Jawność fin publ w polsce, Finanse w gospodarowaniu

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową
80-227 Gdańsk, ul. Do Studzienki 63
tel. 341-15-35, 341-39-77, fax 341-06-12
Wojciech Misiąg, Adam Niedzielski
Jawność i przejrzystość finansów publicznych
w Polsce w świetle standardów
Międzynarodowego Funduszu Walutowego
Nr 29/2001
Raport finansowany ze środków Fundacji Marshalla
(German Marshall Fund)
Za treść i dystrybucję każdego numeru Zeszytów IBnGR odpowiedzialni
są autorzy, a nie Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową.
Wszelkie komentarze, polemiki i sugestie prosimy kierować
bezpośrednio do autorów
JAWNOŚĆ I PRZEJRZYSTOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO W POLSCE
Wojciech Misiąg, Adam Niedzielski
Jawność i przejrzystość finansów publicznych w Polsce
Warszawa 2001
Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową
Ul. Do Studzienki 63
80–227 Gdańsk
Raport finansowany ze środków Fundacji Marshalla
(German Marshall Fund)
SPIS TREŚCI
Spis treści
3
JAWNOŚĆ I PRZEJRZYSTOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO W POLSCE
Wstęp
Celem poniższego opracowania jest diagnoza stanu jawności i przejrzystości finansów
publicznych w Polsce. Przez
jawność
finansów publicznych rozumiemy swobodny
dostęp obywatela do informacji o działalności państwa w wymiarze finansowym.
Pojęcie
przejrzystości
finansów publicznych oznacza sytuację, w której:
1) reguły gospodarowania środkami publicznymi są jasno sprecyzowane,
2) system gromadzenia, przetwarzania i udostępniania danych o stanie finansów
publicznych pozwala na uzyskanie pełnego, rzetelnego i zrozumiałego obrazu
sytuacji finansowej państwa i poszczególnych segmentów sektora publicznego oraz
wpływu funkcjonowania sektora publicznego na cała gospodarkę
Konieczność podania własnych definicji tych dwóch pojęć wynika z faktu, iż do tej
pory nie doczekały się one definicji w polskim systemie prawnym – mimo, że
odniesienia do nich możemy znaleźć zarówno w Konstytucji jak i ustawie o finansach
publicznych.
Z podanych powyżej definicji wynika, że kluczową kwestią jest zapewnienie
przej-
rzystości sektora publicznego. Gdy brak przejrzystości finansów publicznych,
domaganie się jawności jest w zasadzie bezprzedmiotowe.
Aby w lepszy sposób zrozumieć obecny kształt finansów publicznych w Polsce, w
rozdziale 1 pokusiliśmy się o przedstawienie zarysu historii transformacji gospodarki
polskiej. Odbywająca się w tym czasie ewolucja systemu gospodarczego była
podstawowym czynnikiem warunkującym teraźniejsze rozwiązania funkcjonujące w
finansach publicznych. Ta historyczna perspektywa umożliwia również dynamiczne
spojrzenie na zagadnienie przejrzystości i jawności finansów publicznych w Polsce.
W rozdziale 2 niniejszego opracowania omawiamy podstawę wykorzystaną do oceny
stanu jawności i przejrzystości finansów publicznych w Polsce. Stał się nią standard
jawności i przejrzystości opracowany przez Międzynarodowy Fundusz Walutowy.
Oprócz niego w naszych pracach wykorzystaliśmy również standardy jawności i
przejrzystości opracowane bądź to na potrzeby instytucji badawczych (Center on
Budget and Policy Priorities z siedzibą w Waszyngtonie), bądź też zawarte w aktach
prawnych przyjętych przez niektóre państwa (Wielka Brytania, Nowa Zelandia,
Australia).
5
  [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • mexxo.keep.pl