Ja i moja szkola, Testy psychologiczne
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
czyli
jak to ugryźć, ażeby się nie
poparzyć???
›
Lata 70
Powstaje eksperymentalna wersja narzędzia, którą
opracowano za pomocą fragmentów kwestionariuszy
amerykańskich badających motywację do nauki w
warunkach szkolnych i lęku wychowawczego w
populacji uczniów i studentów
Autorka: Ewa Skrzypek-Siwińska
70 pozycji, po 35 każda
›
Lata 90
kwestionariusz „wskrzeszony dzięki badaniom
walidacyjnym E. Zwierzyńskiej nad Testem Stosunków
Szkolnych
dodano
Skalę Kłamstwa
z Testu „Jaki jesteś?
zawierającą 9 pozycji E. Skrzypek
odrzucono ze skal po 3 pozycje, uzyskano po 32
twierdzenia w każdej ze skal
›
Kwestionariusz ja i moja szkoła jest narzędziem
opracowanym dla
celów diagnozy czynników
emocjonalno-motywacyjnych
wpływających na poziom
osiągnięć szkolnych dziecka
›
Kwestionariusz zajmuje się pomiarem dwóch bardzo
ważnych czynników emocjonalno-motywacyjnych
warunkujących powodzenie w nauce dziecka:
motywacji do nauki w warunkach szkolnych
lęku szkolnego
›
Motywacja i lęk szkolny należą do procesów regulacji
zachowania dziecka o charakterze kierunkowym. Są to zmienne
osobowościowe.
›
Zgodnie z ogólną teorią motywacji
Reykowskiego
procesy te są
wypadkową dwóch czynników
Użyteczności wyniku odnoszącej się do wartości jaką ma dla danej osoby
wykonanie określonej czynności(dlaczego uczniowie się uczą i dotyczy
percepcji tej działalności)
Subiektywnego prawdopodobieństwa jego osiągnięcia(autopercepcji
wyrażonej w formie przekonań nt. siebie jako osoby uczącej się)
›
Myron H. Dembo
wymienia trzy komponenty motywacyjne
związane z samoregulacją zachowania:
Wartość, czyli sposób widzenia celów uczenia się
Cele sprawnościowe-powstanie motywacji wewnętrznej
Cele wykonaniowe-powstanie motywacji zewnętrznej
Oczekiwania-przekonania uczniów co do ich zdolności wykonania zadania
Reakcje emocjonalne związane z uczeniem się
Kwestionariusz Ja i moja szkoła bada motywację poprzez
pierwszy i trzeci z tych komponentów, nie uwzględnia
natomiast drugiego.
›
Podstawą konstrukcji skali lęku są koncepcje lęku ujmowanego
jako negatywna emocja i jako stan motywacyjny wynikający z
względnie trwałych uwarunkowań osobowościowych.
›
C.D. Spielberger
wyróżnia:
Lęk cechujący się zmiennością sytuacyjną i powstający jako reakcja na
zagrożenia o charakterze sytuacyjnym
Lęk jako cecha
›
M. H. Dembo
wyróżnia dwa wymiary tzw. lęku egzaminacyjnego
Emocjonalność-nieprzyjemne reakcje afektywne
Niepokój-niepokojące myśli i przekonania(lęk jako cecha Spielbergera)
›
E. Husslein
-pięćwymiarów lęku:
Wrażliwość emocjonalna
Cielesne objawy lęku
Obniżenie wartości Ja
Lęk Społeczny
Uczucie zagrożenia zorientowane na przyszłość
Skala Lęku Kwestionariusza bada wielowymiarowość tego
zjawiska
[ Pobierz całość w formacie PDF ]