Jezyk obcy -przewodnik, studia, 3 rok, Angielski
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
PROGRAM NAUCZANIA PRZEDMIOTU OBOWIĄZKOWEGO
NA WYDZIALE LEKARSKIM I
ROK AKADEMICKI 2012/2013
PRZEWODNIK DYDAKTYCZNY dla III ROKU STUDIÓW
1. NAZWA PRZEDMIOTU : JĘZYK OBCY
2. NAZWA JEDNOSTKI (jednostek ) realizującej przedmiot:
STUDIUM JĘZYKÓW OBCYCH
3 Adres jednostki odpowiedzialnej za dydaktykę:
1.
Adres: Marcelińska 27
2.
Tel.: 61 854 74 33 / Fax: 61 854 74 35
3.
Strona WWW: www.sjo.ump.edu.pl
4.
E-mail: sjo@ump.edu.pl
4. Kierownik jednostki
:
mgr Tadeusz Jurek
5. Osoba odpowiedzialna za dydaktykę na Wydziale Lekarskim I( koordynator
przedmiotu) :
Nazwisko: mgr Joanna Majzner
Tel. kontaktowy: 61 854 74 33
Możliwość kontaktu: SJO, ul. Marcelińska 27
E-mail: jmajzner@ump.edu.pl
Osoba zastępująca: mgr Sylwia Wiśniewska-Leśków
Kontakt: sylwia.wisniewska.leskow@gmail.com
6. Miejsce przedmiotu w programie studiów:
Rok: III
Semestr: V i VI
7. Liczba godzin ogółem :
60
liczba pkt.ECTS: 3
Semestr zimowy liczba godzin
W Ć Ćwiczenia
kategoria
Jednostki uczestniczące w nauczaniu
przedmiotu
S
Studium Języków Obcych
30
Razem:
30
Semestr letni liczba godzin
W Ć Ćwiczenia
kategoria
Jednostki uczestniczące w nauczaniu
przedmiotu
S
Studium Języków Obcych
30
Razem:
30
8. Zakres wiedzy ( zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa
Wyższego z dnia 9 maja 2012 r. w sprawie standardów kształcenia dla kierunków
Studiów: lekarskiego
W zakresie wiedzy absolwent w wybranym języku obcym:
Zna nazewnictwo patomorfologiczne.
Określa przebieg kliniczny zapaleń swoistych i nieswoistych oraz opisuje procesy
regeneracji tkanek i narządów.
Zna zagadnienia z zakresu szczegółowej patologii narządowej, obrazy makro- i
mikroskopowe oraz przebieg kliniczny zmian patomorfologicznych w poszczególnych
narządach.
Opisuje konsekwencje rozwijających się zmian patologicznych dla sąsiadujących
topograficznie narządów.
Wymienia czynniki chorobotwórcze zewnętrzne i wewnętrzne, modyfikowalne i
niemodyfikowalne.
Wymienia postacie kliniczne najczęstszych chorób poszczególnych układów i narządów,
chorób metabolicznych oraz zaburzeń gospodarki wodno-elektrolitowej i kwasowo-
zasadowej.
Charakteryzuje poszczególne grupy środków leczniczych.
Zna główne mechanizmy działania leków oraz ich przemiany w ustroju zależne od wieku.
Zna ważniejsze działania niepożądane leków, w tym wynikające z ich interakcji.
Zna zasady motywowania pacjentów do prozdrowotnych zachowań i informowania o
niepomyślnym rokowaniu.
Zna zasady pracy w grupie.
Rozumie kulturowe, etniczne i narodowe uwarunkowania zachowań ludzkich.
Zna uwarunkowania środowiskowe i epidemiologiczne najczęstszych chorób.
Zna i rozróżnia podstawowe zespoły objawów neurologicznych.
Zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego
w najczęstszych chorobach układu nerwowego.
Zna uwarunkowania środowiskowe i epidemiologiczne najczęstszych nowotworów
człowieka.
Zna zasady leczenia bólu, w tym bólu nowotworowego i przewlekłego.
Zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego
oraz profilaktycznego w najczęstszych chorobach bakteryjnych, wirusowych,
pasożytniczych i grzybicach, w tym zakażeniach pneumokokowych, wirusowym zapaleniu
wątroby, nabytym niedoborze odporności AIDS, sepsie i zakażeniach szpitalnych.
Zna podstawowe cechy, uwarunkowania środowiskowe i epidemiologiczne najczęstszych
chorób skóry człowieka.
Zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego
w najczęstszych chorobach i specyficznych problemach w praktyce lekarza rodzinnego.
Zna podstawy teoretyczne i praktyczne diagnostyki laboratoryjnej.
Zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania oraz postępowania
terapeutycznego w odniesieniu do najczęstszych chorób wymagających interwencji
chirurgicznej, z uwzględnieniem odrębności wieku dziecięcego.
Zna zasady bezpieczeństwa okołooperacyjnego, przygotowania pacjenta do operacji,
wykonania znieczulenia ogólnego i miejscowego oraz kontrolowanej sedacji.
Zna problematykę współcześnie wykorzystywanych badań obrazowych.
Zna pojęcie zdrowia publicznego, jego cele, zadania, a także strukturę i organizację
systemu ochrony zdrowia na poziomie krajowym i globalnym oraz wpływ uwarunkowań
ekonomicznych na możliwości ochrony zdrowia.
Umiejętności ( zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa
Wyższego z dnia 9 maja 2012 r. w sprawie standardów kształcenia dla kierunków
Studiów: lekarskiego
Korzysta z baz danych, w tym internetowych i wyszukuje potrzebną informację za
pomocą dostępnych narzędzi w wybranym języku obcym.
Uwzględnia w procesie postępowania terapeutycznego subiektywne potrzeby i
oczekiwania pacjenta wynikające z uwarunkowań społeczno-kulturowych.
Buduje atmosferę zaufania podczas całego procesu leczenia w wybranym języku obcym.
Przeprowadza rozmowę z pacjentem dorosłym, dzieckiem i rodziną z zastosowaniem
techniki aktywnego słuchania i wyrażania empatii, a także rozmawia z pacjentem o jego
sytuacji życiowej w wybranym języku obcym.
Informuje pacjenta o celu, przebiegu i ewentualnym ryzyku proponowanych działań
diagnostycznych lub terapeutycznych i uzyskuje jego świadomą zgodę w wybranym
języku obcym.
Przekazuje pacjentowi i jego rodzinie informacje o niekorzystnym rokowaniu w wybranym
języku obcym.
Udziela porady w kwestii przestrzegania zaleceń terapeutycznych i prozdrowotnego trybu
życia w wybranym języku obcym.
Komunikuje się ze współpracownikami zespołu, udzielając konstruktywnej informacji
zwrotnej i wsparcia w wybranym języku obcym.
Wykazuje odpowiedzialność za podnoszenie swoich kwalifikacji i przekazywanie wiedzy
innym.
Rozpoznaje własne ograniczenia, dokonuje samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych,
planuje własną aktywność edukacyjną.
Krytycznie analizuje piśmiennictwo medyczne, w tym w języku obcym, oraz wyciąga
wnioski w oparciu o dostępną literaturę.
Porozumiewa się z pacjentem w języku obcym.
Przeprowadza wywiad lekarski z pacjentem dorosłym w wybranym języku obcym.
Przeprowadza wywiad lekarski z dzieckiem i jego rodziną w wybranym języku obcym.
Przeprowadza pełne i ukierunkowane badanie fizykalne pacjenta dorosłego.
Przeprowadza badanie fizykalne dziecka w każdym wieku.
Przeprowadza diagnostykę różnicową najczęstszych chorób osób dorosłych i dzieci.
Ocenia i opisuje w wybranym języku obcym stan somatyczny i psychiczny pacjenta.
Planuje postępowanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne.
Kwalifikuje pacjenta do leczenia domowego i szpitalnego.
Proponuje program rehabilitacji w najczęstszych chorobach.
Interpretuje badania laboratoryjne i identyfikuje przyczyny odchyleń.
Stosuje leczenie żywieniowe (z uwzględnieniem żywienia dojelitowego i pozajelitowego).
Kwalifikuje pacjenta do szczepień.
Pobiera materiał do badań wykorzystywanych w diagnostyce laboratoryjnej.
Wykonuje podstawowe procedury i zabiegi lekarskie.
Interpretuje obcojęzyczne charakterystyki farmaceutyczne produktów leczniczych oraz
krytycznie ocenia materiały reklamowe dotyczące leków.
Planuje konsultacje specjalistyczne w wybranym języku obcym.
Postępuje właściwie w przypadku urazów (zakłada opatrunek lub unieruchomienie,
zaopatruje i zszywa ranę).
Prowadzi dokumentację medyczną pacjenta w wybranym języku obcym.
Zaopatruje prostą ranę, zakłada i zmienia jałowy opatrunek chirurgiczny.
9. SYLABUS
Wg załącznika
10.Tematyka poszczególnych seminariów
Seminaria - Semestr zimowy
Sylwia Wiśniewska-Leśków
Joanna Majzner
Zuzanna Szczepankiewicz
Anna Lipińska
Ewa Stańska- Bugaj
Maria Myszkowska
Jolita Tylczyńska-Barczak
Tematyka seminariów
Struktura organizacyjna uniwersytetu
Seminarium 1
Struktura organizacyjna szpitala i służby
zdrowia (specjalizacje medyczne i
paramedyczne, pracownicy służby
zdrowia). Pomieszczenia szpitala.
Rodzaje opieki medycznej.
Seminarium 2 - 3
Objawy i oznaki kliniczne:
- objawy zaburzeń żołądkowo
jelitowych, oddechowych, sercowo –
naczyniowych, moczowych, skórnych,
nerwowych,
- dolegliwości pacjenta,
- wyrażenia idiomatyczne, potoczne i
naukowe dotyczące objawów i oznak
klinicznych,
- rejestr potoczny i język medyczny.
Seminarium 4 - 6
Test.
Seminarium 7
Ból. Pojęcie bólu. Opisywanie
charakteru, umiejscowienia, ostrości,
długości i częstości bólu.
Przeprowadzanie wywiadu dotyczącego
bólu.
Seminarium 8 - 9
Choroba i stany chorobowe:
- opis stanu chorobowego,
-rodzaje chorób i zaburzeń narządowych
i systemowych,
- przykłady chorób narządowych i
systemowych,
- nowotwory,
- urazy,
- rejestr potoczny i rejestr medyczny.
Seminarium 10 -14
Test.
Seminarium 15
Seminaria - Semestr letni
Sylwia Wiśniewska-Leśków
Joanna Majzner
Zuzanna Szczepankiewicz
Anna Lipińska
Ewa Stańska- Bugaj
Maria Myszkowska
Jolita Tylczyńska-Barczak
Tematyka seminariów
Seminarium 16 - 19
Zbieranie wywiadu medycznego – rejestr
potoczny i rejestr medyczny. Struktura
wywiadu. Pytania stosowane w
wywiadzie lekarskim. Notatki lekarza.
Omawianie pacjenta.
Badanie lekarskie. Schemat badania
lekarskiego. Instrukcje do pacjenta.
Objawy i oznaki kliniczne. Wyposażenie
gabinetu lekarskiego. Instrumenty
medyczne. Notatki lekarza. Rejestr
potoczny i rejestr medyczny.
Seminarium 20 - 22
Seminarium 23
Test
Badania diagnostyczne. Rodzaje badań
diagnostycznych. Badania typowe dla
diagnostyki układów. Skróty. Diagnoza
różnicowa.
Seminarium 24 - 25
Seminarium 26 - 29
Leczenie farmakologiczne i chirurgiczne.
Charakterystyka leku. Klasyfikacja
leków. Postacie leków. Droga podania i
dawkowanie leków. Sposoby stosowania.
Sala operacyjna. Przygotowanie pacjenta
do operacji. Nacięcia i szwy.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]