Jerzy Altkorn, Książki
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->LEKSYKONmarketinguPolskie Wydawnictwo EkonomiczneLEKSYKONmarketinguLEKSYKONmarketingupod redakcjąJerzego Altkornai Teodora KrameraPolskie Wydawnictwo EkonomiczneWarszawa 1998Projekt okładkiMariusz Witold KucharczukRedaktorBeata Skwierczyńska-MizerskaRedaktor technicznyJolanta CzapskaKorektaBarbara Zdziennicka© Copyright by Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne S.A.Warszawa 1998Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne S.A.ul. Canaletta 4, 00-099 Warszawatel. (centrala) 827-80-01, fax 827-55-67ISBN 83-208-1087-6Printed in PolandPolskie Wydawnictwo Ekonomiczne S.A.Warszawa. Zlec. 64/94Skład i łamanie - EGRAFWarszawa, ul. Wolska 45Druk i oprawa - Cieszyńska Drukarnia WydawniczaPrzedmowaZamysł napisaniaLeksykonu marketingupowstał na początku lat 90. na tlepostępujących procesów transformacji polskiej gospodarki oraz w związku z wpro-wadzaniem marketingu do programów nauczania w szkołachśrednichi wyższych,a także z uwagi na masowy rozwój różnych kursów marketingowych. Za opracowa-niemLeksykonuprzemawiały dwie istotne przyczyny. Po pierwsze, ponieważmarketing jest w polskich warunkach filozofią i wiedzą głównie importowaną— zaistniała gwałtowna potrzeba wykształcenia wspólnego języka, w którym — takjak w innych dziedzinachżycia— te same terminy miałyby tę samą konotację. Podrugie, przesłanką podjęcia pracy nadLeksykonembyła potrzeba stworzeniasyntetycznego kompendium wiedzy, umożliwiającego szybkie zapoznanie sięz podstawowymi pojęciami i zasadami marketingu.Leksykonzostał napisany w konwencji wypośrodkowanej między „małą en-cyklopedią marketingu" a „słownikiem terminów marketingowych". Słowniki takienie są niczym nowym w literaturze zagranicznej, leczLeksykonjest pierwszą tegorodzaju publikacją na polskim rynku wydawniczym. Nie dysponujemy więcżadnymiwzorcami, które wcześniej zostałyby poddane pod osąd naszego Czytelnika. Lekturazagranicznych publikacji, a zwłaszczaDictionary of Marketing Termspod redak-cją Petera D. Bennetta, wydanego już dwukrotnie przez American MarketingAssociation, utwierdziła nas w przekonaniu,żez uwagi na powstanie w całkiemodmiennych warunkach rynkowych i wyraźnie narodowe piętno przykłady amery-kańskie nie spełniłyby oczekiwań kręgu Czytelników zainteresowanych marketin-giem w Polsce.Pisząc te słowa, zdajemy sobie sprawę z niedociągnięćLeksykonu.Publikacjazawiera ponad 1600 terminów odnoszących się do rynku, badań marketingowychi strategii marketingowych. Marketing nie jest samodzielną dyscypliną naukowąościśleustalonej treści i własnych metodach badawczych. Korzysta z dorobkuekonomii, statystyki, psychologii, socjologii i innych dyscyplin naukowych. Utrud-nia to bardzo dobór haseł i rozłożenie akcentów. Stąd Czytelnik może niekiedyzastanawiać się, dlaczego wLeksykonieznajdzie pewne hasła pochodzące z dyscyp-lin granicznych. Dotyczy to zwłaszcza metod i technik badań marketingowych
[ Pobierz całość w formacie PDF ]