Jak sie uczyc wg Lozanova, KSIĄŻKI(,,audio,mobi,rtf,djvu), Nowy folder, [tnttorrent.info] Metody i techniki ...
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Jak siê uczyæ? Nauka jêzyka z przyjemno¶ci±.
Sugestopedia, Łozanow czyli pocz±tki szybkiej nauki
Sugestopedia, Łozanow czyli pocz±tki szybkiej nauki Je¿eli interesujesz siê metodami szybkiej nauki, a
domy¶lam siê, ¿e tak, skoro czytasz portal soffa.pl, to na pewno słyszałe¶ o sugestopedii, Łozanowie czy
superlearningu. W tym artykule napiszê o sugestopedii i jej twórcy Łozanowie, bo od tego siê wszystko
zaczêło. W kolejnym opiszê superlearning i ró¿nice miêdzy tymi metodami.
W zasadzie samo poznanie definicji niczemu nie słu¿y, natomiast ja uwa¿am, ¿e w tym przypadku jest
bardzo wa¿ne, gdy¿ wielu publicystów, którzy nie maj± zielonego pojêcia o szybkiej nauce, powtarza
bezkrytycznie twierdzenia zawarte w komercyjnych kursach np. superlearningu. S± to twierdzenia typu
„50 razy szybka nauka” lub „1000 słówek w jeden dzieñ”. A mo¿e niektórzy
daj± siê na to nabraæ...
Zaczynam od sugestopedii, bo od tego zaczêło siê wzmo¿one zainteresowanie naukowców i dziennikarzy
metodami szybkiej nauki. Od lat 60-tych XX wieku Georgi Łozanow z komunistycznej Bułgarii rozwijał
swoj± metodê, któr± nazwał sugestopedi±. Jej zało¿enia przedstawił UNESCO w 1978 roku i zaciekawił
ni± wielu naukowców i nauczycieli.
Od razu te¿ powstało mnóstwo nieporozumieñ i niedomówieñ zwi±zanych z sugestopedi±, których
¼ródłem był sam Łozanow, gdy¿ swoj± metodê przedstawił dosyæ niechlujnie z naukowego punktu
widzenia oraz nie dostarczył wystarczaj±co dobrze opisanych eksperymentów. Wielu naukowców z
Zachodu tłumaczyło to tym, ¿e Łozanow celowo ukrył wiele składników swojej metody przed
imperialistycznymi naukowcami. To jeszcze bardziej podsyciło ciekawo¶æ i pêd ku poznaniu tajników
metod szybkiej nauki. Naukowcy rozwijali sugestopediê na własn± rêkê, co doprowadziło do powstania
wielu hybryd sugestopedii, czasami nie maj±cych z ni± wiele wspólnego. Mo¿na równie¿ spojrzeæ na ten
proces z innego punktu widzenia: po prostu przedstawienie przez Łozanowa nawet szcz±tkowych zało¿eñ
swojej metody, pobudziło naukowców do studiów nad przy¶pieszon± nauk± i powstania wielu nowych
metod.
Zatrzymuj±c siê jeszcze chwilê przy Łozanowie, czêsto mówiono, ¿e był on pupilkiem bułgarskich władz i
miał doskonałe warunki do swoich badañ – stworzył w Sofii Instytut Badawczy Sugestologii, który
funkcjonuje do dzisiaj. Koncepcjê sugestopedii Łozanow rozwijał jeszcze wiele lat, chocia¿ w publikacjach
tych, którzy zainteresowali siê sugestopedi± przewijały siê zarzuty, ¿e nawet ewolucja tej metody nie
przyniosła nigdy dokładnego jej opisu. Poza tym Łozanowowi zarzucano nierzetelne przeprowadzanie
eksperymentów ze swoj± metod±. Czytałam, ¿e do eksperymentów z sugestopedi± wybierani byli
uczniowie o bardzo dobrych wynikach w nauce, nie maj±cy z ni± ¿adnych problemów i bardzo silnie
zmotywowani. Po porównaniu z „prób±” zwykłej młodzie¿y ucz±cej siê w normalnych
warunkach szkolnych, Łozanow osi±gał spektakularne sukcesy.
Tyle o historii. A takie s± zało¿enia sugestopedii:
-zabawa i brak spiêcia (stan skoncentrowanej relaksacji)
-wydobywanie pełnego potencjału ucz±cego siê poprzez pozytywne sugestie
-uczenie siê na poziomie ¶wiadomym i pod¶wiadomym
Przebieg cyklu nauki według metody sugestopedii:
1. Przygotowanie: Sala jest dobrze przewietrzona, na ¶cianach wisz± materiały bêd±ce rozwinêciem
kursu, nauczyciel wpowadza „pozytywn± atmosferê sugestii”, swoim zachowaniem daje do
zrozumienia, ¿e lekcja bêdzie bardzo radosnym do¶wiadczeniem, a uczniowie bez problemu opanuj±
materiał.
2. Prezentacja: Wydrukowane materiały s± rozdane studentom. W nauce jêzyków s± zazwyczaj
podane w formie dialogów, z obja¶nieniem gramatyki i słownictwa. Jêzyk docelowy po lewej stronie
kartki, jêzyk ojczysty po prawej.
Czê¶æ pierwsza tej sesji to "wprowadzenie i dekodowanie". Nauczyciel przedstawia tekst uczniom
u¿ywaj±c gestów, mimiki i jêzyka ciała, opisuj±c postacie i okoliczno¶ci historii. Uczniowie mog±
powtarzaæ tekst na głos je¿eli chc±. Tekst jest traktowany cało¶ciowo, mało uwagi po¶wiêca siê na
poszczególne elementy. Uczniowie s± w stanie zrozumieæ tekst od razu poprzez odniesienie siê do
wydrukowanych materiałów. Materiały mog± zawieraæ od ok. 300 do 700 nowych słówek podczas jednego
posiedzenia pierwszej sesji intensywnwgo kursu 3,5 godzinnego i do 300 słówek w sesjach, które
odbywaj± siê po zakoñczeniu pierwszego cyklu. Bardzo wa¿na jest postawa nauczyciela: jego gesty i
zachowanie ułatwiaj± zrozumienie materiału.
Kolejnym etapem jest koncert aktywny. Studenci słuchaj± muzyki klasyków wiedeñskich i z repertuaru
Kreator PDF
Utworzono 11 October, 2009, 23:37
Jak siê uczyæ? Nauka jêzyka z przyjemno¶ci±.
romantycznego. Nauczyciel odczytuje materiał głosem, który dostosowuje siê do muzyki i pełni rolê
dodatkowego instrumentu. U¿ywa gestów.
Po przerwie odgrywany jest koncert pasywny. Studenci i nauczyciel siedz±, nie maj± przed sob±
wydrukowanych tekstów. Grana jest muzyka barokowa. Nauczyciel odczytuje naturalnym głosem
materiał, który wczesniej był przerabiany. Studenci tylko słuchaj±.
3. Powtórka i aktywizacja. W tej czê¶ci studenci „przerabiaj±” materiał w formie skeczy,
gier, dialogów. Materiał jest poszerzany o obja¶nienia gramatyczne. Jest to najdłu¿sza z sesji.
Schematycznie przebieg cyklu nauczania metod± sugestopedii przedstawia poni¿szy diagram:
Te zało¿enia były wielokrotnie testowane przez naukowców z wielu krajów. Ciekawe ich zestawienie
(wraz z wynikami) znalazłam w pracy doktorskiej Uschi Felix. Przeprowadziła ona równie¿ własne
eksperymenty z dzieæmi z publicznych i prywatnych szkół w Australii. I tak w telegraficznym skrócie
mo¿na jej wnioski mo¿na podsumowaæ, ¿e o ile w zwykłaym ¶rodowisku szkolnym nie potwierdziły siê
doniesienia o kilkudziesiêciokrotnym wzro¶cie efektywno¶ci nauki, to jednak taki wzrost miał miejsce i był
ró¿ny w zale¿no¶ci od autora badañ.
Uogólniaj±c, wiele z twierdzeñ Łozanowa było na wyrost, jednak i tak wprowadzenie do procesu
nauczania elementów składowych sugestopedii znacz±co podwy¿sza wynik. Pamiêtaj przy tym, ¿e wpływ
tych czynników siê mno¿y, zatem nawet 20% wzrost efektywno¶ci przy ka¿dym elemencie (muzyka,
do¶wiadczenia kinestetyczne, postawa nauczyciela) daje 1,2*1,2*1,2*1,2=~2 krotny wzost
efektywno¶ci. Nauczyæ siê jêzyka w rok, zamiast dwóch? Kusz±ca perspektywa.
Zanim napiszê o superlearningu, jeszcze raz przypomnê chyba najwa¿niejsz± cechê metody Łozanowa:
poło¿enie ogromnego nacisku na osobê i rolê nauczyciela w procesie uczenia.
Kreator PDF
Utworzono 11 October, 2009, 23:37
[ Pobierz całość w formacie PDF ]