Jednoczenie się - Lekcje żywiołów dla osób medytujących, TABLET Formats, TXT
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Jednoczenie si� - Lekcje �ywio��w dla os�b medytuj�cych(Dzia� Rozw�j Duchowy)Jednoczenie si� - Lekcje �ywio��w dla os�b medytuj�cychKiedy kierujemy na co� uwag�, istnieje w tym procesie pewien potencja� uwewn�trzniania. W pewnym sensie dos�ownie stajemy si� tym, na czym si� koncentrujemy, jednoczymy si� z obiektem naszej koncentracji. Ale zazwyczaj wiemy, czym jeste�my. Mamy nawyk bycia sob�, wi�c szybko wracamy do stanu oddzielonego obserwatora. W normalnym stanie naszego funkcjonowania dzieje si� to na tyle szybko, �e wr�cz niezauwa�alnie. Czasami tylko, kiedy z tym procesem powi�zane jest wzbudzenie jakich� silnych wyobra�e�, emocji - odczuwamy jego skutki po fakcie. Prosty przyk�ad: sytuacja, kiedy jeste�my �wiadkiem ulicznej awantury. Je�li skoncentrujemy si� na kim� zaanga�owanym - zdarza si� nam zdenerwowa� "bez powodu". Tymczasem, patrz�c z perspektywy umiej�tno�ci jednoczenia si�, weszli�my w posta� danej osoby, a jej-"nasze" odczucia wywo�a�y reakcje w naszym w�asnym ciele.Zauwa�y�e� pewnie, �e napisa�em o jednoczeniu si� jako o umiej�tno�ci. Tak, ten proces mo�na przekszta�ci� w umiej�tno�� pozwalaj�c� na uczenie si� r�nych sposob�w postrzegania, do�wiadczania i wp�ywania dzi�ki temu na siebie, a wed�ug niekt�rych r�wnie� na otoczenie.Ale aby ten proces sta� si� �wiadomym, trzeba go do�wiadczy�. Mo�emy to zrobi� wprost: je�li potrafimy zachowa� wystarczaj�co du�o uwagi skierowanej na chwil� obecn� oraz na nasz w�asny umys�. �wiczenia �wiadomo�ci sensorycznej i medytacji wyciszenia lub wgl�du s� tu jak najbardziej pomocne.Kolejny spos�b to wzmocnienie tego procesu, tak aby sta� si� bardziej widoczny. Tu jest kilka dr�g. Mo�na zminimalizowa� oddzia�ywanie nawyku "bycia sob�". Wbrew pozorom jest to "proste", wystarczy bardzo dok�adnie zrelaksowa� cia�o i skierowa� uwag� na wewn�trzne wra�enia, by odwr�ci� j� od pracy zmys��w. To, co jest podstaw� tego, co okre�lamy "sob�", opiera si� na pracy zmys��w oraz na napi�ciach w ciele. Dlaczego jest to proste? Bo robimy to przynajmniej raz dziennie, kiedy zasypiamy - dekonstruuj�c w ten spos�b nasze "dzienne ja" i wywo�uj�c "ja sn�w". Podsumowuj�c t� metod�: robi si� to na pograniczu jawy i snu.Drugi spos�b to prze�amanie tego nawyku poprzez d�ugotrwa�� koncentracj�. Je�li potrafisz wystarczaj�co d�ugo w zrelaksowany spos�b utrzymywa� uwag� na czym�, do�wiadczysz w rezultacie "stanu jedno�ci" z przedmiotem, na kt�rym si� koncentrujesz.Trzeci spos�b to aktywne u�ycie wyobra�ni i cia�a w celu wywo�ania odczu� "jak gdyby". Czyli wyobra�anie sobie wewn�trznego stanu danego obiektu i ws�uchiwanie si� w odd�wi�k, jaki te wyobra�enia w nas budz�. To metoda ��cz�ca dwie poprzednie, a ponadto zmieniaj�ca nawyki, przekonania odno�nie tego, co i jak mo�emy do�wiadcza�. Kiedy budujesz wyobra�enia i wspierasz je postaw� cia�a lub po prostu pozwalasz, by cia�o reagowa�o i ws�uchujesz si� w te reakcje, sztucznie wywo�ujesz i wzmacniasz naturalny proces. "Realne" do�wiadczenia przyjd� z czasem. Uwaga praktyczna: pozw�l raczej wy�ania� si� temu, wzmacnia� to, co ju� istnieje na skraju �wiadomo�ci, ni� na si�� zmienia� swoje odczucia. Nie pr�buj zmieni� sposobu postrzegania tego, co siedzi w g�owie - wtedy b�dziesz si� napina� i "broni�" przed tym, co si� pojawia. Raczej skup si� na obiekcie i pozw�l, by poprowadzi�y ci� odczucia z brzucha. Pozw�l, by to nowe wra�enie jedno�ci wy�oni�o si� samo z mglistego odczucia tego obiektu, z kt�rym pracujesz.No dobrze, przyjrzyjmy si� temu, co �wiat ma nam do zaoferowania. Ale skoncentrujmy si� na "ruchach �wiadomo�ci", a nie na tym, co dzi�ki nim si� przejawia. Zmiennych w tym procesie jest wiele, wi�c skoncentruj� si� na rzeczach bardzo podstawowych (cho�, niestety, ci�ko zauwa�alnych) i w odniesieniu do pojedynczych, konkretnych przedmiot�w, do materialnych reprezentacji �ywio��w, a w mniejszym stopniu na archetypowych tre�ciach z nimi zwi�zanych. Zaczynajmy:Ogie� - Ogie� naturalnie przyci�ga uwag� i na pocz�tek jest jednym z najlepszych obiekt�w, bo uczy sztuki transformacji. Jako przedmiot koncentracji obieramy sobie �wieczk� lub ognisko i usi�ujemy wyobrazi� sobie bycie p�omieniem. W jedno�ci z ogniem do�wiadczamy wewn�trznego ruchu w naszej �wiadomo�ci, dostosowywania si� jej do tego, co jest i wykorzystywania tego do utrzymywania przytomno�ci oraz odkrywania wewn�trznej �wietlisto�ci umys�u. To nie metaforyczny opis. Przygl�daj si�, JAK do�wiadczasz tej jedno�ci, co si� dzieje ze �wiadomo�ci�, a nie jakie reakcje to wywo�uje w ciele.Drzewo - Dzi�ki drzewu mo�esz do�wiadczy� przestrzenno�ci "�wiadomo�ci", po��czenia z przestrzeni�, tego, jak wewn�trzny i zewn�trzny "przep�yw" wi��� si� ze sob�, do�wiadczysz uczucia "mi�o�ci" i g��bokiego bycia cz�ci� wi�kszej ca�o�ci. T� lekcj� najlepiej opisa� jako lekcj� mi�o�ci.Wiatr/Przestrze� - Wybierz sobie fragment otwartej przestrzeni i postaraj wczu� si� w ruch powietrza, zjednoczy� si� z wiatrem w tej przestrzeni. W �wiadomo�ci budzi to do�wiadczenia, rozprzestrzeniania si� ekspansji oraz uczy przenikania przez niekt�re wra�enia lub ich "popychania".Jest to lekcja wolno�ci.Kamie�/Kryszta� - Lekcja pami�ci, lekcja wizji. Mo�esz do�wiadczy�, jak wspomnienia przenikaj� si� wzajemnie oraz tego, jak s� zbudowane, to jest jednocze�nie lekcja wizji i do�wiadczania - mo�esz do�wiadczy� tego, �e zar�wno wspomnienia, jak i wizje czy nawet chwila obecna tworz� w naszej �wiadomo�ci ca�o�ciowe cz�ci, "pere�ki" przenikaj�ce si� wzajemnie i ograniczone tylko polem naszej uwagi. Je�li b�dziesz bardzo przytomny - zauwa�ysz te� proces, dzi�ki kt�remu wok� wra�e� i nawyk�w "krystalizuj�" si� r�ne stany �wiadomo�ci, r�ne podosobowo�ci.Woda - Szklanka wody wystarczy :P Dzi�ki jednoczeniu si� z wod� mo�esz zauwa�y�, jak nasza �wiadomo�� reaguje na wra�enia oraz jak pozwala im zanika�, rozpuszcza� si�. Zauwa�, jak to, czego do�wiadczasz, rozchodzi si� w tobie. Jednoczenie si� z wod� to lekcja rozlu�nienia i... seksualno�ci.Zwierz�ta - To lekcja obecno�ci i aktywno�ci. Mo�esz zauwa�y�, jak wewn�trzne impulsy przek�adaj� si� na zewn�trzne dzia�ania. W jaki spos�b "porywaj�" cia�o, energi� za sob�.Ludzie - To lekcja stan�w �wiadomo�ci oraz archetypowych r�l. Jednocz�c si� z r�nymi lud�mi b�d�cymi w r�nych sytuacjach, zauwa�ysz, jak wiele poziom�w �wiadomo�ci funkcjonuje w nas jednocze�nie oraz jak si� mi�dzy nimi prze��czamy. Zauwa�ysz, �e nasze dzia�ania nie s� ani tak spontaniczne i indywidualne, ani tak przemy�lane, jak to si� zazwyczaj wydaje, a raczej wy�aniaj� si� synchronicznie wewn�trz i na zewn�trz nas z czego�, co mo�na nazwa� polem �wiadomo�ci.Mi�ej zabawy i mi�ej nauki.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]