Jezyk polski program, Kurs pedagogiczny, Dydaktyka

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Maria Puischel
JZYK POLSKI
PROGRAM NACANIA DLA GIMNAJM
G d y n i a 2 0 0 9
Projekt okadki: Artur Tarasiewicz
Redaktor prowadzcy: Izabela Mrwczyska
Redakcja jzykowa: Aleksandra Bednarska, Marzena Miloch
Redakcja graficzna i skad: Jakub Szkudlarski
Korekta: Anna Wierzchowska
Program nauczania do nowej podstawy programowej (Rozporzdzenie Ministra Edu-
kacji Narodowej z dn. 23.12.2008 r.) skonsultowany i pozytywnie zaopiniowany przez:
Beata Chmura doradca metodyczny
mgr Marek Sadowski rzeczoznawca MEN opinia dydaktyczna
Copyright by Wydawnictwo Pedagogiczne OPERON Sp. z o.o. & Maria Puischel
Gdynia 2009
Wszelkie prawa zastrzeone. Kopiowanie w caoci lub we fragmentach bez zgody wydawcy
zabronione.
Wydawca:
Wydawnictwo Pedagogiczne OPERON Sp. z o.o.
81-212 Gdynia, ul. Hutnicza 3
tel. centrali 058 679 00 00
e-mail: info@operon.pl
ISBN 978-83-7461-404-7
 3
Spis treci
I. Wstp
4
II. Cele edukacyjne
6
III. Treci ksztacenia i osiàgnicia ucznia
7
Klasa 1
7
Klasa 2
14
Klasa 3
20
IV. Terminy i pojcia, rda informacji
26
V. Osiàgnicia absolwenta gimnazjum
28
VI. Procedury osiàgania celw
29
VII. Metody oceniania osiàgniç ucznia
32
VIII. Uwagi o realizacji programu
35
4
I.
Wstp
Niniejszy program nauczania jzyka polskiego przeznaczony jest dla uczniw klas IIII
gimnazjum.
Uwzgldnia najnowsze rozporzdzenia MEN w sprawie:
podstawy programowej ksztacenia oglnego Rozporzdzenie Ministra
EdukacjiNarodowejzdnia23grudnia2008rokuwsprawiepodstawyprogra-
mowejwychowaniaprzedszkolnegoorazksztaceniaoglnegowposzczegl-
nychtypachszk(Dz. U. z 2009 r. Nr 4, poz. 17),
tworzenia i realizacji programw szkolnych i podrcznikw,
planw nauczania,
oceniania.
W programie zaleca si nauczanie jzyka polskiego zgodnie z zaoeniami zapisany-
mi w podstawie programowej i rozporzdzeniu o tworzeniu programw, z pooeniem
nacisku na integracj treci nauczania jzyka polskiego z treciami programowymi hi-
storii, sztuki i treciami cieek edukacyjnych.
W programie autorka zakada caociowy rozwj ucznia poprzez wykorzystanie
w procesie uczenia wyobraêni, emocji, zmysw, ruchu i intelektu, ksztacenie spraw-
noci jzykowej, nabywanie umiejtnoci polonistycznych i ponadprzedmiotowych. -
czenie treci polonistycznych literackich, kulturowych, jzykowych z treciami progra-
mowymi innych przedmiotw humanistycznych daje uczniom moliwo penego
uczestnictwa w kulturze i yciu spoecznym oraz uczy dostrzegania niezbdnych w y-
ciu wartoci, jak dobro, pikno, prawda, szacunek, tolerancja.
Istot tego programu jest wprowadzenie uczniw w wiat kultury poprzez rzetelne
przygotowanie do czytania ze zrozumieniem, mwienia, pisania i suchania.
Treci programowe zapisane w podstawie programowej ksztacenia oglnego
i rozszerzone przez autork programu podporzdkowane s ksztaceniu umiejtnoci
polonistycznych, komunikacyjnych, niezbdnych we wspczesnym wiecie, przyblia-
j wiat wartoci, pokazuj wane przykady wiatowej, europejskiej i polskiej literatury
w caoci i we fragmentach, ksztac patriotyczne i obywatelskie postawy.
Program ma ukad spiralny w zakresie wiczenia stylu wypowiedzi, czytania ze zro-
zumieniem, ksztacenia jzyka, redagowania duszych form wypowiedzi, uwzgldnia
potrzeby i zainteresowania uczniw na tym etapie ksztacenia.
Program, zgodnie z ramowym planem nauczania, przewiduje w trzyletnim cyklu
ksztacenia 14 godzin jzyka polskiego i dodatkowo 2 godziny z godzin do dyspozycji
dyrektora szkoy.
 I. Wstp
5
W programie kadzie si nacisk na realizacj celw wychowawczych. Nauczyciel, re-
alizujc program jzyka polskiego, ma na uwadze wychowanie modego Polaka, czo-
wieka tolerancyjnego, mwicego pikn polszczyzn, szanujcego drugiego czowieka,
rodowisko i nauk.
Autorka programu przewiduje pewn swobod w wykorzystaniu treci nauczania,
pod warunkiem, e treci i osignicia zapisane w podstawie programowej ksztacenia
oglnego zostan zrealizowane w caoci. Dziki realizacji programu uczniowie bd
wyposaeni w niezbdn polonistyczn wiedz i podstawowe umiejtnoci wane
w dalszej edukacji i w yciu, jak skuteczne porozumiewanie si, twrcze rozwizywanie
problemw, mylenie, negocjowanie, wykorzystanie wiedzy w praktyce, korzystanie
z rnych êrde informacji, samoksztacenie. Absolwent gimnazjum powinien by zmo-
tywowany do krytycznego czytania tekstw literackich i innych tekstw kultury, powi-
nien poprawnie mwi i pisa pikn polszczyzn oraz szanowa wytwory polskiej kul-
tury i ojczysty jzyk.
Program przewidziany jest dla klas IIII gimnazjum. Zawiera cele oglne, cele
szczegowe (uwidocznione w osigniciach), treci, osignicia na poziomie wiedzy,
umiejtnoci i postaw w zakresie czytania, mwienia, suchania, pisania, nauki o j-
zyku, lektury, a take procedury osigania celw, metody oceniania osigni
uczniw i uwagi o programie.
W programie podana jest lektura obowizkowa i inne wybrane teksty literackie, nie-
zbdne w dalszym ksztaceniu.
  [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • mexxo.keep.pl