Ja i moja szkola, Testy psychologiczne

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
czyli
jak to ugryźć, ażeby się nie
poparzyć???

Lata 70

Powstaje eksperymentalna wersja narzędzia, którą
opracowano za pomocą fragmentów kwestionariuszy
amerykańskich badających motywację do nauki w
warunkach szkolnych i lęku wychowawczego w
populacji uczniów i studentów

Autorka: Ewa Skrzypek-Siwińska

70 pozycji, po 35 każda

Lata 90

kwestionariusz „wskrzeszony dzięki badaniom
walidacyjnym E. Zwierzyńskiej nad Testem Stosunków
Szkolnych

dodano
Skalę Kłamstwa
z Testu „Jaki jesteś?
zawierającą 9 pozycji E. Skrzypek

odrzucono ze skal po 3 pozycje, uzyskano po 32
twierdzenia w każdej ze skal

Kwestionariusz ja i moja szkoła jest narzędziem
opracowanym dla
celów diagnozy czynników
emocjonalno-motywacyjnych
wpływających na poziom
osiągnięć szkolnych dziecka

Kwestionariusz zajmuje się pomiarem dwóch bardzo
ważnych czynników emocjonalno-motywacyjnych
warunkujących powodzenie w nauce dziecka:

motywacji do nauki w warunkach szkolnych

lęku szkolnego

Motywacja i lęk szkolny należą do procesów regulacji
zachowania dziecka o charakterze kierunkowym. Są to zmienne
osobowościowe.

Zgodnie z ogólną teorią motywacji
Reykowskiego
procesy te są
wypadkową dwóch czynników

Użyteczności wyniku odnoszącej się do wartości jaką ma dla danej osoby
wykonanie określonej czynności(dlaczego uczniowie się uczą i dotyczy
percepcji tej działalności)

Subiektywnego prawdopodobieństwa jego osiągnięcia(autopercepcji
wyrażonej w formie przekonań nt. siebie jako osoby uczącej się)

Myron H. Dembo
wymienia trzy komponenty motywacyjne
związane z samoregulacją zachowania:

Wartość, czyli sposób widzenia celów uczenia się

Cele sprawnościowe-powstanie motywacji wewnętrznej

Cele wykonaniowe-powstanie motywacji zewnętrznej

Oczekiwania-przekonania uczniów co do ich zdolności wykonania zadania

Reakcje emocjonalne związane z uczeniem się
Kwestionariusz Ja i moja szkoła bada motywację poprzez
pierwszy i trzeci z tych komponentów, nie uwzględnia
natomiast drugiego.

Podstawą konstrukcji skali lęku są koncepcje lęku ujmowanego
jako negatywna emocja i jako stan motywacyjny wynikający z
względnie trwałych uwarunkowań osobowościowych.

C.D. Spielberger
wyróżnia:

Lęk cechujący się zmiennością sytuacyjną i powstający jako reakcja na
zagrożenia o charakterze sytuacyjnym

Lęk jako cecha

M. H. Dembo
wyróżnia dwa wymiary tzw. lęku egzaminacyjnego

Emocjonalność-nieprzyjemne reakcje afektywne

Niepokój-niepokojące myśli i przekonania(lęk jako cecha Spielbergera)

E. Husslein
-pięćwymiarów lęku:

Wrażliwość emocjonalna

Cielesne objawy lęku

Obniżenie wartości Ja

Lęk Społeczny

Uczucie zagrożenia zorientowane na przyszłość
Skala Lęku Kwestionariusza bada wielowymiarowość tego
zjawiska
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • mexxo.keep.pl