca zezwala na kopiowanie zadań przez dyrektorów
szkół biorących udział w programie Próbna Matura z OPERONEM.
Język angielski. Poziom podstawowy
Próbna Matura z OPERONEM i „Gazetą Wyborczą”
Poziom podstawowy Język angielski
ROZUMIENIE ZE SŁUCHU
Zadanie 1. (
5 pkt
)
Usłyszysz dwukrotnie pięć wypowiedzi na temat sposobów uczenia się języka angielskiego. Do każdej
wypowiedzi (1.1.–1.5.) dopasuj właściwe zdanie (A–F), wpisując odpowiednią literę do tabeli.
Uwaga: jedno zdanie zostało podane dodatkowo i nie pasuje do żadnej wypowiedzi.
Za każde poprawne rozwiązanie otrzymasz 1 punkt.
A.
ThepersonsuggestsdatinganEnglishspeaker.
B.
ThepersonsuggestsgoingtoanEnglishspeakingcountry.
C.
Thepersontalksaboutlearningwords.
D.
Thepersonsaysgrammarisnotsoimportant.
E.
ThepersonrecommendslearningEnglishwheneveryoucan.
F.
Thepersonlikeschattingonline.
1.1.
1.2.
1.3.
1.4.
1.5.
PRZENIEŚ ROZWIĄZANIA NA KARTĘ ODPOWIEDZI!
Zadanie 2. (
5 pkt
)
Usłyszysz dwukrotnie wypowiedź na temat pracy w domu mody. Zaznacz w tabeli znakiem X, które
zdania (2.1.–2.5.) są zgodne z treścią nagrania (T – true), a które nie (F – false).
Za każdą poprawną odpowiedź otrzymasz 1 punkt.
T
F
2.1.
Peopleheremustwearelegantclothestowork.
2.2.
Themeninthiscompanyaremoreextravagantthanwomen.
2.3.
Onemandyeshishairtomatchhistie.
2.4.
Ahugenumberofmodelssmokecigarettes.
2.5.
Everybodyissupposedtobeatworkaroundeighta.m.
PRZENIEŚ ROZWIĄZANIA NA KARTĘ ODPOWIEDZI!
2
Język angielski. Poziom podstawowy
Próbna Matura z OPERONEM i „Gazetą Wyborczą”
Zadanie 3. (
5 pkt
)
Usłyszysz dwukrotnie wiadomości radiowe. Z podanych odpowiedzi wybierz właściwą, zgodną z treścią
nagrania. Zakreśl literę A, B lub C.
Za każde poprawne rozwiązanie otrzymasz 1 punkt.
3.1. The investigators
A.
havediscoveredthatoneofthelightbulbswasburntout.
B.
arestillinvestigatingthecase.
C.
saidthatrevealingthetruthwillbeveryhard.
3.2. People who sleep for six hours a day
A.
areusuallymorealertandsmarter.
B.
aremuchmorelazy.
C.
arehappierandusuallyhaveabetterlife.
3.3. An ice rink
A.
istobeopeninthefollowingweek.
B.
issupposedtostartforthewinterfestival.
C.
willbefreeforallchildren.
3.4. Thousands of people have been left disappointed as
A.
theyhaven’twontheplanetickettoBahamas.
B.
theycouldn’tgetanyjuice.
C.
thecompany„JuicyO”hascheatedatthecompetition.
3.5. The upcoming golf championships are expected to be
A.
ahugefailure.
B.
thebiggestofthiskindsofar.
C.
asuccessfulsportsevent.
PRZENIEŚ ROZWIĄZANIA NA KARTĘ ODPOWIEDZI!
3
Język angielski. Poziom podstawowy
Próbna Matura z OPERONEM i „Gazetą Wyborczą”
ROZUMIENIE PISANEGO TEKSTU
Zadanie 4. (
5 pkt
)
Przeczytaj tekst. Do każdego fragmentu tekstu (4.1.–4.5.) dopasuj właściwy tytuł (A–F), wpisując od-
powiednie litery do tabeli.
Uwaga: jeden tytuł został podany dodatkowo i nie pasuje do żadnego fragmentu.
Za każde poprawne rozwiązanie otrzymasz 1 punkt.
HEALTH AND FITNESS
4.1.
Itisacrucialcomponentofexercise.Itshouldnotbeperformedbeforeawarm-up.Manypeoplemay
believethatitwillincreasearangeofmovementwhileexercising.
4.2.
Somewomenmayavoidit.Theyareafraidofhavinglargemuscles.Inreality,womensimplydonot
producetheamountoftestosteronethatisneededformusclestobecomebigger.Itisnotpossiblefor
womentogetlargeamountsofmusclethroughnaturalmethods.
4.3.
Itisnotnecessarytodrinkeightglasseseveryday.Mostpeopleconsumeplentyoffluidsandrecent
researchhasshownthatmanyfoodsourcesandbeveragessuchasjuice,coffeeandsodacanalsohelp
peoplemeettheirhydrationneeds.Peopleshoulddrinkitonlywhentheyfeelthirsty,liveinahotor
humidclimate,orafterphysicalexercises.
4.4.
Itisnormaltoexperiencediscomfortonedayafterexercising.Individualsshouldneverfeelitwhile
theyareexercising.Ifsomethingmakesyoufeeluncomfortableduringexercise,itmeansyouhavean
injury.Thiscanbecausedbyexercisinginawrongway.
4.5.
Whenyouexercise,bloodflowsinyourbody.Thetubesthatcarriesbloodfromyourhearttothe
restofyourbodybecomewider.Itispossibleforlacticacidtocausepaininmuscles.Whilesittingin
warmwatermaybecomfortableandrelaxing,chilledwaterisactuallymoresuitableforanyonewho
experiencesmusclepain.
adapted from www.ezinearticles.com
A.
Haveabath
B.
Stretchingbeforeexercising
C.
Painduringexercise
D.
Watereachday
E.
Strengthtraining
F.
Fitnessinthemorning
4.1.
4.2.
4.3.
4.4.
4.5.
PRZENIEŚ ROZWIĄZANIA NA KARTĘ ODPOWIEDZI!
4
Język angielski. Poziom podstawowy
Próbna Matura z OPERONEM i „Gazetą Wyborczą”
Zadanie 5. (
7 pkt
)
Przeczytaj tekst. Z podanych odpowiedzi wybierz właściwą, zgodną z treścią tekstu. Zakreśl literę A,
B lub C.
Za każde poprawne rozwiązanie otrzymasz 1 punkt.
Lookdownfromthecomputerscreenontothekeyboardandthink.Q-W-E-R-T-Y.Howdidthis
patternoflettersbecomepartofourlanguage?Itseemssorandom,notalphabeticandratherillogical.
Yetitisalsohardwiredintotensofmillionsofbrainsandhundredsofmillionsoffingersaroundthe
world.Itisprettymuchunchangedsinceitwasstandardizedinthe1870s.
SohowdidweendupwithQwerty?IntheUSAafterthecivilwareraitbecameverypopularto
standardizeeverything.Thenewworldwastobeamechanicalone.A.22bullethadtofitany.22gun
orrifleintheworld.Atypisthadtobeabletowriteonanytypewriter.Therewashotcompetitionto
createasingletypewriterstandard.
TheinventoroftheQwertykeyboardwasChristopherSholes,aMilwaukeeportofficial,Wisconsin
senator,newspapereditorandamanwhotriedtoinventnot‘a’typewritingmachine,but‘the’typewriting
machine.
Thechallengewasmechanical;toinventasystemwhichconnectedeasyusewiththecomplicated
technologyofink,metalkeysandsprings.
Hisfirstattemptwasalphabetical,butthetypebarshiteachotherduetothekeyorder.SoSholes
changedtheminawaytomakethemachinework.Frequencyandcombinationsoflettershadtobe
consideredtopreventkeyshittingeachother.
Thetypewriterwarswerepoweredbytypingcompetitions,wheretypistswouldbattleitouttoachieve
thehighestwordcounts.
Notsurprisingly,typewouldhiteachotherandstick.SoSholes,itissaid,reorganizedtheletterson
hismachineinordertokeepspeedsdown.
In1873,QwertywasadoptedbyRemington,famousforitsarmsandsewingmachinesaswellas
itstypewriters,anditbecameadoptedasthebasisnotonlyforEnglishbutthemajorityofEuropean
languagesaswell.
Intheearly1930s,timeandmotionexpertAugustDvorakmadeQwertylessimportantbyproducing
someempiricalevidenceprovingthatit’snotthebestsystem.
Asanalternative,heproducedanergonomicallydesignedkeyboardwhichcouldhavemeanttheend
ofQwerty.Dvorakusersreportedfaster,moreaccuratetypingandfewerkeyshittingeachother.Butit
wastoolate.JustasACbeatDC,theaudiocassettebeat8-trackandVHSbeatBetamax,Qwertywon
theformatwar.
Typewriterswiththefamiliarlayoutwerealreadyusedinofficesaroundtheworld.WithQwerty
camestandardizationandcompatibility.And,althoughtheremaybemoreefficientkeyboards,these
offeronlyverysmallimprovements.
Ifusersaretrulylookingforspeedandaccuracy,theycouldconsiderstenotypesusedbystenographers
incourtrooms.Thesemachineshave22keysandarecapableoftypingatthespeedofspeech,around
180wordsperminute,orthreewordseverysecond.
adapted from www.bbc.co.uk
5.1. The letters on a Qwerty keyboard
A.
aredifficulttoremember.
B.
seemtobeillogicallyordered.
C.
havebeenchangedmanytimessince1870.
5.2. The USA
A.
wantedtocreateasystemofstandardsforalmosteverything.
B.
triedtousedifferentstandardsforgunsandtypewriters.
C.
hadaneedforstandardizationbeforethecivilwar.
5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]