Jedziemy na wycieczkę, Kultura bezpieczeństwa
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
BEZPIECZNA DROGA DO DOMU I DO SZKOŁY
SCENARIUSZ ZAJĘĆ ZINTEGROWANYCH
Dzieñ aktywnoœci „Kultura bezpieczeñstwa”
Ośrodek tematyczny:
Sposób na zdrowe i bezpieczne ferie
Temat dnia: „Jedziemy na wycieczkę”
Cele ogólne:
•
zapoznanie z zasadami
bezpiecznego i kulturalnego
zachowania siê podczas podró¿y w ró¿nych œrodkach
transportu,
•
rozwijanie logicznego myœlenia, prowadz¹cego do umiejêtnoœci przewidywania,
•
kszta³towanie umiejêtnoœci w³aœciwego zachowania w
sytuacjach niebezpiecznych
i ich przewidywania.
Cele szczegółowe:
Uczeñ:
•
wie, dlaczego organizuje siê wycieczki krajoznawcze,
•
potrafi w³aœciwie zachowaæ siê w œrodkach komunikacji miejskiej,
•
stosuje zasady bezpiecznego podró¿owania autobusem, autokarem,
•
zna zasady zachowania bezpieczeñstwa na stacji kolejowej, przystanku autobusowym, w metrze, podczas jazdy
kolej¹ linow¹,
•
potrafi okreœliæ, na czym polega praca kierowcy,
•
wie, jak zachowaæ siê w górach, w lesie, przy zbiornikach wodnych,
•
potrafi wyci¹gaæ wnioski z w³asnych obserwacji.
Metody nauczania:
•
s³owna – rozmowa kierowana,
•
pogadanka,
•
æwiczeniowo-zadaniowa.
Formy pracy:
•
zbiorowa jednolita,
•
indywidualna.
Pomoce dydaktyczne:
•
karty pracy nr 1 - 5,
•
plansze przedstawiaj¹ce obraz sytuacji na dworcu kolejowym, przystanku autobusowym oraz inne sytuacje
stwarzaj¹ce
zagro¿enia i niebezpieczeñstwa
dla podró¿uj¹cego dziecka.
Zapis w dzienniku:
Wybieramy siê na wycieczkê. Wypowiedzi uczniów na temat w³aœciwego i
bezpiecznego
zachowania siê na wycieczce
szkolnej. Ró¿ne sposoby podró¿owania. Przedstawienie plam¹ barwn¹ tematu „Jestem z koleg¹ z klasy na wycieczce”.
Przestrogi dobrego turysty.
46
MODUŁ I
Cele
Zadania
Czynnoœci
Pomoce
operacyjne
dla uczniów
uczniów
dydaktyczne
Rozwija logiczne myœlenie.
Umie wzbogacaæ wypowiedŸ o nowe
s³owa i wyra¿enia
Wyjaœnienie znaczenia powiedzenia
„Ch³on¹æ œwiat wszystkimi zmys³ami”
.
Gromadzenie czasowników zwi¹zanych
z tematem (zapis na tablicy):
obserwowaæ, ogl¹daæ, podziwiaæ,
zwiedzaæ, s³uchaæ, odwiedzaæ,
poznawaæ, uczyæ siê
Uczniowie swobodnie wypowiadaj¹ siê
na temat znaczenia tego powiedzenia;
podaj¹ propozycje wyra¿eñ i zapisuj¹ je
na tablicy.
tablica kreda
Zna œrodki lokomocji i zasady
bezpiecznego podró¿owania
Odpowiedzi na pytanie nauczyciela.
„Dok¹d mo¿emy podró¿owaæ, czym
i dlaczego podró¿ujemy?”
Jak nale¿y
zachowywaæ siê w ró¿nych œrodkach
lokomocji? Bezpieczna podró¿;
Jaka powinna byæ; Jak powinien
zachowywaæ siê uczeñ, aby dbaæ
o bezpieczeñstwo w³asne i innych!
Jasno i w prosty sposób wypowiadaj¹
siê na temat obrazków. £¹cz¹ w³asne
prze¿ycia i doœwiadczenia z sytuacjami
przedstawionymi na ilustracjach.
Do poszczególnych obrazów
przyporz¹dkowuj¹ miejsca: przystanek
autobusowy, tramwajowy, stacja
kolejowa, lotnisko. Wypowiadaj¹ siê
na temat zachowania podczas jazdy,
a tak¿e w czasie oczekiwania na
pojazd.
Karta pracy nr 1
rozsypanka
obrazkowa, plansze:
sytuacje
przedstawiaj¹ce
zagro¿enia
towarzysz¹ce
podró¿om
Wie, dlaczego jeŸdzi siê na wycieczki
i jak siê spêdza czas.
Rozwi¹zywanie hase³ krzy¿ówki jako
wprowadzenie do tematu zajêæ.
Redagowanie zdañ o tym, po co jeŸdzi
siê na wycieczki i jak nale¿y
wykorzystaæ czas pobytu na wycieczce.
G³oœno odczytuj¹ has³a; rozwi¹zania
wpisuj¹ w diagram krzy¿ówki,
a nastêpnie uzupe³niaj¹ zdanie.
Z pomoc¹ wyrazów pomocniczych
redaguj¹ zdania.
Karta pracy nr 2
Potrafi namalowaæ obraz na konkretny
temat.
Przedstawienie plam¹ barwn¹ tematu
„Jestem z kolegami z klasy
na wycieczce”.
Maluj¹ farbami (dowoln¹ technik¹)
obraz na podstawie ostatniej wycieczki
klasowej lub w³asnego doœwiadczenia.
Du¿e arkusze
rysunkowe, farby,
pêdzle.
Umie wyci¹gaæ poprawne wnioski
z przeczytanego tekstu.
G³oœne czytanie tekstu „Na leœnej
polanie”. Udzielenie odpowiedzi
na pytanie „Dlaczego dzieci zas³u¿y³y
na podarunek od wiewiórki?”.
Czytaj¹ tekst, wyszukuj¹
w opowiadaniu zdania mówi¹ce o tym,
co dzieci us³ysza³y i zobaczy³y w lesie.
Odpowiadaj¹ na pytanie nauczyciela.
Karta pracy nr 3 –
tekst „Na leœnej
polanie”.
Æwiczy orientacjê, umie szybko
reagowaæ na sygna³.
Zabawa „
Tropienie niedŸwiedzia”
Dzieci – tropiciele pod¹¿aj¹ za
wybranym uczniem – niedŸwiedziem.
Tropiony niedŸwiedŸ biegnie lub idzie,
odwracaj¹c siê co pewien czas. Gdy
niedŸwiedŸ odwraca siê, tropiciele
zatrzymuj¹ siê w bezruchu. Kto poruszy
siê zostaje odes³any przez niedŸwiedzia
na koniec grupy tropi¹cej.
Potrafi siê skoncentrowaæ, skupiæ
uwagê i logicznie myœleæ.
Czytanie „Przestróg dobrego turysty”.
Wyci¹ganie wniosków.
Labirynt – rysowanie najkrótszej drogi
do zgubionych orzeszków.
Uczniowie zapoznaj¹ siê
z ostrze¿eniem, ¿e
nie wolno pod
¿adnym pozorem oddalaæ siê
od swojej
grupy wycieczkowej oraz zasadami
postêpowania w przypadku zgubienia
siê.Przechodz¹ labirynt w poszukiwaniu
orzeszków wiewiórki.
Karta pracy nr 4
Potrafi wykonaæ obliczenia zegarowe.
Zaznaczanie na tarczach zegarowych
czasu wyznaczonego przez nauczyciela
jako sprawdzenie wykonywania poleceñ
nauczyciela i sprawne zebranie grupy
po przerwie œniadaniowej
Dokonuj¹ obliczeñ zwi¹zanych
z up³ywem czasu i zaznaczaj¹
na tarczach zegarowych. Utrwalaj¹
znajomoϾ adresu zamieszkania.
Karta pracy nr 5
Umie dokonaæ samooceny
Oceniaj¹ swoje postêpowanie w czasie
wycieczki szkolnej
Karta pracy nr 5
47
MATERIAŁ POMOCNICZY DLA NAUCZYCIELA
Rozwiązanie krzyżówki:
W
RÓBE L EK
W
Y
S
P
A
PLE
C
AK
S£OWN
I
K
K¥P I
E
L
KI
EROW
C
A
PÊD
Z
EL
MARCHEW
K
A
KS I
ÊG
A
RN I
A
1. Ma³y wróbel.
2. Mo¿e byæ bezludna.
3. Nosisz w nim ksi¹¿ki.
4. Mo¿e byæ ortograficzny.
5. Bierzesz j¹ zawsze wieczorem.
6. Prowadzi autobus.
7. S³u¿y do malowania.
8. Przysmak królika.
9. Kupujesz w niej ksi¹¿ki.
Rozwi¹zanie:
Tomek wybiera siê na
wycieczkê
.
Tekst z lukami:
Bardzo lubimy szkolne
wycieczki
. Nasza Pani zawsze ciekawie je
planuje
.
Odwiedzamy
góry
,
morze
, a tak¿e inne
interesuj¹ce
miejsca.
Jad¹c na wycieczkê
musimy
pamiêtaæ o tym, aby korzystaæ z jej uroków i wzorowo siê zachowywaæ. Wzorowe i kultu-
ralne zachowanie sprzyja naszemu
bezpieczeñstwu
.
Bêdziemy o tym pamiêtaæ!
48
MODUŁ I
KARTA PRACY UCZNIA NR 1.
CZYM PODRÓŻUJEMY?
Obejrzyj obrazki, a nastêpnie podpisz znane ci œrodki lokomocji.
49
BEZPIECZNA DROGA DO DOMU I DO SZKOŁY
KARTA PRACY UCZNIA NR 2.
Zadanie 1.
Tomek gdzieœ siê wybiera. Jeœli chcesz wiedzieæ, dok¹d, rozwi¹¿ krzy¿ówkê. Uzupe³nij zdanie:
1. Ma³y wróbel.
2. Mo¿e byæ bezludna.
3. Nosisz w nim ksi¹¿ki.
4. Mo¿e byæ ortograficzny.
5. Bierzesz j¹ zawsze wieczorem.
6. Prowadzi autobus.
7. S³u¿y do malowania.
8. Przysmak królika.
9. Kupujesz w niej ksi¹¿ki.
Tomek wybiera siê na
........................................................................... .
Zadanie 2.
Wpisz brakuj¹ce wyrazy, które znajdziesz poni¿ej.
Bardzo lubimy szkolne
...................................
. Nasza Pani zawsze ciekawie je
...............................
.
Odwiedzamy
...........................
,
............................
, a tak¿e inne
............................................
miejsca.
Jad¹c na wycieczkê
..........................................
pamiêtaæ o tym, aby korzystaæ z jej uroków
i
...............................................
siê zachowywaæ. Wzorowe i kulturalne zachowanie sprzyja naszemu
..............................................................
. Bêdziemy o tym pamiêtaæ !
Wyrazy pomocnicze:
wycieczki, planuje, góry, morze, interesuj¹ce, musimy, wzorowo, bezpieczeñstwu.
50
[ Pobierz całość w formacie PDF ]