Jak stworzyc system identyfikacji wizualnej firmy, Reklama

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Jak stworzy
ę
system identyfikacji wizualnej firmy?
Identyfikacja wizualna – to cało
Ļę
symboliki stosowanej przez firm
ħ
, czyli wszystko to, po
czym mo
Ň
na „na zewn
Ģ
trz” rozpozna
ę
,
Ň
e to wła
Ļ
nie nasza firma; to kolorystyka, logo,
logotyp etc. S
Ģ
to kolejne elementy, poprzez które buduje si
ħ
relacje z otoczeniem.
Na system identyfikacji wizualnej składaj
Ģ
si
ħ
:
- symbol firmy (znak i logotyp firmowy),
- kolory firmowe,
- symbole dekoracyjne,
- typografie dekoracyjne,
- druki firmowe (papier, koperty, dokumenty i inne),
- identyfikatory pracowników,
- stemple, - materiały reklamowe,
- materiały drukowane dla celów public relations,
-
Ļ
rodki transportu (samochody ci
ħŇ
arowe, osobowe),
- ubiór pracowników,
- wystrój stoisk targowych,
- aran
Ň
acja wn
ħ
trz siedziby firmy oraz wygl
Ģ
d otoczenia,
- tablice i tabliczki informacyjne, szyldy reklamowe,
- opakowania.
Kilka poj
ħę
zwi
Ģ
zanych z systemem identyfikacji wizualnej firmy:
1.
Nazwa firmy
- powinna nawi
Ģ
zywa
ę
do jej działalno
Ļ
ci, by
ę
jednoznaczna i wyró
Ň
nia
ę
firm
ħ
na tle konkurencji. Tworzy si
ħ
j
Ģ
po przeprowadzeniu gruntownej analizy firmy,
charakteru jej działalno
Ļ
ci. Wa
Ň
ne jest, aby nazwa nie ulegała zmianie.
2.
Logo
– jest to graficzne przedstawienie marki produktu, znaku firmowego i innych symboli
umieszczanych na opakowaniach produktów, w reklamie, drukach firmy itp. tworzone przez
zastosowanie koloru, rozmiaru i kształtu liter, ich układu itp. Istnieje kilka rodzajów logo:
- tematyczne - to graficzne przedstawienie bran
Ň
y, któr
Ģ
reprezentuje organizacja,
- graficzne – reprezentuj
Ģ
wyobra
Ň
enia jakiego
Ļ
obiektu ze
Ļ
wiata natury: osoby, zwierz
ħ
ta
lub rzeczy, których charakterystyczne cechy s
Ģ
zgodne z atrybutami firmy. Nazywane
równie
Ň
symbolicznymi. Jednak, aby spełniały swoj
Ģ
funkcj
ħ
, powinny by
ę
podobnie
rozumiane przez nadawc
ħ
oraz odbiorc
ħ
. Znaki graficzne przedstawiaj
Ģ
ce zwierz
ħ
ta słu
ŇĢ
cz
ħ
sto do podkre
Ļ
lenia dynamiki i szybko
Ļ
ci działania firmy,
- abstrakcyjne – stanowi kompozycj
ħ
figur geometrycznych i nie mówi nic o bran
Ň
y, firmie,
ani produkcie.
3. Logotyp
– to symbol oraz nazwa firmy wraz z charakterystycznym dla niej krojem pisma.
Logotypy powstałe na bazie liter i cyfr to monogramy (pierwsze litery pełnej nazwy np. PKO,
PWN).
4. Kolorystyka firmowa
– kolor firmy wyró
Ň
nia j
Ģ
i okre
Ļ
la jej charakter. Ma du
Ň
y wpływ na
percepcj
ħ
i
Ļ
wiadomo
Ļę
odbiorców. Kolor o
Ň
ywia system identyfikacji firmy i po pewnym
czasie staje si
ħ
jednym z silniejszych elementów skojarzeniowych z organizacj
Ģ
.
5. Typografie firmowe
– to krój czcionek stosowanych we wszelkich materiałach
drukowanych. Poprzez odpowiedni dobór czcionek mo
Ň
na kreowa
ę
firm
ħ
na nowoczesn
Ģ
b
Ģ
d
Ņ
tradycyjn
Ģ
. Uwa
Ň
a si
ħ
,
Ň
e wszelkie kr
Ģ
gło
Ļ
ci wywołuj
Ģ
wra
Ň
enie spokoju i łagodno
Ļ
ci,
natomiast
kształty
kanciaste

niepokój
i
skłonno
Ļę
do
agresji.
6. Druki firmowe
- niezb
ħ
dny elementem systemu identyfikacji wizualnej dbaj
Ģ
cej o swój
wizerunek firmy. To papier i koperty firmowe, notatniki, wizytówki, identyfikatory
pracowników etc. Poszczególne elementy tych materiałów, tzn. papier, tre
Ļę
, liternictwo i
kolorystyka powinny współgra
ę
z ogólnie przyj
ħ
tymi zasadami systemu identyfikacji
wizualnej. Elementem druków firmowych jest tzw. konstans przedsi
ħ
biorstwa, czyli stały
układ graficzny znaku firmowego, pełnej nazwy i niezb
ħ
dnych danych o przedsi
ħ
biorstwie
(adres, numer telefonu i faksu, strona www i adres e-mail).
7. Akcydensy
– to wszystkie te druki okoliczno
Ļ
ciowe o charakterze u
Ň
ytkowym (cenniki,
ulotki, katalogi, a tak
Ň
e etykietki, naklejki, koperty etc.)
8. Wizytówki
– istniej
Ģ
trzy typy wizytówek: prywatne, słu
Ň
bowe i kombinowane
(wykorzystywane najcz
ħĻ
ciej przez lekarzy i naukowców). Format wizytówki najlepiej
dostosowa
ę
do standardowego wizytownika. Kolorystyka wizytówki powinna uwzgl
ħ
dnia
ę
kolory firmowe. Standardowe dane zamieszczane na wizytówce to pełna nazwa firmy, logo,
imi
ħ
i nazwisko, stanowisko słu
Ň
bowe, dane teleadresowe. W wizytówkach kombinowanych
adres słu
Ň
bowy powinien by
ę
umieszczony u dołu po prawej stronie, a prywatny u dołu po
lewej stronie. W przypadku, gdy firma utrzymuje kontakty zagraniczne, nale
Ň
y mie
ę
równie
Ň
wizytówki przygotowane w odpowiednim j
ħ
zyku obcym.
9. Ksi
ħ
ga standardów CI
– jest to opis zasad i procedur stosowania elementów to
Ň
samo
Ļ
ci
wizualnej firmy (wzory, rysunki, instrukcje ich wykonania i zastosowania). W ksi
ħ
dze
standardów nale
Ň
y zamie
Ļ
ci
ę
minimalne wielko
Ļ
ci okre
Ļ
laj
Ģ
ce granic
ħ
czytelno
Ļ
ci wybranych
elementów graficznych oraz wzór minimalny obrazów (pola ochronne) wyznaczaj
Ģ
cy
konieczn
Ģ
woln
Ģ
przestrze
ı
wokół miejsc zadrukowanych, tak
Ň
e układy kompozycyjne.
Standaryzacji podlegaj
Ģ
m.in.:
- symbole firmowe (logotyp, znaki firmowe, kolorystyka),
- wizytówki,
- druki firmowe (papier, koperty),
- galanteria biurowa,
- tablice informacyjne, oznakowanie budynków,
- drukowane formy reklamowe
– informatory, ulotki, broszury,
- ubiór pracowników.
Do ksi
ħ
gi mo
Ň
na doł
Ģ
czy
ę
na płycie CD lub innym no
Ļ
niku próbki kolorów oraz wzory
poszczególnych elementów systemu. Informacje takie, zwłaszcza gdy s
Ģ
uporz
Ģ
dkowane i
skatalogowane, ułatwiaj
Ģ
w znacznym stopniu kontakt z drukarniami, grafikami itp.
Przed tworzeniem systemu identyfikacji wizualnej firmy nale
Ň
y pami
ħ
ta
ę
,
Ň
e powinien on
by
ę
:
- zgodny ze specyfik
Ģ
i stylem firmy,
- jednolity i zgodny z całym system komunikacji społecznej organizacji;
- oryginalny, odró
Ň
niaj
Ģ
cy firm
ħ
od konkurencji,
- dobrze wyeksponowany
– łatwo zauwa
Ň
alny,
- jednoznaczny, nie powoduj
Ģ
cy negatywnych skojarze
ı
.
Etapy tworzenia systemu identyfikacji wizualnej:
I. Opracowanie systemu identyfikacji wizualnej - projekt. Cz
ħ
sto zajmuj
Ģ
si
ħ
tym specjalne
studia graficzne.
II. Wdro
Ň
enie systemu (zgodnie z ustalonym uprzednio harmonogramem). Proces taki trwa
zwykle od kilku miesi
ħ
cy do kilku lat.
III. Wydruk materiałów.
IV. Nadzór nad wdra
Ň
aniem – weryfikacja przebiegu prac z ksi
ħ
g
Ģ
CI.
Symbolika kolorów
Kolory to wi
ħ
cej ni
Ň
kombinacja czerwonego i niebieskiego czy
Ň
ółtego i czarnego. Kolory
mog
Ģ
stanowi
ę
swoisty rodzaj komunikacji niewerbalnej, gdy
Ň
charakteryzuj
Ģ
si
ħ
pewnym
znaczeniem i symbolik
Ģ
. Je
Ļ
li mamy wpływ na kreacj
ħ
strony www, broszury, logo czy
folderu, dobrze jest mie
ę
Ļ
wiadomo
Ļę
, jak oko i umysł postrzegaj
Ģ
niektóre kolory.
Kolory ciepłe
1.
Pomara
ı
czowy
– to kolor stymuluj
Ģ
cy emocje, a nawet apetyt. Uto
Ň
samiany z energi
Ģ
i
ciepłem. Kojarzy si
ħ
ze sło
ı
cem, cytrusami, poprzez co mo
Ň
e wywoływa
ę
skojarzenie z
witamin
Ģ
C i w konsekwencji dobrym zdrowiem. Je
Ļ
li chcesz zosta
ę
zauwa
Ň
ony, bez
zbytecznego „krzyku” – wybierz pomara
ı
czowy, gdy
Ň
jest to kolor, który przyci
Ģ
ga uwag
ħ
.
Delikatniejszym odcieniem pomara
ı
czowego jest brzoskwiniowy. Kolor ten pomaga
pobudzi
ę
ludzi do my
Ļ
lenia lub mówienia.
Pomara
ı
czowy w zestawieniu z innymi kolorami
: dobrze komponuje si
ħ
ze
Ļ
rednim
odcieniem niebieskiego. Czerwony,
Ň
ółty i pomara
ı
czowy – to ognista kombinacja. Taki sam
zestaw, tyle
Ň
e w ja
Ļ
niejszym odcieniu kojarzy si
ħ
z owocow
Ģ
Ļ
wie
Ň
o
Ļ
ci
Ģ
. W zestawieniu z
kolorem zielonym – tworzy egzotyczny klimat. Dla przyci
Ģ
gni
ħ
cia uwagi warto zestawi
ę
odrobin
ħ
pomara
ı
czy z gł
ħ
bokim fioletem.
2.
Czerwony
– to kolor gor
Ģ
cy, który wzbudza intensywne emocje – od gor
Ģ
cej miło
Ļ
ci do
przemocy i bogactwa. Dowiedziono,
Ň
e kolor czerwony mo
Ň
e mie
ę
wpływ na reakcje
fizjologiczne – podnosi ci
Ļ
nienie i przyspiesza oddech. Symbolizuje władz
ħ
. Przykuwa uwag
ħ
i budzi czujno
Ļę
(czerwone
Ļ
wiatło). W niektórych kulturach czerwony oznacza rado
Ļę
,
od
Ļ
wi
ħ
tno
Ļę
, czysto
Ļę
. W Chinach jest kolorem szcz
ħĻ
cia i prosperity i mo
Ň
e przyci
Ģ
ga
ę
powodzenie. Na wschodzie cz
ħ
sto panny młode ubieraj
Ģ
czerwone szaty, natomiast w
Południowej Afryce jest to kolor
Ň
ałoby. W bloku pa
ı
stw
Ļ
rodkowo-europejskich czerwony
kojarzy si
ħ
z komunizmem. Kolor ten wykorzystuje si
ħ
dla przyci
Ģ
gni
ħ
cia uwagi, dla
zasugerowania tempa i pewno
Ļ
ci, dynamizmu, a mo
Ň
e nawet cienia niebezpiecze
ı
stwa.
Jednak bardziej efektywne s
Ģ
małe dawki czerwieni, ani
Ň
eli jej obfito
Ļę
.
Czerwony w zestawieniu z innymi kolorami
– w zestawieniu z zielonym przywołuje na
my
Ļ
l rado
Ļę
okresu bo
Ň
onarodzeniowego. Niebieski stanowi dla niego kontrast i gasi gor
Ģ
c
Ģ
czerwie
ı
. Pomara
ı
czowy i
Ň
ółty dobrze harmonizuj
Ģ
z czerwieni
Ģ
, pod warunkiem,
Ň
e ich
odcienie nie s
Ģ
zbyt kontrastowe. Ostro
Ň
nie nale
Ň
y stosowa
ę
czerwie
ı
z fioletem –
kombinacja tych kolorów jest elegancka, jednak mo
Ň
e wywoływa
ę
przesadne wra
Ň
enie
władzy.
3.

Ň
owy
– du
Ň
e ilo
Ļ
ci ró
Ň
u mog
Ģ
wywoływa
ę
w ludziach uczucie fizycznej słabo
Ļ
ci. cz
ħ
sto
kolor ró
Ň
owy kojarzy si
ħ
z kobieco
Ļ
ci
Ģ
i delikatno
Ļ
ci
Ģ
, równie
Ň
z miło
Ļ
ci
Ģ
, ale t
Ģ
urocz
Ģ
i
romantyczn
Ģ
. Ró
Ň
owy wprowadza czuło
Ļę
i nastrój zabawowy.

Ň
owy w zestawieniu z innymi kolorami
: z czarnym i szarym oraz z ciemniejszymi
odcieniami niebieskiego – nabiera nieco wyrafinowania.
4.
ņ
ółty
- oznacza nadziej
ħ
i szcz
ħĻ
cie, ale te
Ň
tchórzostwo i nieuczciwo
Ļę
. Przez lata kolor
ten był u
Ň
ywany na wst
ĢŇ
kach noszonych przez kobiety, czekaj
Ģ
ce na m
ħŇ
czyzn wracaj
Ģ
cych
z wojny. Symbolizował nadziej
ħ
. W niektórych kulturach
Ň
ółty mo
Ň
e mie
ę
znaczenie
tchórzostwa – zatem wzbudza negatywne odczucia. W Egipcie kolor ten oznacza
Ň
ałob
ħ
;
Ļ
redniowieczni aktorzy ubierali si
ħ
w
Ň
ółte szaty, aby pokaza
ę
Ļ
mier
ę
. W Japonii
Ň
ółty kolor
symbolizuje odwag
ħ
.
ņ
ółty w zestawieniu z innymi kolorami
– kolor
Ň
ółty (zwłaszcza jasny) stosuje si
ħ
, aby
wywoła
ę
wra
Ň
enie podekscytowania, tak
Ň
e dla o
Ň
ywienia szaro
Ļ
ci lub niebieskiego. Dla
oddania klimatu lata,
Ļ
wie
Ň
o
Ļ
ci, zdrowia dobrze jest zestawi
ę
Ň
ółty z pomara
ı
czowym. Blady
odcie
ı
Ň
ółtego dobrze wygl
Ģ
da z ciemnymi kolorami – rozja
Ļ
nia je.
ņ
ółty i niebieski s
Ģ
bardzo kontrastowe i przyci
Ģ
gaj
Ģ
uwag
ħ
. „High-tech look” zapewnia
Ň
ółty z mieszank
Ģ
szaro
Ļ
ci i czerni. Warty polecenia jest kolor
Ň
ółty w zestawieniu z czerwonym.
5.
Złoty
- symbolizuje bogactwo i ekstrawagancj
ħ
. Niewielkie ilo
Ļ
ci złotego dodaje si
ħ
dla
nadania tonu ekskluzywno
Ļ
ci, wykwintno
Ļ
ci. Jasnozłoty przykuwa uwag
ħ
, podczas gdy
ciemniejsze odcienie – budz
Ģ
silne skojarzenia bogactwa i przepychu.
Złoty w zestawieniu z innymi kolorami
– kolor ten dobrze komponuje si
ħ
z zielonym,
br
Ģ
zowym i pomara
ı
czowym.
6.
Czarny
– to kolor konserwatywny, dobrze współgra z wi
ħ
kszo
Ļ
ci
Ģ
kolorów, oprócz tych
bardzo ciemnych. Mo
Ň
e przywoływa
ę
na my
Ļ
l powag
ħ
i konwencj
ħ
, ale tak
Ň
e seksowno
Ļę
,
tajemniczo
Ļę
i wyrafinowanie. Mo
Ň
e sprawia
ę
,
Ň
e inne kolory wydaj
Ģ
si
ħ
ja
Ļ
niejsze. W
wi
ħ
kszo
Ļ
ci krajów zachodnich czer
ı
symbolizuje
Ň
ałob
ħ
. W
Ļ
ród ludzi młodych – to cz
ħ
sto
kolor buntu. W Chinach czarny jest kolorem małych chłopców. Kolor ten wywołuje wra
Ň
enie
elegancji, wyrafinowania, a tak
Ň
e cie
ı
tajemniczo
Ļ
ci.
Czarny w zestawieniu z innymi
kolorami
- dobrze gra z jasnymi odcieniami czerwieni, niebieskiego i zielonego. Czarny i
szary – stwarzaj
Ģ
nieco konserwatywny klimat.
7.
Br
Ģ
zowy
– mo
Ň
e wzmaga
ę
apetyt. Symbolizuje zdrowie, niezawodno
Ļę
, solidno
Ļę
,
prostot
ħ
, przyja
Ņı
. Br
Ģ
z i jego ja
Ļ
niejsze odcienie – be
Ň
i kremowy, sprawiaj
Ģ
,
Ň
e pozostałe
kolory wygl
Ģ
daj
Ģ
na gł
ħ
bsze i ja
Ļ
niejsze. Kojarzony tak
Ň
e z uczciwo
Ļ
ci
Ģ
i ciepłem. Kolor
br
Ģ
zowy dodaje presti
Ň
u.
Br
Ģ
zowy w zestawieniu z innymi kolorami
- z zielonym tworzy palet
ħ
kolorów ziemi.
Ciemne odcienie br
Ģ
zu mo
Ň
na rozja
Ļ
ni
ę
Ň
ółtym b
Ģ
d
Ņ
„zardzewiałym” pomara
ı
czowym. Z

ħ
bokim fioletem, zielonym, szarym i pomara
ı
czowo-czerwonym prezentuje si
ħ
elegancko,
ale konserwatywnie.
Kolory zimne
1.
Niebieski
– ma działanie koj
Ģ
ce. Sprawia,
Ň
e czas wydaje si
ħ
szybciej płyn
Ģę
. Pomaga
zasn
Ģę
. W wielu religiach wierzy si
ħ
,
Ň
e niebieski pomaga w odp
ħ
dzeniu złych duchów.
Symbolizuje powag
ħ
i zaufanie. Zwłaszcza ciemnoniebieski kojarzony jest z inteligencj
Ģ
,
stabilno
Ļ
ci
Ģ
, jedno
Ļ
ci
Ģ
i konserwatyzmem. W Iranie to kolor
Ň
ałoby, na zachodzie natomiast
cz
ħ
sto kojarzony z miło
Ļ
ci
Ģ
i spotykany przy ceremoniach
Ļ
lubnych. Gł
ħ
boki królewski
niebieski albo lazurowy kojarzy si
ħ
z bogactwem, a nawet odrobin
Ģ
wy
Ň
szo
Ļ
ci. Mieszanka
jasnego i ciemnego niebieskiego wzbudza zaufanie i sugeruje prawdomówno
Ļę
. Mówi si
ħ
,
Ň
e
niebieski to kolor bankierów.
Niebieski w zestawieniu z innymi kolorami
- z
Ň
ółtym i ró
Ň
owym przywołuje wiosenn
Ģ
atmosfer
ħ
, natomiast gł
ħ
boki niebieski – kojarzy si
ħ
z zimn
Ģ
pogod
Ģ
. Niebieski z szarym
wygl
Ģ
da elegancko, dobrze komponuje si
ħ
te
Ň
z zielonym. Odrobin
ħ
niebieskiego stosuje si
ħ
dla uspokojenia gor
Ģ
cej czerwieni. Niebieski w zestawieniu z
Ň
ółtym gwarantuj
ħ
przykucie
uwagi. Ciemnoniebieski z metalicznym srebrem kojarz
Ģ
si
ħ
z elegancj
Ģ
.
2.
Zielony
– oznacza
Ň
ycie, wzrost, o
Ň
ywienie, zdrowie, ale równie
Ň
niedojrzało
Ļę
, zazdro
Ļę
,
brak do
Ļ
wiadczenia. Pokój urz
Ģ
dzony na zielono powoduje wra
Ň
enie, i
Ň
czas mija szybciej.
Jest to kolor bardzo silnie kojarzony z Irlandi
Ģ
. Tak
Ň
e kojarzy si
ħ
z Islamem, wiosn
Ģ
, a wraz z
czerwonym – tworzy klimat bo
Ň
onarodzeniowy. Zielony oznacza równowag
ħ
, harmoni
ħ
,
stabilno
Ļę
,
Ļ
wie
Ň
o
Ļę
. Oliwkowa ziele
ı
mo
Ň
e kojarzy
ę
si
ħ
z wojskiem.
Zielony w zestawieniu z innymi kolorami
- z niebieskim kojarzy si
ħ
z natur
Ģ
, pocz
Ģ
tkiem
czego
Ļ
nowego, wzrostem. Zielony z
Ň
ółtym i czarnym albo białym – to sportowa
kombinacja.
ņ
ywe i bardzo kontrastowe zestawienie to zielony z fioletowym. Kolor zielony
to równie
Ň
kolor pieni
ħ
dzy.
3.
Turkus
- ma działanie uspokajaj
Ģ
ce. Symbolizuje kobiecy urok, a niektóre odcienie
stwarzaj
Ģ
atmosfer
ħ
stylu retro z lat 50. i 60. Wraz z lewandowym i jasnymi ró
Ň
ami –
postrzegany jest jako szczególnie kobiecy. Z białym i czarnym oddaje klimat art deco. Z
pomara
ı
czem i
Ň
ółtym – wprowadza
Ļ
wie
Ň
y i sportowy klimat.
4.
Szary
- to kolor neutralny i zrównowa
Ň
ony, a tak
Ň
e konserwatywny. Mo
Ň
e symbolizowa
ę
Ň
ałob
ħ
oraz formalno
Ļę
. W zestawieniu z niebieskim przywołuje na my
Ļ
l
Ļ
wiat korporacyjny,
mundurowy. Jasnoszary zast
ħ
puje cz
ħ
sto kolor biały a ciemnoszary – czarny. Jasnoszary wraz
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • mexxo.keep.pl